Hoppa till innehållet

Hästjobb att välja bilder

Fotografiskas stora sommarutställning ”Like a horse” öppnar på fredag, med hästfotografier av nära 50 fotografer.
Bakom utställningen står hästfantasten, galleristen och fotografen Sophie Mörner.

I NEW YORK. Sophie Mörner bor i New York sedan länge och driver där ett galleri och bokförlag.
I NEW YORK. Sophie Mörner bor i New York sedan länge och driver där ett galleri och bokförlag.Foto: Foto: Axel Öberg

”Jag vill inte bara visa vackert hästfotografi, utan också hästen som spirituell ledare, arbetskamrat och vän”, förklarar Sophie Mörner.

Hon är kurator för Fotografiskas stora sommarutställning ”Like a horse” och sitter i Fotografiskas kuratoriska råd sedan fyra år.

För tre år sedan gjorde Sophie Mörner boken ”High tails”, en bok med hästfotografi av 80 olika fotografer, och gav ut den på sitt eget förlag Capricious. Fotografiska föreslog då att göra en utställning på temat, med boken som utgångspunkt.

”En hel del foto kommer från boken, men jag har lagt till mycket, framför allt är det roligt att vi har kunnat addera video, film och installationer till utställningen. Liksom flera kända mästare som Herb Ritts, Helmut Newton och Mary Ellen Mark”, berättar Sophie Mörner.

Totalt är det ungefär 150 verk av nära 50 fotografer och konstnärer som ställs ut. I samband med utställningen publiceras en katalog av Max Ströms förlag, där Sophie Mörner själv har skrivit förord och hennes barndomsvän, hästtränaren och före detta OS-ryttaren Lisen Bratt Fredricson, har skrivit efterord.

Sophie Mörner började rida fyra år gammal, ofta tillsammans med sin tvillingbror Axel. Hon fick sin första häst när hon var tio år gammal, en 17-årig ponny som hette Beauty 2.

”Min mamma, pappa, styvpappa och syskon red också. Jag blev helt manisk när det gällde hästar när jag växte upp. Efter gymnasiet åkte jag till ett hoppstall i Tyskland för att arbeta. Där var mitt uppdrag att rida in unga hästar. Jag var väldigt orädd då och deras taktik på den tiden var att helt enkelt sätta sig på hästen och låta den bocka och springa runt tills den slutade, och då ansågs den inriden. Man fick hålla i sig. Så gör man inte längre, man försöker vinna deras förtroende lite bättre först.”

Hästar är sedan dess ett konstant inslag i livet.

”Jag känner mig som mest hemma på en hästrygg. Så har det varit i hela livet. I tonåren var hästarna det allra viktigaste för mig. Jag var obekväm i min kropp, kände mig knubbig och osäker, men på hästryggen var jag alltid fri. Att slita och släpa i stallet och ta ansvar för hästarna, det var räddningen och en så häftig grej att göra.”

Sophie Mörner flyttade till USA när hon var 22 år, först för en medieutbildning i Washington, sedan för fotografutbildning på New York University Tisch School of the Arts. Nu har hon bott i USA i nästan 20 år och drivit konstverksamhet nästan lika länge. När hon pluggade arbetade hon extra på en ridskola i Chelsea på Manhattan.

”Jag kom dit med dreads och piercings i hela ansiktet och sa att jag kunde rida och de trodde mig inte. Men när de såg mig rida fick jag börja direkt. Mina kompisar jobbade på barer om kvällarna, medan jag gick upp tidigt om mornarna och red hästar i flera timmar”, säger hon.

I dag har hon två hopphästar, 15 och tio år gamla, som huserar i ett stall halvvägs mellan hemmet i Soho och hennes lantställe i upstate New York.

Ett av Sophie Mörners största projekt som fotograf är en serie foton hon kallar Bondageserien. Där har hon bundit ihop hästar och hästovana kvinnor på olika sätt för att se vad som händer i samspelet dem sinsemellan.

”Det visade sig att hästarna inte gav något motstånd över huvud taget, de ger total underkastelse.”

Dessa bilder kommer dock inte att kunna ses på Fotografiskas utställning.

”Man ska inte ha med sina egna bilder när man kurerar”, konstaterar hon.

Däremot kommer hon kunna uppfylla sin önskan att utställningen ska ”lukta häst”. I en intervju i Sveriges Television berättade hon att det var en önskan svår att uppfylla, men blev efteråt kontaktad av flera olika personer som arbetar med doft. En forskare i neurokemi i Uppsala som hade tagit fram hästdofter ska nu delta i utställningen.

Vad kan besökarna förvänta sig?

”Intresset för hästar är brett och folkligt, men jag tror att utställningen kan bli ifrågasatt eftersom den inte är helt traditionell. Vi visar inte bara upp vackra hästar, utan mycket också relationen mellan människor och hästar och makthierarkier. Det mest extrema är en serie fotografier av Peter Stackpole, med hästar som tvingades uppträda på cirkus i mitten av 1900-talet och där hoppa 20 meter nerdi en pool med vatten. De är väldigt intensiva.”

Innehåll från Link MobilityAnnons

Automatiserad kommunikation skapar bättre kundrelationer

Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility.
Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility.

Att en personlig kommunikation skapar bättre kundrelationer säger sig självt, men genom att automatisera flera steg genom kundresan kan ni dessutom spara pengar och minska antalet kundärenden.

Kunder ställer idag högre krav på de bolag de väljer och flera faktorer spelar in i den processen – pandemin påskyndade den digitala köpresan, inflationen har gjort oss mer prismedvetna, större intresse kring miljö och givetvis den personliga kopplingen med bolaget. Men kan en automatiserad kommunikation vara svaret på allt detta?

– Självfallet löser inte kundkommunikationen alla utmaningar, men vi är övertygade om att bolag idag måste satsa mer på en transparent och personlig kommunikation för att kunna behålla och öka sin kundkrets. Mer än hälften av alla onlineköp sker via mobiltelefoner och vi kan idag jämföra priser, recensioner och utbud med bara några knapptryck, säger Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility. 

Tillgänglighet skapar möjligheter

Människor har idag flera kontaktytor jämfört med tidigare, och genom att implementera rätt kommunikationsstrategi kan bolag ge en enhetlig upplevelse som gör att fler konverterar och stannar kvar.

– Vi ser att flera bolag har utmaningar med tillgänglighet i de kanaler deras kunder föredrar, eller att bolag inte har en självklar strategi för de olika kanalerna. Vi har hjälpt flera bolag att automatisera deras kundkommunikation med allt ifrån notiser vid driftavbrott, betalningspåminnelser och personliga erbjudanden, säger Robin och fortsätter: 

– I många fall har bolaget endast kontakt med kunden vid fakturering eller i supportärenden och desto viktigare blir det att kommunikationen blir rätt. Det finns stor potential för energibolag att ta sin kommunikation till nästa nivå och vi ser flera uppstickare på marknaden som gjort just detta. Kunder söker dialog och vill ha snabb återkoppling för att stanna kvar, och det är där vi kan hjälpa till. 

– Vi på LINK vet att de allra nöjdaste kunderna är de som kan kontakta bolag i den kanal de själva föredrar, och det är där vi kan hjälpa er. Alla våra lösningar och kanaler går att automatisera för att spara tid och pengar – och givetvis skapar det otroliga affärsmöjligheter för våra kunder.

Om LINK Mobility
LINK Mobility är en global CPaaS-leverantör av mobilkommunikationslösningar och hjälper idag över 40,000 företag världen över. Vi har ett brett utbud av innovativa och skalbara lösningar som skapar värdefull konvergens mellan företag och kunder. LINK är noterat på Oslo Börs under tickern LINK.

Besök LINK Mobilitys hemsida för att läsa mer.

Mer från Link Mobility

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Link Mobility och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera