Hoppa till innehållet

Hatten av för kepsen

Med passion för kepsar startade Filip Klasson företag på pojkrummet.
I dag är Hatstore, med över 3 000 olika huvudbonader i sortimentet, det ledande kepsföretaget i Norden.

HUVUDFAVORIT. Trots att det finns över 3 000 kepsar i lager har både vd:n Filip Klasson och ekonomichefen Niklas Nordheim sina favoriter. En sportig basebollkeps respektive en mjukare variant från märket Barts.
HUVUDFAVORIT. Trots att det finns över 3 000 kepsar i lager har både vd:n Filip Klasson och ekonomichefen Niklas Nordheim sina favoriter. En sportig basebollkeps respektive en mjukare variant från märket Barts.Foto: Foto: Caroline Åkerlund

Strax utanför centrala Kalmar står hyllmeter efter hyllmeter uppradade med kepsfyllda kartonger. Hit till det stora industrilagret flyttade Hatstore för bara några månader sedan, men redan är de dubbelt så stora lokalerna så välfyllda att ekonomichefen Niklas Nordheim helst tar sparkcykeln till bortre änden av lokalen.

”Det är lättast, om man ska hämta något där”, säger han och ställer ifrån sig åkdonet mot väggen.

För här finns över 3 000 olika kepsar. Allt från den just nu populära 1990-talskepsen, till sådana med tryck från kända sportlag som Manchester United och New York Yankees, via det som vissa beskriver som ”gubbkepsar”. Dessutom har Hatstore även andra huvudbonader som mössor och stråhattar i sortimentet.

”Men vi har inte helt lätt att definiera vilken bransch vi tillhör. Mode-, huvudbonads-, textilbranschen kanske...”, försöker Dardan Drini på kundtjänsten.

Svårigheten att bestämma sig är inte konstig. I Sverige är Hatstore i princip ensamt om att ha specialiserat sig på kepsar, och de största konkurrenterna är modehandlare på nätet som Zalando, Nelly och Stayhard. Det har gett bolaget en unik position, inte bara i Sverige, utan också i flera av de nio andra europeiska länder bolaget finns i.

Från början var dock Hatstore, som startades 2011, bara en hobby, som grundaren och vd:n Filip Klasson skötte från sitt pojkrum i föräldrahemmet.

”Jag har alltid gillat keps, och bar det mycket redan som liten. Men då var det mer att jag hade en keps i två, tre år och slet ut den, eftersom utbudet här i Kalmar var så dåligt”, säger han.

Bristen på utbud blev också upptakten till företaget. Men snart blev det mycket mer än en fritidssyssla, och redan efter ett halvår sa Filip Klasson upp sig från sitt andra jobb för att helt fokusera på Hatstore.

”Men det var lite väl tufft ekonomiskt. Jag ville till exempel flytta hemifrån, så då jobbade jag med sökmarknadsföring ett halvår. En erfarenhet som blev väldigt värdefull att ha med sig i det här jobbet.”

Vad tyckte dina föräldrar om att du startade företag?

”Från början visste de inget, men som alla föräldrar blev de väl lite oroliga, och jag tror fortfarande inte att morsan är helt positiv till det hela”, säger han.

I dag behöver dock Filip Klassons mamma inte bekymra sig särskilt mycket. På ett år har Hatstore nämligen dubblat sin omsättning, från 4,7 miljoner kronor under 2014 till 13 miljoner kronor under 2015, och båda åren har bolaget varit lönsamt. Dessutom har Filip Klasson och kompanjonen Niklas Nordheim storslagna planer på expansion.

”Förutom att bli störst i Europa är vi sugna på att gå in i kepslandet USA. Vi har till exempel hört att det säljs mer New York Yankees-kepsar på Manhattan än det gör i hela Europa”, säger Filip Klasson.

Blir ni inte rädda för den hårda konkurrensen?

”Nej. USA är ett stort land och vi har identifierat flera saker, utöver ett stort utbud, att konkurrera med.”

Enligt grundaren finns det flera anledningar till Hatstores kraftiga tillväxt de senaste åren. En är att kepsen för några år sedan åter blev en trendig modeaccessoar. En annan är att det har blivit populärt att samla på exklusiva kepsar.

”Då blir kepsen mer av en prydnad, och vi har några kunder som är riktiga kepsfantaster och handlar hos oss nästan varje vecka”, säger Niklas Nordheim.

Men den absolut vanligaste användningen är fortfarande till vardags, när man tränar, arbetar eller som ett basplagg som kompletterar ens outfit.

”Nu för tiden vill många att kepsen ska vara mer personlig, att den blir en del av ens identitet”, säger Niklas Nordheim.

Därför har Hatstore under 2015 utökat sortimentet. Dels med det egna varumärket Bearded man, som har fått ”väldigt bra respons” bland kunderna, enligt företaget. Dels med möjligheten att pryda kepsen med ett eget budskap, eller mönster som Hatstores brodyrmaskiner fixar på bara några minuter.

”Det har gett oss bättre marginaler, men framför allt ännu fler nöjda kunder”, säger Niklas Nordheim.

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera