Hoppa till innehållet

Från matolja till egen krog

Familjeföretaget Gruppo Di Luca, som står bakom matvarumärken som Zeta och Delizie, har öppnat en egen krog, Deli Di Luca, på Söder i Stockholm.

NYÖPPNAT. Barmästaren Kristian Valente och kocken Fabio Rubino i den nya krogen på Folkungagatan.
NYÖPPNAT. Barmästaren Kristian Valente och kocken Fabio Rubino i den nya krogen på Folkungagatan.

Deli Di Luca är en kombinerad restaurang, vinbar och coffee shop som ligger på Folkungagatan i Stockholm.

”Vi smygöppnade förra onsdagen, den 9 mars, och är överväldigade av det gensvar vi redan har fått. Det var praktiskt taget fullt de fyra första dagarna”, säger Christian Di Luca, som är vd för Gruppo Di Luca.

Ambitionen är att skapa en personlig kvarterskrog med italiensk touch, där köket leds av två italienska kockar. Det serveras frukost, lunch och middag.

”Vi vill att det ska kännas prisvärt, man ska kunna få en pasta och ett bra glas vin för under 200 kronor. I fredags hade vi även vår första ’aperitivo’, det vill säga en sammankomst där det serveras italienska ost- och charkvaror och andra tilltugg medan man tar ett glas vin eller en drink i baren”, säger Christian Di Luca.

Om det blir fler Deli Di Luca återstår att se.

”Vi är ju ett livsmedelsföretag i första hand, så vi provar oss fram och ser hur det går.”

I november 2014 öppnade dock Di Luca & Di Luca en restaurang i Sälen, Ristorante Casa Di Luca, tillsammans med skidoperatören Skistar.

”Men där står vi bara för varumärke, koncept och råvoror, medan restaurangen ägs och drivs av Skistar. Den nya krogen på Söder i Stockholm är den första vi driver i egen regi”, säger Christian Di Luca.

Di Luca & Di Lucas viktigaste varumärken i livsmedelshandeln är Zeta och Delizie. Tillsammans med vinföretaget Enjoy Wine & Spirits ingår bolaget i Gruppo Di Luca, som fick Albert Bonniers pris Årets företagare för två år sedan.

Innehåll från BonaAnnons

Långsiktighet som grund för en hållbar utveckling

Bona har i över 100 år strävat mot att ta fram skönheten hos golv med minsta möjliga påverkan på miljön. Genom att äga hela värdekedjan från forskning till försäljning erbjuder Bona hållbara lösningar som stödjer den omställning som krävs för en fossilfri framtid.

Det globala företaget Bona erbjuder produkter, system och kunskap för att installera, renovera och underhålla de flesta golvytor. Det omfattande erbjudandet bygger på en långsiktighetstanke som funnits med sedan företagets början – att ta fram skönheten i det existerande golvet och därmed dra nytta av de resurser som redan finns.

– Idag står vi alla inför ett omfattande skifte med krav på snabb omställning mot en fossilfri framtid. Det finns en stor potential att omvärdera rådande ideal att nytt är bäst och här kan Bona bidra med en lösning som gör skillnad. Vi valde tidigt att ersätta oljebaserade lacker med vattenbaserade och utvecklade maskiner för dammfri golvslipning, vilket handlar om att förbättra miljön för såväl de som arbetar med produkterna som för de boende, berättar Magnus Andersson, VD för Bona.

Enligt en undersökning som Bona genomfört tillsammans med IVL Svenska Miljöinstitutet kan koldioxidavtrycket minska drastiskt när du renoverar ett golv istället för att byta ut det. För ett trägolv ligger minskningen på hela 78 procent och för ett PVC-golv på 92 procent.

– Vi har genom åren gjort mycket för att förbättra våra produkter. Det finns en stor potential, såväl ekonomisk, miljömässig som resursmässig att vårda och ta hand om ett golv i stället för att byta ut det när det börjar kännas slitet, säger Magnus Andersson.

Ett av systemen som möjliggör renovering och en minskad klimatpåverkan är Bonas Resilient Solutions. Det är ett system som utvecklats för att förnya och förlänga livslängden på halvhårda golv, så som linoleum-, PVC-, gummi- eller LVT-golv. En golv-typ som är mycket vanlig i större offentliga och kommersiella fastigheter, där ett omfattande slitage ofta innebär ett stort behov av underhåll.

Genom att Bona äger hela värdekedjan kan företaget ta ett helhetsansvar för att såväl utveckla som erbjuda innovativa system och produkter. Bonas verksamhet löper från forskning, utveckling, produktion och försäljning till professionella hantverkare, och erbjuder även kundnära support och utbildning.

Om Bona

Bona är ett hållbart drivet företag med produkter och system för installation,

renovering, underhåll och rengöring av premiumgolv för de flesta golvytor inklusive

trä- och parkett samt halvhårda golv så som linoleum, PVC och gummi. Huvudkontoret

finns i Malmö med marknad i mer än 90 länder med 17 dotterbolag, 70 distributörer,

700 anställda och 4 fabriker.

Läs mer om Bona här!

 

Mer från Bona

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Bona och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera