Hoppa till innehållet

Från skolbänk till vd-stol

Från skolbänken och rakt ut i näringslivet. Ung Företagsamhet är mycket mer än bara ett skolämne.
I nästa vecka börjar UF-mässan i Stockholm. Di har träffat morgondagens entreprenörer.

STARTADE GLASÖGONFÖRETAG. Emilia och Erik Lindmark var båda UF-företagare i skolan. Idag äger och driver de E & E Glasses tillsammans.
STARTADE GLASÖGONFÖRETAG. Emilia och Erik Lindmark var båda UF-företagare i skolan. Idag äger och driver de E & E Glasses tillsammans.Foto: Foto: Joey Abrait

Antalet elever som driver UF-företag har ökat stort de senaste 20 åren. 1995 var det drygt 5 000 unga företagare. Läsåret 2016–2017 är det nästan 28 000.

”Många tror att det är svårare än det egentligen är. Vi vet att alla kan driva UF-företag. Det handlar mycket om att våga och ha självförtroende”, säger Susanna Mörner, kommunikationsansvarig på UF.

Ung Företagsamhet är en politisk obunden organisation som stöds av staten via Skolverket och det privata näringslivet. Den ingår i den globala rörelsen Junior Achievement som startade i USA för hundra år sedan. I Sverige har gymnasieelever utbildats i entreprenörskap sedan 1980. För sex år sedan började man även med utbildning på grundskolan.

De flesta driver UF-företag i trean, men några skolor har det redan i tvåan. Det finns möjlighet att starta UF på alla gymnasieprogram, men det görs mest på ekonomiprogrammen.

Samarbete är en viktig beståndsdel när skoleleverna bygger upp sina företag. Det vanligaste är att UF-företag består av grupper på 3-4 personer.

”Vi rekommenderar att man ska vara flera för gruppdynamiken och för att ta vara på varandras kompetenser”, säger Susanna Mörner.

”Ju tidigare barn lär sig om entreprenörskap desto större är sannolikheten att de ser ett eget företag som en möjlighet längre fram. Därför har vi utbildningsmaterial som kan användas redan från årskurs ett”, säger Susanna Mörner.

 

"MAN MÅSTE HA ETT BRA TEAM RUNT SIG"

”När jag städade för ett tag sedan hittade jag ett gammalt visitkort med mitt UF-företag. Det var kul att se att jag redan då var vd”, säger 33-åriga Emilia Lindmark om sitt företag under gymnasietiden.

Som många UF-företag tog allt avstamp i egna erfarenheter. Affärsidén var att erbjuda högstadieskolor bra sex- och samlevnadsundervisning med ett tydligt tänk kring jämställdhet.

”Den undervisning vi själva fått var så dålig så vi visste att det fanns ett behov”, säger hon.

Hennes man, Erik Lindmark, som hon nu äger och driver E & E Glasses tillsammans med var också UF-företagare. Som fotbollskille var hans affärsidé en tejp som skulle hålla fast benskydden.

De träffades på universitetet när de båda var med i ett projekt för socialt entreprenörskap och något år efter examen tog idén om att starta ett företag ihop form. Det blev glasögonbranschen.

”Vi såg båda dåligt och var trötta på utbudet av bågar. Antingen var de väldigt dyra eller billiga av dålig kvalitet. Det fanns heller ingen som hade en bra varumärkesstory utan det var mest stora märken som tillverkades på licens”, säger Emilia Lindmark.

Eftersom de båda kom från Norrland utgick de från det norrländska landskapet och skapade bågar som uppkallades efter orter i norr. Ytterligare en dimension var att göra dem ekologiska och giftfria och tillverkade av till exempel renhorn och trä i stället för plast.

”Vi kunde inget om tillverkning av glasögon men vi trodde på idén och på att driva företag. Vi tycker om livsstilen.

De första åren var tuffa, men sedan har det rullat på med plusresultat de senaste tre åren. Nu har bolaget åtta anställda och omsatte 12 miljoner kronor i fjol. Efter en lyckad start på en internationell satsning väntas omsättningen bli tre gånger så stor i år.

"UF ÄR ETT BRA STEG IN I FÖRETAGSVÄRLDEN"

Fem gymnasiekillar som läser ekonomi på Göteborgs Högre Samskola har ett av de drygt 8 600 UF-företag som drivs det här läsåret. De har delat upp rollerna mellan sig: Niclas Klausson, utvecklare, Robert Rohlén, vd, Oskar Åkesson, marknadsansvarig, Oscar Pålsson, ekonomiansvarig och Fabian Dahlgren, säljare.

”Vi fungerar bra ihop”, säger Robert Rohlén och Oskar Åkesson lägger till:

”Vi hade hört en del om att det kan uppstå konflikter, men vi har försökt att lyssna på varandra och undvikit bråk”.

I kursen ingår att jobba fram en affärsidé, ta in riskkapital om det behövs som sedan lämnas tillbaka, lära sig om hur ett företag är uppbyggt, arbeta med marknadsföring, få en budget att hålla, författa en årsredovisning och sedan i slutet avveckla bolaget.

