Hoppa till innehållet

Här nätshoppar svenskarna mest

Blocket är den överlägset mest populära nätbutiken i Sverige och slår globala jättar som Ebay och Amazon med hästlängder. Det visar en ny undersökning av Cuponation.

Svenskar nätshoppar friskt.
Svenskar nätshoppar friskt.Foto: NÄTHANDEL. Jämfört med Blocket står sig jätten Ikea slätt.

Cuponation är en global rabattkodsplattform med verksamhet i 17 länder och rabattkoder från över 20 0000 e-handelsbutiker och varumärken. I bolagets undersökning av vilka hemsidor som svenskar besökte mest de senaste sex månaderna är Blocket överlägsen vinnare med drygt 59 miljoner besökare.

Tvåan Ikea kommer med sina knappt 17 miljoner besökare inte ens upp i en tredjedel av Blockets gästlista. På tredje plats kommer MTG-ägda Viaplay, tätt följt av Hennes & Mauritz, Cdon och Elgiganten.

Sist i den blågula tio-i-topp-listan hamnar mode- och skosajten Zalando med knappt 6 miljoner besökare och Kinnevik som största delägare.

Svenska konsumenter är även flitiga besökare av utländska onlinebutiker. Cuponation har begränsat sin analys till nätbutiker, vilket exkluderar giganterna Facebook, Youtube och Google.

I stället är det nätbutikerna Ebay och Amazon, som vinner svenskarnas hjärtan. Även Postnords rapport E-handeln i Norden 2016 kommer fram till att ungefär var tredje svensk e-handlar från utlandet, främst Storbritannien, Tyskland och USA.

Ebays närmare 31 miljoner besökare i Cuponations lista står sig dock slätt mot Blockets drygt 59 miljoner.

Blocket startade 1996 i Fjälkinge av Henrik Nordström som en regional prylmarknad för Skåne. Efter några år växte lokalsajten till sig och blev en rikskändis med betalda köp- och säljannonser. 2003 såldes verksamheten till mediekoncernen Schibsted och sedan dess har konceptet exporterats till över 40 länder.

Cuponations rankning bottnar i data och verktyg som bolaget tagit fram för att kunna beräkna antalet genomsnittliga svenska besökare på svenska respektive utländska näthandelsbutiker under sex månader.

”Viss handel är säsongsbetonad, vilket medför att sidor som Elgiganten, Cdon och Netonnet har höga trafiktoppar under november och december”, påpekar bolaget i ett pressmeddelande.
 
De mest populära inhemska nätbutikerna
1. Blocket.se (59 100 000 besökare)
2. Ikea.com (16 900 000)
3. Viaplay.se (13 600 000)
4. Hm.com (12 863 000)
5. Cdon.se (10 300 000)
6. Elgiganten.se (9 850 000)
7. Netonnet.se (9 350 000)
8. Webhallen.com (8 607 000)
9. Telia.se (6 250 000)
10. Zalando.se (5 977 000)
Källa: Cuponation

Innehåll från HörmannAnnons

Här är tekniken som gör transporterna säkrare

Pär Odén, teknisk chef hos Hörmann Svenska AB.
Pär Odén, teknisk chef hos Hörmann Svenska AB.

Lastning och lossning är farliga moment inom transport.

Nu finns dock teknik som gör arbetet tryggare – och ökar effektiviteten.

– Med våra lösningar minskar risken för olyckor och driftstopp, säger Pär Odén, teknisk chef hos Hörmann Svenska AB.

EXTERN LÄNK: Läs mer om Hörmanns industriprodukter här

1,8 procent. Så mycket beräknas godstransporterna öka årligen fram till 2040, enligt en tidigare prognos från Trafikverket. I dess fotspår följer samtidigt en stor belastning på landets logistikcenter och olyckan kan lätt vara framme.

– Jag skulle säga att incidenter sker ganska frekvent. Många situationer är farliga, det blir ingen olycka men det kunde ha blivit det, säger Pär Odén och fortsätter:

– En typisk situation kan vara att en truck står inne i släpet och lastar det sista när chauffören startar lastbilen och rullar iväg. Den stannar oftast som tur är efter några meter, men personen i trucken kan skadas allvarligt.

Därför har Hörmann utvecklat ett mekaniskt hjulblockeringssystem där lastbilen backar in mellan två stålprofiler, sedan låser föraren fast en balk mot hjulet.

– Balken måste vara i kontakt med hjulet och vara spärrad för att lastbilen ska få tillträde till dockningen, det går inte att börja lasta förrän bilen är fastlåst, vilket indikeras till föraren med ett signalljus som skiftar från rött till grönt.

Konstruktionen tryggar inte bara lastbilens position under lastning och lossning. Den säkerställer även att lastbilen är i rätt position i dockningen samt minimerar risken för påbackningsskador, menar Odén:

– Du får en säker hantering från början till slut. För att kunna lossa blockeringen och köra iväg måste lastporten vara stängd.

Han lyfter även att hjulblockeringen ska kunna användas av alla chaufförer – oavsett språkkunskaper:

– Vi strävar efter att göra processen så användarvänlig som möjligt, då import och export ökat kraftigt där internationella chaufförer kör.

Efter en mängd uppmärksammade olyckor på arbetsplatser runtom i landet noterar Odén ett ökande intresse hos logistikföretagen för en säkrare arbetsmiljö:

– Marknaden tar sig an de här frågorna på ett helt annat sätt än tidigare. Det påkallas från myndigheter, regelverk och andra instanser att säkerställa lastning och lossning på ett bättre sätt. På så sätt är våra produkter helt rätt i tiden.

Mathias Ek är försäljningschef inom industri hos Hörmann.
Mathias Ek är försäljningschef inom industri hos Hörmann.

Mathias Ek, försäljningschef inom industri hos Hörmann, pekar på två faktorer som påverkat logistikbranschen:

– Dels den mänskliga, man vill ha en trygg och säker arbetsplats för sina medarbetare och andra personer som befinner sig på arbetsplatsen. Dels den ekonomiska, då en olycka eller incident skapar driftstopp där alla inblandade blir stressade och försenade.

– Med hög säkerhet kan man garantera kvalitet i utförandet, en bra arbetsmiljö gör även att man håller tidtabellen. Det ena ger det andra.

Och det är här Hörmanns styrka ligger, anser Ek:

– Våra produkter håller en hög kvalitet och har en lång livslängd. Våra kunder investerar i produkter som är gjorda för att klara av den höga belastningen på arbetsplatsen. Det är en långsiktig investering som lönar sig över tid.

EXTERN LÄNK: Vill ni veta mer om Hörmanns lastningstekniska lösningar? Läs mer här

 

Mer från Hörmann

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Hörmann och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera