Många minns säkert den episka reklamfilmen där naturens krafter vill släppas fria – en hund i kedjor, en späckhuggare i en bur, en fjäril fladdrandes mot en glasruta. Kommer man inte ihåg vad filmen gjorde reklam för så minns de flesta i alla fall den mäktiga låten "Release me" som blev listetta på kuppen.
”Filmen för Saab 9-3 Biopower gjorde att det började ringa internationella uppdragsgivare. Allt började öppna sig med rörligt på nätet så alla kunde se vad man hade gjort”, säger Adam Berg över telefon från Santa Monica/Los Angeles där han är bosatt sedan fem år tillbaka.
Uppvuxen i ett arbetarhem i Eskilstuna var det kreativa anlaget - som han delar med sin bror Joakim Berg, sångare i Kent - ingenting som direkt kom från föräldrarna. Men det lästes mycket böcker och Adam Berg beskriver sin uppväxt som fri och tillåtande.
”Vi blev nog inspirerade av att våra föräldrar läste mycket. Våra föräldrar sa aldrig vad vi skulle göra, utan uppmuntrade oss mest i det vi höll på med, säger Adam Berg.
Filmintresset har funnits med sedan barnsben. Reklamfilm var inte självklart från början, i stället hamnade han i musikvideovärlden.
”När Kent fick skivkontrakt så frågade de om jag som aspirerande filmare ville hjälpa dem, så jag gjorde några filmer för dem."
Det blev också videor för The Cardigans, Lisa Miskovsky och Aha. I början av 2000-talet gick luften ur hela musikvideobranschen, förklarar Adam Berg, men den svenska reklamindustrin blomstrade och det pratades om det svenska digitala reklamundret.
”Några kompisar i reklambranschen bad om hjälp, så jag hamnade där. Det var väldigt kul att göra reklamfilm på den tiden, mer tillåtande och inte så ängsligt som i dag. Det var då man började kommunicera känslor i reklamfilmer, och det är vad jag försöker göra hela tiden”.
JC, Vattenfall, ATG och Saab var bara några av de många svenska varumärken Adam Berg jobbade med innan sitt internationella genombrott. Reklamfilmen "Carousel" för Philips i Amsterdam beskriver han som definierande för karriären. Filmen rönte stor internationell uppmärksamhet och utnämndes till världens bästa reklamfilm i reklamtävlingen Cannes Lions. Telefonen började ringa ännu mer, nu från amerikanska uppdragsgivare.
”Det blev extremt jobbigt att sitta i Sverige och ha telefonmöten klockan tre på morgonen. Min fru var lite motvilligt med på noterna att flytta, men hon var mammaledig så det var ändå ett bra läge att testa”.
Sedan dess har de blivit kvar, ett år i taget. Umgänget består till stor del av européer, och Los Angeles kryllar av svenskar som jobbar i mediebranschen.
”Många känner man sedan tidigare. Och det är rätt långt bort så det känns lite tryggt med folk med samma bakgrund och värderingar som en själv."
Under 2015 gjorde Adam Berg sin första svenska reklamfilm sedan filmen "Leave the world behind" med dj-gruppen Swedish House Maffia för Volvo 2013. Nu var uppdragsgivaren densamma.
Adam Berg anser att filmen "Made by people", som han beskriver som en gräsrotsfilm gjord utifrån dem, ofta med invandrarbakgrund, som tillverkar bilarna, på sätt och vis är en fortsättning på Volvo-filmen med Zlatan Ibrahimovic som kom för två år sedan.
”Zlatan har också invandrarbakgrund och har blivit världens kändaste svensk. Det här är egentligen ett Zlatan-porträtt med vanliga människor”.
Vad får dig att tacka ja till ett jobb?
”Dels att jag ser en historia jag vill berätta, att det är något som känns kul, eller att jag kan bli bättre och lära mig något nytt. Jag gillar att göra sådant jag inte vet hur jag ska göra, jag är räddare att gå på rutin än att inte känna botten”.
Det finns ett vemod och en stor gåshudsfaktor som känns gemensam för dina filmer. Är det medvetet?
”Det är mitt jobb att skapa den känslan. Det är det jag vill åstadkomma som regissör, att få folk att känna något. Så gåshud, självklart siktar man på det.
Vad är nästa mål?
”Jag jobbar ganska hårt för att få långfilmen - som jag skriver manus till - att lyfta. Förhoppningsvis kan det bli verklighet i år, vi får se”.