Di Weekend NYHETER

Här vill svenskarna helst jobba

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

VÄRNAR OM VARUMÄRKET. ”Det är viktigt att man som anställd känner igen sig i vårt varumärke”, säger Systembolagets hr-direktör Tobias Frohm. Systembolaget klättrade från plats 14 till 6 på listan över de mest attraktiva arbetsgivarna.

Foto: Jack Mikrut

Allt fler svenskar efterfrågar flexibla arbetstider.

Det visar en ny undersökning där svenskarna har fått säga sitt om de största arbetsgivarna i landet.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Randstad award rankar varje år vilka företag som är mest attraktiva för arbetssökande och låter även de medverkande svara på hur de uppfattar företagen. I Sverige deltog 7 101 personer i undersökningen och fick utifrån olika kriterier bedöma de 150 största arbetsgivarna.

”Intressanta resultat för i år är att mer än hälften av alla som har svarat föredrar att ha flexibla tider och det är framför allt de som har högre utbildning och är äldre. Det skulle kunna bero på att fler har familj i den åldern”, säger Ola Eriksson, marknads- och kommunikationschef på rekryterings- och bemanningsföretaget Randstad.

Frågorna i undersökningen varierar från år till år beroende på vilka globala trender som syns. I år har fokus legat på just flexibilitet i arbetet. Undersökningen utförs av det oberoende undersökningsföretaget ICMA på uppdrag av Randstad.

Resultaten från de tre år som Sverige har deltagit i undersökningen visar tydligt att svenskarna värdesätter det Ola Eriksson kallar för ”mjuka” värden högre än andra nationaliteter. Faktorer som trevlig arbetsmiljö och intressanta arbetsuppgifter går före en bra lön, som hamnar på tredje plats.

”Kollar man på andra länder, som Italien, ligger lönen skyhögt. Där rankas inte de mjuka värdena lika högt som här.”

FAKTA
Sveriges tio mest attraktiva arbetsgivare

1. Ikea

2. Sveriges Television

3. Sveriges Radio

4. Volvo Car Group

5. Volvo Group

6. Systembolaget

7. Bonnier

8. SAS

9. Ica

10. IBM

Källa: Randstad

VISA MER

Ett företag som utmärker sig särskilt i år är Systembolaget, som har klättrat från plats 14 till plats 6. Tobias Frohm, hr-direktör på Systembolaget, gläds åt resultatet och hoppas att placeringen är en indikation på att de senaste årens insatser har fungerat.

”Både 2014 och 2015 har vi har gjort ett rejält arbete kring arbetsgivarvarumärket. Tidigare har vi inte tagit ett så stort grepp som nu. Den stora skillnaden är att vi har gjort det mer fokuserat.”

Tobias Frohm beskriver företagets arbete med employer branding som en omfattande analys av data där de har försökt förstå hur deras företag uppfattas internt och vilka de vill locka till företaget. Framför allt har de arbetat med fokusgrupper bland de anställda.

Analysen har Systembolaget använt för att fundera på vilka målgrupper man vill attrahera, och hur och var man ska synas för att nå dem.

”Det mest tydliga är filmerna vi har gjort, där medarbetarna själva berättar hur det är att arbeta på Systembolaget. De har vi sedan kommunicerat externt.”

Tobias Frohm har arbetat med hr-frågor i över 20 år och tror generellt att betydelsen av employer branding har blivit allt viktigare de senaste åren.

”I det här bruset måste man visa vem man är för att attrahera rätt personer för respektive företag. Här på Systembolaget märker vi att fler söker våra tjänster när vi jobbar med det här aktivt, och fler sökande har en mer genomarbetad tanke om varför de vill arbeta just här.”

Vad söker ni hos en medarbetare?
”Man ska gilla kundbemötande, det är något vi har arbetat mer med de senaste åren, innan var det mer fokus på varuflödet i butiken. Sedan måste man självklart sympatisera med vårt uppdrag att minska alkoholens skadeverkning i samhället.”

Vad kan ni bli bättre på?
”Något vi har pratat mycket om det senaste året är mångfald. Vi säger att Systembolaget ska spegla våra kunder, men vi gör inte riktigt det ännu. Vi har inte en sammansättning i vår personal som speglar vårt samhälle. Där försöker vi bli bättre.”

I undersökningens toppskikt är det inte mycket som har förändrats, Volvo Group ersätter Sony Mobile på plats fem. För tredje året i rad kniper Ikea första platsen och hr-chefen Karin Bergman är nöjd med utmärkelsen.

”Vi är fantastiskt glada, det känns som ett starkt kvitto på att vi har ett förtroende hos svenska folket, eftersom det är en stor målgrupp som har fått svara.”

Finns det en risk att ni blir bekväma?
”Snarare tvärtom, vi är väldigt ödmjuka inför uppgiften. Det ligger i vårt DNA på Ikea att inte ta något för givet.”

På Ikea har man under de senaste åren arbetat mer med både kompetens- och ledarutveckling än tidigare. Karin Bergman tror, likt Tobias Frohm, att kundbemötande är något som blivit ännu viktigare med tiden.

”Det märks inte minst i våra varuhus, där vi har investerat i fler medarbetare som möter våra kunder på ett ännu bättre sätt. Det rör sig om ungefär 1 000 nyanställda.”