”UF är ett bra steg in i företagsvärlden för att känna på hur entreprenörslivet är på riktigt. Här får man uppleva både med- och motgångar vilket jag tror man lär sig bäst och mest av. Jag har lärt mig att ta en idé, sätta ihop ett team och göra idén till verklighet”, säger Niclas Klausson, som redan innan hade drivit ett företag med sin bror där han tryckte och sålde mobilskal.

I sitt UF-företag, Hittauf, har de utgått från just UF-världen. De driver en sajt där andra UF-företag kan marknadsföra sig och sälja sina produkter. Tanken är att ge alla de roliga, kreativa och i bland udda idéer som kläcks av skoleleverna större spridning.

Nu har de runt 200 företag på sin digitala plattform. Först var deras tanke att ta betalt av UF-företagen, men nu jagar de i stället annonsörer. I vår är det hektiskt för alla UF-företagare eftersom företagen ska visas upp på mässor runt om i landet och pris delas ut i flera kategorier som Årets tjänst, Årets affärsplan, Årets grafiska profil och Årets digitala kommunikation.

”Tävlingsmomentet är roligt. Vi har alla hållit på med idrott och gillar att tävla”, säger Robert Rohlén.

Innehåll från DPJAnnons

Butiken mitt i stan gör kontorsinredning enklare

Fysiska butiker som säljer kontorsinredning tillhör knappast vanligheterna i dag. Särskilt inte i centrum. Men DPJ Workspace har valt att gå sin egen väg och har en stor butik mitt i centrala Stockholm. Varför? De vill göra det enkelt för kunderna.

EXTERN LÄNK: DPJ – proffs på inredning och ergonomi 

När Peter Johansson grundade DPJ Workspace för 30 år sedan hade han affärsidén klar för sig: han ville underlätta för andra företag i deras dagliga verksamhet och erbjuda kontorsmöbler och inredning med hög kvalitet. 

Sedan dess har DPJ levererat ergonomiska kontorslösningar till tusentals nöjda kunder över hela Europa. Utöver Sverige finns företaget i dag i Tyskland, Österrike, Finland, Danmark, Frankrike och Nederländerna.  

– För oss är kundernas köpupplevelse det absolut viktigaste och det gäller alla delar. Från våra produkter till att vi har konkurrenskraftiga priser, bra service, snabba leveranser och bra köpvillkor, säger Peter Johansson, vd för DPJ Workspace. 

All hjälp på samma plats 

Det är också detta kundfokus som ligger bakom att DPJ – till skillnad från traditionella kontorsmöbel- och inredningsbutiker – har valt att ha en fysisk butik mitt i city. Den ligger sedan 2010 på Mäster Samuelsgatan.

– Mer centralt kan det knappast bli. Jag får ibland frågan om varför vi har en butik mitt i stan och inte ett showroom som våra konkurrenter. Svaret är enkelt, det handlar om tillgänglighet och kundfokus. Med en butik gör vi det enklare för våra kunder, säger Peter Johansson. 

– I butiken kan kunderna inte bara provsitta, känna och uppleva våra produkter. De kan även prata med våra duktiga inredare och designers och få hjälp med att planera och rita den kontorsyta de vill förändra. 

De kan också diskutera vad som fungerar och inte fungerar vad gäller till exempel belysning, ljuddämpning och ergonomi. 

– Hos oss ingår de tjänsterna, vilket är tämligen unikt. Och det gäller oavsett om de är intresserade av enstaka produkter eller om de vill ha hjälp med att planera ett helt kontor. All hjälp finns på samma plats, säger Peter Johansson. 

– Det stödet får du inte i ett showroom där du måste boka tid för att träffa en säljare, vilket i sig skapar en press på att du måste handla. 

Det bästa av två världar 

Den fysiska butiken är också ett bra komplement till DPJ:s online-butik.

– Kunderna får den personliga servicen i den fysiska butiken och den digitala enkelheten i nätbutiken. För oss är det alltid viktigt att vara anpassbara och lyhörda inför kundernas behov och förändringar. 

Alla produkter i både den fysiska butiken och i webbutiken är också tydligt prissatta. Och det är lätt att se om produkten finns i lager. En viktig del i företagets fokus på tillgänglighet är att DPJ Workspace själva lagerhåller merparten av sina produkter. 

– Det är det som gör det möjligt för oss att erbjuda snabba leveranser, oftast inom 24 timmar. Det gäller även större leveranser. Det är vi tämligen ensamma om och det gör att vi sticker ut i konkurrensen. 

– Det ska vara lätt för kunderna att få såväl proffsig hjälp och bra service som snabba leveranser. Det bjuder vi gärna på. Dessutom bjuder vi alla som kommer in i butiken på en god kopp kaffe, säger Peter Johansson. 

EXTERN LÄNK: Expressleverans för DPJ:s butikskunder 

Mer från DPJ

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med DPJ och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera