Hoppa till innehållet

Göteborg scenen för manligt mode

I vår startar två svenska modeveteraner Skandinaviens första herrmodevecka – i Göteborg. Scandinavian Man ska veckan heta och till sin hjälp har de både tunga sponsorer och stjärnregissören Johan Renck.

MODE SOM LIVSSTIL. Herrmodetidningen Plaza magazines chefredaktör Konrad Olsson och Jonas Bergström, som tidigare ansvarade för Mercedes-Benz Fashion Week, introducerar i vår en vecka där manligt mode får all uppmärksamhet.
MODE SOM LIVSSTIL. Herrmodetidningen Plaza magazines chefredaktör Konrad Olsson och Jonas Bergström, som tidigare ansvarade för Mercedes-Benz Fashion Week, introducerar i vår en vecka där manligt mode får all uppmärksamhet.Foto: Foto: Evelina Carborn

Götaplatsen, med sina trappor och den pampiga entrén till Göteborgs konstmuseum, högst upp på paradgatan Avenyn kommer i vår att locka till sig en ny typ av besökare. Modepassionerade sådana. När Skandinaviens första herrmodevecka någonsin arrangeras här den 7–8 juni 2017, kommer trapporna att bli en naturlig samlingsplats för alla som vill visa upp sin stil.

”Det kommer att fungera perfekt som bakgrund för street style-fotograferingar som har blivit så populära under modeveckor”, säger Konrad Olsson, en av initiativtagarna till herrmmodeveckan Scandinavian Man.

Han är i dag chefredaktör för Plaza magazine och herrmodetidningen Plaza Uomo. Medgrundaren Jonas Bergström har han lärt känna under världens största herrmodemässa Pitti Uomo som arrangeras två gånger om året i italienska Florens. Jonas Bergström har tidigare varit ansvarig för Mercedez-Benz Fashion Week, och var den som först hade idén till en skandinavisk herrmodevecka.

”Jag har länge haft tanken på att göra en skandinavisk modevecka, eftersom stora delar av världen ser Skandinavien som en gemensam marknad och det har funnits diskussioner om att slå ihop Stockholms och Köpenhamns modeveckor”, säger Jonas Bergström.

Det är främst under dessa veckor, som arrangeras två gånger per år, som Skandinaviskt mode har visats hittills.

”Men där har herrmode en svag närvaro, trots att det har exploderat både globalt och här i Sverige”, säger Konrad Olsson.

De senaste åren har den globala herrmodebranschen, som står för 25 procent av alla modeinköp, årligen vuxit med omkring fem procent, enligt undersökningsföretaget Euromonitor. Det är betydligt mer än dammodemarknaden, och det har fått både nya och etablerade varumärke att inse potentialen. Till exempel har Stella McCartney och Michael Kors nyligen lanserat herrlinjer.

Att herrmode blomstrar just nu tror grundarna beror bland annat på att det har blivit mer accepterat för män att bry sig om sitt utseende.

”Det har förändrats bara de senaste tio åren, tack vare sociala medier och internet som har gjort det lättare att få inspiration och konsumera mode”, säger Konrad Olsson.

Med knappt ett halvår kvar tills att den första modeveckan hålls, är arbetet nu i full gång. Konrad Olsson, som till våren kommer att avsluta sina uppdrag på Plaza magazine för att helhjärtat koncentrera sig på modeveckan, arbetar för att locka modeföretag. Men vilka som kommer att hålla visningar vill initiativtagarna inte berätta än.

Samtidigt ansvarar Jonas Bergström, som är modeveckans vd, för att hitta sponsorer. Redan nu är det klart att fastighetsbolaget Wallenstam och banken Collector kommer att gå in som finansiärer, och bankens grundare Lena Apler blir senior rådgivare. En annan tung värvning till modeveckan är den berömde filmregissören Johan Renck, som tillsammans med sin bror Martin Renck går in som kreativa chefer.

”De var inte alls svåra att övertyga, utan gick i gång på det här direkt”, säger Konrad Olsson och Jonas Bergström fyller i:

”De blir också viktiga kuggar i maskineriet för att det här inte ’bara’ ska bli en modevecka, utan en internationell lansering av ett mycket större koncept: den skandinaviska mannen.”

För om andra stora modeveckor som Paris, London, Florens och New York alla har olika karaktärer, menar grundarna att det också finns en skandinavisk stil, som i utlandet ofta beskrivs som ren, enkel och funktionell.

”Stilen präglas också av värderingar, där den skandinaviska mannen är jämställd, har koll på mode och design, är världsvan resenär och ligger i teknisk framkant”, säger Konrad Olsson.

De värderingarna ska också prägla modeveckan, som ska bli den mest digitala någonsin, lovar grundarna, och dessutom utökas med bland annat musikarrangemang.

”Att bjuda på en helhetsupplevelse med bra mat, hotell och uteliv är avgörande för att vi ska kunna motivera upptagna modemänniskor, som journalister och inköpare, från hela världen att komma hit”, säger Konrad Olsson.

Att Göteborg har en bred restaurangscen som vuxit fram de senaste åren är en av anledningarna till att de valt att lägga arrangemanget där. Att det inte är en huvudstad gör det också till en neutral plats dit även danska, norska och finska märken kan lockas att visa. Dessutom finns ett textilt arv i regionen med Borås som centrum, och flera herrvarumärken som Eton, Oscar Jacobsson och Tiger, som nu ägs av danska IC Company, har grundats här.

”Att Göteborg har varit bra på stora evenemang som musikfestivalen Way out West har också bidragit”, säger Jonas Bergström.

Hur har initiativet mottagits?

”Vi har blivit välkomnade med öppna armar av näringsliv och politiker. Det är roligt att se att vi verkar ha träffat en magisk punkt mellan modevärlden, Sveriges näringsliv och Skandinavien som begrepp i världen.”

Bör Stockholms modevecka oroa sig nu?

”Modeveckor är sponsorfinansierade så det är klart att det finns en viss konkurrens, och redan nu räknar vi med att ha en 3–4 gånger så stor budget som Stockholms modevecka (cirka 8 miljoner kronor år 2015, Di:s anm). Men det här är något helt annat”, säger Jonas Bergström.

Innehåll från AudiAnnons

Så har världens bildesign förändrats i och med elektrifieringen

Elbilar förnyar bilvärlden med sina slanka former och smarta interiörer.

Nu kommer en ny suv som visar en ny väg med innovativ design och ny teknik.

– Det ska vara snyggt men också funktionellt, säger Audis kommunikationschef Irene Bernald.

Extern länk: Elektrifiering på nästa nivå – Audis nya premium-SUV

I takt med elektrifieringens framfart i bilindustrin har designens spelregler omdefinierats.

Från de skulpterade linjerna som skär genom vinden till de rymliga och innovativa interiörerna har elbilarna inte bara förändrat vår syn på mobilitet – de har revolutionerat själva sättet vi ser på och upplever bilar.

Enligt Irene Bernald, kommunikationschef på Audi, är det inte bara formen som förändras med elektrifieringen, utan även bilens själ och funktion.

– Eftersom lång räckvidd är ett av de viktigaste kraven på elbilar har aerodynamiken ökat ännu mer i betydelse, och mycket av utvecklingsarbetet sker i vindtunneln. Ibland kan det vara små detaljer som gör att luftflödet ändras och blir mer effektivt, säger Irene Bernald.

Exempelvis har ytan på undersidan av Audis elbilar samma mönster som en golfboll med små urgröpningar för att luften ska flöda på bästa sätt.

– Märkets identitet är viktig. Man ska känna igen att det är en Audi och alla elbilar har element i designen som visar att det är elbilar.

Unik elbilsplattform

Audis nya elektriska suv, Q6 e-tron, sticker ut med både sitt utseende och sin prestanda, med upp till 623 kilometers räckvidd och snabbladdning tack vare 800-voltsteknik.

– Bilen bygger på en helt ny unik elbilsplattform, Premium Platform Electric (PPE), där batteriet ligger i bottenplattan. Fördelen är att innerutrymmet kan optimeras, och det blir rymligare utan kardantunnel. PPE är också designad för att vara flexibel så att den kommer att kunna användas för många kommande modeller, både högre suvar och lägre bilar som till exempel kommande A6 Avant e-tron, berättar Irene Bernald.

Hur har övergången till elbilar påverkat ert designspråk?

– Teknik och design går hand i hand, det ska vara snyggt men också funktionellt. Audi leder utvecklingen inom belysningsteknik och har visat att strålkastare och bakljus både kan vara en integrerad del av bilens design och identitet, samtidigt som de har funktionerna som ökar säkerheten.

”Levande” bakljus

Q6 e-trons OLED-bakljus har 360 digitala delar som visar nya bilder var tionde millisekund genom en specialalgoritm. Det gör att de uppfattas som levande.

– Samtidigt är de uppkopplade mot molnet så att de kan visa varningstrianglar för att varna bakomvarande trafik om det behövs. De kan också öka i styrka om en bakomliggande bil kommer för nära för att uppmärksamma föraren, säger Irene Bernald.

Nya ikoniska modeller

I framtiden tror Audis kommunikationschef att interiören kommer få allt större betydelse.

– Vi tillbringar mycket tid i bilen och har krav på att det både ska vara effektivt och avkopplande. Interiören blir alltmer digital.

Nya Q6 e-tron har en stor panoramadisplay som kan kompletteras med en skärm för passageraren. Där samlas all viktig funktionalitet och där går det också att göra mängder av individuella inställningar.

– Samtidigt ser vi en motsatstrend där den övriga inredningen som kontrast blir mer ombonad med trä och mjuka, stoppade och återvunna material. I takt med att vi ställer om och elbilar blir det nya normala ser jag fram emot ännu fler unika och ikoniska modeller.

Extern länk: Kraftfullt utseende, dynamiska proportioner och imponerande köregenskaper – här är nya Audi Q6 e-tron 

 

Mer från Audi

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Audi och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera