Hoppa till innehållet

Gåshud är alltid målet

Intresset för film redan som barn tog honom ända till USA och de internationella prestigeuppdragen.
Med Volvos nya reklamfilm "Made by people" bakom sig ser regissören Adam Berg nu fram emot att få klart sin första långfilm.

BAKOM KULISSERNA. Den senaste reklamfilmen från Volvo Cars tar med tittaren hem till de som bygger bilarna, och till deras arbetsplatser. Adam Berg menar att den är en fortsättning på Zlatan-filmen, som kom för två år sedan.
BAKOM KULISSERNA. Den senaste reklamfilmen från Volvo Cars tar med tittaren hem till de som bygger bilarna, och till deras arbetsplatser. Adam Berg menar att den är en fortsättning på Zlatan-filmen, som kom för två år sedan.Foto: Foto: Di

Många minns säkert den episka reklamfilmen där naturens krafter vill släppas fria – en hund i kedjor, en späckhuggare i en bur, en fjäril fladdrandes mot en glasruta. Kommer man inte ihåg vad filmen gjorde reklam för så minns de flesta i alla fall den mäktiga låten "Release me" som blev listetta på kuppen.

”Filmen för Saab 9-3 Biopower gjorde att det började ringa internationella uppdragsgivare. Allt började öppna sig med rörligt på nätet så alla kunde se vad man hade gjort”, säger Adam Berg över telefon från Santa Monica/Los Angeles där han är bosatt sedan fem år tillbaka.

Uppvuxen i ett arbetarhem i Eskilstuna var det kreativa anlaget - som han delar med sin bror Joakim Berg, sångare i Kent - ingenting som direkt kom från föräldrarna. Men det lästes mycket böcker och Adam Berg beskriver sin uppväxt som fri och tillåtande.

”Vi blev nog inspirerade av att våra föräldrar läste mycket. Våra föräldrar sa aldrig vad vi skulle göra, utan uppmuntrade oss mest i det vi höll på med, säger Adam Berg.

Filmintresset har funnits med sedan barnsben. Reklamfilm var inte självklart från början, i stället hamnade han i musikvideovärlden.

”När Kent fick skivkontrakt så frågade de om jag som aspirerande filmare ville hjälpa dem, så jag gjorde några filmer för dem."

Det blev också videor för The Cardigans, Lisa Miskovsky och Aha. I början av 2000-talet gick luften ur hela musikvideobranschen, förklarar Adam Berg, men den svenska reklamindustrin blomstrade och det pratades om det svenska digitala reklamundret.

”Några kompisar i reklambranschen bad om hjälp, så jag hamnade där. Det var väldigt kul att göra reklamfilm på den tiden, mer tillåtande och inte så ängsligt som i dag. Det var då man började kommunicera känslor i reklamfilmer, och det är vad jag försöker göra hela tiden”.

JC, Vattenfall, ATG och Saab var bara några av de många svenska varumärken Adam Berg jobbade med innan sitt internationella genombrott. Reklamfilmen "Carousel" för Philips i Amsterdam beskriver han som definierande för karriären. Filmen rönte stor internationell uppmärksamhet och utnämndes till världens bästa reklamfilm i reklamtävlingen Cannes Lions. Telefonen började ringa ännu mer, nu från amerikanska uppdragsgivare.

”Det blev extremt jobbigt att sitta i Sverige och ha telefonmöten klockan tre på morgonen. Min fru var lite motvilligt med på noterna att flytta, men hon var mammaledig så det var ändå ett bra läge att testa”.

Sedan dess har de blivit kvar, ett år i taget. Umgänget består till stor del av européer, och Los Angeles kryllar av svenskar som jobbar i mediebranschen.

”Många känner man sedan tidigare. Och det är rätt långt bort så det känns lite tryggt med folk med samma bakgrund och värderingar som en själv."

Under 2015 gjorde Adam Berg sin första svenska reklamfilm sedan filmen "Leave the world behind" med dj-gruppen Swedish House Maffia för Volvo 2013. Nu var uppdragsgivaren densamma.

Adam Berg anser att filmen "Made by people", som han beskriver som en gräsrotsfilm gjord utifrån dem, ofta med invandrarbakgrund, som tillverkar bilarna, på sätt och vis är en fortsättning på Volvo-filmen med Zlatan Ibrahimovic som kom för två år sedan.

”Zlatan har också invandrarbakgrund och har blivit världens kändaste svensk. Det här är egentligen ett Zlatan-porträtt med vanliga människor”.

Vad får dig att tacka ja till ett jobb?
”Dels att jag ser en historia jag vill berätta, att det är något som känns kul, eller att jag kan bli bättre och lära mig något nytt. Jag gillar att göra sådant jag inte vet hur jag ska göra, jag är räddare att gå på rutin än att inte känna botten”.

Det finns ett vemod och en stor gåshudsfaktor som känns gemensam för dina filmer. Är det medvetet?
”Det är mitt jobb att skapa den känslan. Det är det jag vill åstadkomma som regissör, att få folk att känna något. Så gåshud, självklart siktar man på det.

Vad är nästa mål?
”Jag jobbar ganska hårt för att få långfilmen - som jag skriver manus till - att lyfta. Förhoppningsvis kan det bli verklighet i år, vi får se”.

Innehåll från ZymIQAnnons

Innovativ enzymteknik för ökad hälsa och välbefinnande

Michael Edelborg Christensen, vd och grundare ZymIQ och Mats Clarsund, CTO och grundare ZymIQ.
Michael Edelborg Christensen, vd och grundare ZymIQ och Mats Clarsund, CTO och grundare ZymIQ.

Antibiotikaresistensen förväntas öka i hela världen vilket gör den till ett av de allvarligaste globala hälsoproblemen vi står inför. Företaget ZymIQ bemöter hotet genom att erbjuda antimikrobiella behandlingar via smart enzym- och fagteknik för både människor och djur. ZymIQ’s strävan är att förbättra människors och djurs hälsa och välbefinnande såväl idag som i generationer framöver.

ZymIQ är ett innovativt Life Science företag, grundat år 2020 av forskare, veterinärer och entreprenörer. ZymIQ fokuserar på smart enzymteknologi i hälsoprodukter avsedda för både människor och djur. Företaget har tagit fram två unika forskningsplattformar som öppnar upp för utveckling av produkter avsedda att antingen skydda hud och slemhinnor från mikroorganismer eller utrota specifika patogener, samtidigt som mikrobiomet hålls friskt och intakt. Med möjlighet till unika synergieffekter har plattformarna potential att leverera produkter som kan ersätta konventionell antibiotikabehandling och därmed minska risken för antibiotikaresistens.

– Att bekämpa antibiotikaresistens är en stor del av vårt uppdrag på ZymIQ. Vi utvecklar helt nya enzymbaserade antimikrobiella medel med kapacitet att ersätta eller komplettera nuvarande antibiotikabehandlingar, Michael Edelborg Christensen, vd och grundare ZymIQ.

Konsumentprodukter på marknaden

ZymIQ utvecklar även snabbrörliga, enzymbaserade konsumentprodukter inom kosmetik av vilka flera redan finns på marknaden. DentaPrev är ett nyskapande varumärke inom tandvård som använder enzymer för att förhindra elakartade bakterier att orsaka plack, tandsten och dålig andedräkt. Kalzyme, för oral och dermal hälsa hos djur, förhindrar mikrobiell vidhäftning och irritation på hud och slemhinnor samt påskyndar läkningsprocessen. I portföljen ryms även det uppmärksammade hudvårdsmärket fjör, baserat på ett hydrolytiskt enzym, utvecklat av ZymIQ. 

Fortsatt utveckling och nya innovationer

ZymIQ äger även en tidigare läkemedelsprodukt baserat på fagterapi som gett goda 

resultat vid behandling av stafylokockinfektioner. Planen är att åter ta denna produkt till marknaden, inledningsvis riktad främst mot djur. Bolaget arbetar ständigt med att stärka sina olika affärsområden och har, som ett steg mot en börsnotering i slutet av 2024, en planerad emission under våren. 

– Vi har en otroligt spännande tid framför oss. Vårt stora intresse för hälsoprodukter som bygger på enzymteknologi, samt det aktuella problemet med antibiotikaresistens, gör att vi kommer att stärka vår närvaro på marknaden ytterligare. Med fortsatt utveckling och forskning hoppas vi att fler ska uppmärksamma oss och vårt arbete - såväl konsumenter som samarbetspartners och investerare, avslutar Mats Clarsund, CTO och grundare ZymIQ.

Om ZymIQ Technology

ZymIQ Technology AB är ett innovativt Life Science företag som fokuserar på smart enzym- och fagteknologi i hälsoprodukter avsedda för både människor och djur. ZymIQ har sitt huvudkontor på Medicon Village i Lund, Sverige, och har dessutom kontor i Virginia, USA, samt i Singapore och Malaysia. 

www.zymiq.com 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ZymIQ och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera