Hoppa till innehållet

Här vill svenskarna helst jobba

Allt fler svenskar efterfrågar flexibla arbetstider.

Det visar en ny undersökning där svenskarna har fått säga sitt om de största arbetsgivarna i landet.

VÄRNAR OM VARUMÄRKET. ”Det är viktigt att man som anställd känner igen sig i vårt varumärke”, säger Systembolagets hr-direktör Tobias Frohm. Systembolaget klättrade från plats 14 till 6 på listan över de mest attraktiva arbetsgivarna.
VÄRNAR OM VARUMÄRKET. ”Det är viktigt att man som anställd känner igen sig i vårt varumärke”, säger Systembolagets hr-direktör Tobias Frohm. Systembolaget klättrade från plats 14 till 6 på listan över de mest attraktiva arbetsgivarna.Foto: Foto: Jack Mikrut

Randstad award rankar varje år vilka företag som är mest attraktiva för arbetssökande och låter även de medverkande svara på hur de uppfattar företagen. I Sverige deltog 7 101 personer i undersökningen och fick utifrån olika kriterier bedöma de 150 största arbetsgivarna.

”Intressanta resultat för i år är att mer än hälften av alla som har svarat föredrar att ha flexibla tider och det är framför allt de som har högre utbildning och är äldre. Det skulle kunna bero på att fler har familj i den åldern”, säger Ola Eriksson, marknads- och kommunikationschef på rekryterings- och bemanningsföretaget Randstad.

Frågorna i undersökningen varierar från år till år beroende på vilka globala trender som syns. I år har fokus legat på just flexibilitet i arbetet. Undersökningen utförs av det oberoende undersökningsföretaget ICMA på uppdrag av Randstad.

Resultaten från de tre år som Sverige har deltagit i undersökningen visar tydligt att svenskarna värdesätter det Ola Eriksson kallar för ”mjuka” värden högre än andra nationaliteter. Faktorer som trevlig arbetsmiljö och intressanta arbetsuppgifter går före en bra lön, som hamnar på tredje plats.

”Kollar man på andra länder, som Italien, ligger lönen skyhögt. Där rankas inte de mjuka värdena lika högt som här.”

Ett företag som utmärker sig särskilt i år är Systembolaget, som har klättrat från plats 14 till plats 6. Tobias Frohm, hr-direktör på Systembolaget, gläds åt resultatet och hoppas att placeringen är en indikation på att de senaste årens insatser har fungerat.

”Både 2014 och 2015 har vi har gjort ett rejält arbete kring arbetsgivarvarumärket. Tidigare har vi inte tagit ett så stort grepp som nu. Den stora skillnaden är att vi har gjort det mer fokuserat.”

Tobias Frohm beskriver företagets arbete med employer branding som en omfattande analys av data där de har försökt förstå hur deras företag uppfattas internt och vilka de vill locka till företaget. Framför allt har de arbetat med fokusgrupper bland de anställda.

Analysen har Systembolaget använt för att fundera på vilka målgrupper man vill attrahera, och hur och var man ska synas för att nå dem.

”Det mest tydliga är filmerna vi har gjort, där medarbetarna själva berättar hur det är att arbeta på Systembolaget. De har vi sedan kommunicerat externt.”

Tobias Frohm har arbetat med hr-frågor i över 20 år och tror generellt att betydelsen av employer branding har blivit allt viktigare de senaste åren.

”I det här bruset måste man visa vem man är för att attrahera rätt personer för respektive företag. Här på Systembolaget märker vi att fler söker våra tjänster när vi jobbar med det här aktivt, och fler sökande har en mer genomarbetad tanke om varför de vill arbeta just här.”

Vad söker ni hos en medarbetare?
”Man ska gilla kundbemötande, det är något vi har arbetat mer med de senaste åren, innan var det mer fokus på varuflödet i butiken. Sedan måste man självklart sympatisera med vårt uppdrag att minska alkoholens skadeverkning i samhället.”

Vad kan ni bli bättre på?
”Något vi har pratat mycket om det senaste året är mångfald. Vi säger att Systembolaget ska spegla våra kunder, men vi gör inte riktigt det ännu. Vi har inte en sammansättning i vår personal som speglar vårt samhälle. Där försöker vi bli bättre.”

I undersökningens toppskikt är det inte mycket som har förändrats, Volvo Group ersätter Sony Mobile på plats fem. För tredje året i rad kniper Ikea första platsen och hr-chefen Karin Bergman är nöjd med utmärkelsen.

”Vi är fantastiskt glada, det känns som ett starkt kvitto på att vi har ett förtroende hos svenska folket, eftersom det är en stor målgrupp som har fått svara.”

Finns det en risk att ni blir bekväma?
”Snarare tvärtom, vi är väldigt ödmjuka inför uppgiften. Det ligger i vårt DNA på Ikea att inte ta något för givet.”

På Ikea har man under de senaste åren arbetat mer med både kompetens- och ledarutveckling än tidigare. Karin Bergman tror, likt Tobias Frohm, att kundbemötande är något som blivit ännu viktigare med tiden.

”Det märks inte minst i våra varuhus, där vi har investerat i fler medarbetare som möter våra kunder på ett ännu bättre sätt. Det rör sig om ungefär 1 000 nyanställda.”

Innehåll från EKNAnnons

Vändningen: Rekordhög framtidstro bland många exportföretag

Carl-Johan Karlsson, chef för affärsområdet SME & Midcorp på EKN.
Carl-Johan Karlsson, chef för affärsområdet SME & Midcorp på EKN.

Så sent som i november i fjol visade en undersökning från EKN på rekordlåga exportförväntningar bland små och medelstora företag. Nu är det precis tvärtom.

– De här företagen är viktiga för ekonomin, så det är goda nyheter för Sverige, säger Carl-Johan Karlsson på EKN.

EKN:s garantier kan vara det som behövs för att en satsning ska bli av

Optimismen har återvänt bland Sveriges små och medelstora bolag, SME – åtminstone om man ser till en ny undersökning från Exportkreditnämnden, EKN.

Vid sex tillfällen med start i november 2021 har EKN ställt samma frågor till exporterande små och medelstora företag.

I november 2023 låg exportörernas förväntningar i botten. Bara 43 procent av företagarna trodde då på ökad export det kommande året medan 23 procent i stället väntade sig att exporten skulle minska. I den senaste undersökningen är läget ett helt annat: Nu tror 68 procent på ökad export – och bara 7 procent på en minskad sådan.

– Det är inte så ofta man kan säga att siffrorna talar sitt tydliga språk, men så är det nu: Framtidstron är tillbaka. Sedan bottennoteringen under senhösten har vi fått lägre inflation och signaler om en ny räntebana från Riksbanken – och SME reagerar direkt, säger Carl-Johan Karlsson, chef för affärsområdet SME på EKN.

40 procent av exporten

Enligt SCB fanns det i Sverige vid årsskiftet drygt 45 000 exporterande SME, det vill säga företag med 1 till 249 anställda. Det kan jämföras med de drygt 1 000 exporterande företag som har 250 anställda eller fler.

– SME är så många att de står för hela 40 procent av Sveriges totala export. Det gör den här sektorn mycket viktig för ekonomin och sysselsättningen i landet. Alla orter har inte storföretag, men de har små eller medelstora företag. Därför betyder det något när SME tror på ökad export, säger Carl-Johan Karlsson och fortsätter:

– Förenklat kan man säga att när större företag ökar sin produktion kan det innebära en rad saker, som att de flyttar sin produktion utomlands eller köper in fler robotar. När små företag ökar sin produktion så anställer de lokalt.

Röda havet påverkar kortsiktigt

Ser man till förväntningarna som enbart rör det kommande kvartalet och inte helåret visar EKN:s senaste undersökning också på stärkt optimism. Här ligger exportförväntningarna nära toppnoteringen i slutet av 2021. Då hade effekterna av pandemin klingat av och Ryssland hade inte ännu invaderat Ukraina.

– Vi hade nog sett ännu högre förväntningar för det kommande kvartalet om det inte varit för situationen i Röda havet. På kort sikt påverkar det företagens transporter i och med att de nu måste gå runt Afrikas horn, vilket innebär minst tolv dagar längre färd till och från Asien. Men på lite längre sikt ser det ut som om företagen räknar med att det är löst, säger Carl-Johan Karlsson.

Exporten avgörande

I EKN:s undersökning säger 42 procent av de tillfrågade företagen att de troligen eller absolut inte skulle överleva utan sin export.

– Vår undersökning visar hur avgörande exporten är för de här bolagen. Därför är det av största vikt att de får den finansiering de behöver för att fortsätta växa, oavsett om de exporterar lingonsylt eller enormt avancerade styrsystem till gruvindustrin. Och där har vi på EKN en viktig roll att spela, säger Carl-Johan Karlsson.

EKN kan försäkra upp till 80 procent av bankens risk vid exportaffärer 

 

Mer från EKN

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EKN och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera