Hoppa till innehållet

Goda vanor på schemat

För att klara av gymnasiets allt större inslag av självständigt arbete behöver eleverna träna upp förmågan att planera sin tid, strukturera sitt arbete och samverka med andra.
Därför har utbildningsföretaget Franklin Covey utvecklat en kurs i personligt ledarskap för gymnasieelever.

SAMARBETE. Eleverna på Mikael Elias gymnasium i Stadshagen i Stockholm jobbar med de sju goda vanorna, som ska ge dem verktyg att lyckas med både studierna och arbetslivet.
SAMARBETE. Eleverna på Mikael Elias gymnasium i Stadshagen i Stockholm jobbar med de sju goda vanorna, som ska ge dem verktyg att lyckas med både studierna och arbetslivet.Foto: Foto: Oskar Omne

När Di kommer på besök till årskurs 3 på samhällsvetenskapsprogrammet på Academediaägda Mikael Elias gymnasium i Stockholm tittar 24 par ögon nyfiket på Franklin Coveys utbildningsledare Sanna Jönsson Käll.

Eleverna har blivit utsedda till testpiloter för en heldagskurs i personligt ledarskap, som har anpassats till ungdomar. Utbildningen bygger på amerikanen Stephen R Coveys bok ”De sju goda vanorna”.

Boken brukar kallas världens mest spridda ledarskapsbok och beskriver hur man utvecklar sin kapacitet genom att arbeta med sju grundläggande principer (se faktarutan).

De första tre vanorna handlar om hur man leder sig själv och de andra tre handlar om hur man arbetar med andra. Den sjunde och sista vanan diskuterar vikten av att skapa balans i livet för att undvika att bränna sitt ljus i båda ändar.

Den allra första vanan, som handlar om att vara proaktiv och ta ansvar, tycks eleverna redan ha förstått.

”Är det här en bra kurs att ha i sitt cv?”, undrar någon förutseende.

Sanna Jönsson Käll nickar jakande, och ber dem sedan att fundera ut några områden i livet som de skulle vilja ändra på. Eleverna har åtskilliga förslag: ”Jag skulle vilja lägga mer tid på skolan och mindre tid på skolföreningar, annars kommer jag inte att få så många A som jag vill ha.”

”Jag måste börja gå och lägga mig tidigare så att jag kommer upp på morgonen.”

”Jag känner att jag vill visa mina föräldrar mer kärlek, det gör man för sällan!”

”Jag måste sluta lägga så mycket tid på att spela spel och kolla på Netflix.”

Att ungdomar tillbringar för mycket tid framför sina datorer och andra skärmar är ingen nyhet för dagens tonårsföräldrar. Enligt Anna Ternberg, skolutvecklingsansvarig på Franklin Covey, gör detta också att unga får svårare att umgås med andra i ”verkliga livet”.

”Arbetsgivare vittnar om att ungdomar saknar en del förmågor i dag: hur man samarbetar, tänker kreativt och löser problem. Dagens arbetsliv kräver att man är självgående och initiativrik, på ett annat sätt än tidigare, och det är något man kan träna upp”, säger hon.

Därför ingår också samarbete och ledarskap i de så kallade nyckelkompetenserna för 2000-talets medborgare, som EU har fastslagit att skolan bör träna eleverna i.

Tanken med Franklin Coveys gymnasiekurs är att den ska förbereda eleverna för högskolestudier och yrkesliv.

”Men eleverna behöver kursen redan på gymnasiet, för det bygger också mer på självständigt arbete än förr. Eleverna ska bland annat lämna in ett större gymnasiearbete där de jobbar på egen hand mer än 50 procent av tiden, och då måste de kunna planera sin tid och prioritera vad som är viktigt”, säger Anna Ternberg.

Utbildningen kostar 20 000 kronor för en heldag. Till det kommer en materialkostnad på 400 kronor per elev.

”Skolor och kommuner får betala ungefär hälften så mycket som näringslivet”, säger Anna Ternberg.

Det är första gången som svenska Franklin Covey arrangerar en utbildning som är riktad direkt till skolelever. Däremot har bolaget i flera år hållit en längre utbildning i ”De sju goda vanorna” för rektorer, lärare och annan skolpersonal, som sedan har överfört kunskapen till elever.

Det senare konceptet, ”Ledaren i mig”, är anpassat för grundskolan och råkade i blåsväder för tre år sedan då det ifrågasattes av en grupp föräldrar på en skola i Stockholm. Kritikerna talade om sekteristiska tendenser och att Franklin Covey ”ville tjäna pengar på att göra skolbarn till företagsledare”.’

”Med facit hand kan vi konstatera att kursen genomfördes för snabbt på den skolan, utan att vara ordentligt för-ankrad hos föräldrar och alla lärare. Det ledde till en del missförstånd som vi fick reda ut”, säger Anna Ternberg.

Men rektorn på skolan red ut stormen, och skolan arbetar med programmet än i dag. Det gör även en grundskola i Haninge och fem grundskolor i Karlskrona.

”Skolan i Haninge, Svartbäcksskolan, har till och med fått kommunens pedagogiska pris för sitt arbete med ledarskapsutveckling”, säger Anna Ternberg.

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera