Hoppa till innehållet

Framtiden öppnar modeveckan

Hur står det till med återväxten inom svenskt mode?

Svar på det ges i dag när examensstudenten Matilda Forssblad och hennes klasskompisar från Textilhögskolan i Borås kickar i gång Fashion Week Stockholm.

FÖRENAR KROPP, OBJEKT OCH RUM. Matilda Forssblad vill närma sig mode med något mer än bara kroppen. I sitt examensarbete visar hon upp en brudklänning som från en början ser ut att bara vara en vit presenning uppspänd i ett rum.
FÖRENAR KROPP, OBJEKT OCH RUM. Matilda Forssblad vill närma sig mode med något mer än bara kroppen. I sitt examensarbete visar hon upp en brudklänning som från en början ser ut att bara vara en vit presenning uppspänd i ett rum.Foto: Foto: Joey Abrait

När den samlade svenska modeeliten tar plats på front row i Stora salongen på Berns för invigningen av Fashion Week Stockholm är det inte något av de stora etablerade märkena som gör öppningsvisningen. Det prestigefyllda uppdraget har gått till ett gäng nybakade modestudenter från Borås.

”Det är ett högst medvetet val. Fashion Week ska vara en plattform för svenskt mode att växa. Denna säsong har vi valt att sätta fokus på unga talanger och återväxten i branschen”, säger Emma Ohlson, generalsekreterare på branschföreningen Association of Swedish Fashion Brands, ASFB, som arrangerar modeveckan.

Matilda Forssblad, 30 år och från Stockholm, är en av de 15 kandidat- och masterstudenter som visar upp sina examenskollektioner under samlingsnamnet Exit16.

”Det är en stor ära så klart. Men jag tycker också att det är smart tänkt av arrangörerna att låta oss öppna modeveckan. Det är ju vi som är framtiden”, säger Matilda Forssblad.

Hennes kollektion består vid en första anblick av elegant skurna aftonklänningar. Men vid en närmare granskning är den väldigt radikal. Varje plagg är förankrat i kroppen genom en attiralj, som örhängen, tandsmycken, handskar – och i ett fall ett helt rum.

”Jag ville närma mig mode på ett annat sätt än genom kroppen. Så jag började med att bygga ett rum som jag testade att klä på mig”, säger hon om skapandet av kollektionen.

En interaktiv video visar hur det går till. Där vecklar en modell in sig i en stor vit presenning som är uppspänd i ett rum. När hon är klar har presenningen förvandlats till en modern brudklänning.

”Hela kollektionen är en utforskning av relationen mellan kropp, objekt och rum, och i slutändan vad mode kan vara för något”, säger Matilda Forssblad.

Clemens Thornquist, professor i modedesign och utbildningsansvarig vid Textilhögskolan i Borås, utlovar en eklektisk modeshow från sina studenter, som redan har visat upp kläderna i samband med examen i Borås i juni.

”Visningen kommer att ge smakprov på en rad olika inriktningar av nutida modedesign. För skolan och våra elever är det samtidigt en fantastisk chans att få visa upp sig i Stockholm och för en internationell publik”, säger han.

Bland tidigare avgångselever från Textilhögskolan i Borås som har gjort sig ett namn i modebranschen kan nämnas Ida Klamborn och Greta Gram, som båda deltar i säsongens Fashion Week. Men att etablera sig som ny ung modeskapare med eget märke är dokumenterat svårt. Även många av de mest hyllade och prisade stjärnskotten kämpar med att få verksamheten att gå runt.

”Jag försöker få våra elever att bli bättre på att nischa sig, att hitta ett uttryck som är personligt, men som också fyller ett hål på marknaden. Som modeskapare måste du vara medveten om marknaden och se vilka behov som finns. Men jag tycker inte att modedesigners behöver utbilda sig inom ekonomi. Det är bättre att hitta en samarbetspartner som kan sköta den biten om man vill starta eget”, säger Clemens Thornquist.

Är det svårare eller lättare att slå igenom som ung modeskapare i dag än för 15 år sedan?

”Med hjälp av internet och sociala medier är det lättare att nå ut pr- och försäljningsmässigt som ung designer i dag. Men totalt sett är det nog svårare. Det är flera modestudenter som utexamineras och konkurrensen är stentuff från hela världen.”

Matilda Forssblad ska läsa vidare på masterutbildningen i Borås och säger att hon funderar mycket på hur hon ska livnära sig i framtiden.

”Jag vill fortsätta göra liknande grejer som jag gör här på skolan, men jag har tyvärr svårt att se hur det ska kunna generera en tillräcklig inkomst. Det är en oro som man bär på.”

Emma Ohlson på ASFB, som arbetar för att skapa bättre villkor för svenska modeskapare, menar att potentialen i branschen är enorm.

”Sverige är världskänt för sina kreativa näringar och det finns oerhört många talangfulla kreatörer i landet. Men förutsättningarna för att starta och driva egna företag är kanske inte de bästa. För oss handlar det också om att lyfta fram modeindustrin som en intressant tillväxtbransch för investerare”, säger hon.

Under Fashion Week Stockholm är tanken att det bästa av svenskt mode ska visas upp. Men flera av de tyngsta märkena saknas. Svenskt modes största stjärna Acne Studios deltar sedan flera år på modeveckan i Paris och även märken som Tiger of Sweden och Hope visar sina kollektioner utomlands. I år har dessutom Filippa K valt att hoppa över medverkan i Stockholm.

”Det är klart att vi skulle vilja ha med dem, men jag har full respekt för de varumärken som väljer andra vägar att nå ut med sina kollektioner. Jag är mycket nöjd med det program vi kan visa upp, bland annat gör Rodebjer comeback i Stockholm efter flera år på modeveckan i New York”, säger Emma Ohlson.

Under de tre dagar som Fashion Week pågår visar ett trettiotal svenska modemärken sina vårkollektioner för 2017.

”Jag tycker att programschemat väl speglar hur branschen ser ut. Det är allt från etablerade stora märken som Whyred och J. Lindeberg, via nya heta märken som Cmmn och Castor Pollux till mer kommersiella spelare som Zalando och Lexington”, säger Emma Ohlson.

Visningarna är endast öppna för inbjuden press, inköpare och branschfolk, men det sker också en rad publika evenemang runt om i stan. Under Fashion Weeks flagg ordnas det bland annat seminarier på teman som teknik, kreativa näringar och konst, som är möjliga för allmänheten att anmäla sig till.

Vad får man absolut inte missa på årets modevecka?

”Tisdagskvällen ute på Moderna museet och ArkDes som bjuder på paneldebatter om samspelet mellan mode och konst, modevisningar och installationer kommer garanterat att bli häftigt”, säger Emma Ohlson.

Innehåll från Link MobilityAnnons

Automatiserad kommunikation skapar bättre kundrelationer

Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility.
Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility.

Att en personlig kommunikation skapar bättre kundrelationer säger sig självt, men genom att automatisera flera steg genom kundresan kan ni dessutom spara pengar och minska antalet kundärenden.

Kunder ställer idag högre krav på de bolag de väljer och flera faktorer spelar in i den processen – pandemin påskyndade den digitala köpresan, inflationen har gjort oss mer prismedvetna, större intresse kring miljö och givetvis den personliga kopplingen med bolaget. Men kan en automatiserad kommunikation vara svaret på allt detta?

– Självfallet löser inte kundkommunikationen alla utmaningar, men vi är övertygade om att bolag idag måste satsa mer på en transparent och personlig kommunikation för att kunna behålla och öka sin kundkrets. Mer än hälften av alla onlineköp sker via mobiltelefoner och vi kan idag jämföra priser, recensioner och utbud med bara några knapptryck, säger Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility. 

Tillgänglighet skapar möjligheter

Människor har idag flera kontaktytor jämfört med tidigare, och genom att implementera rätt kommunikationsstrategi kan bolag ge en enhetlig upplevelse som gör att fler konverterar och stannar kvar.

– Vi ser att flera bolag har utmaningar med tillgänglighet i de kanaler deras kunder föredrar, eller att bolag inte har en självklar strategi för de olika kanalerna. Vi har hjälpt flera bolag att automatisera deras kundkommunikation med allt ifrån notiser vid driftavbrott, betalningspåminnelser och personliga erbjudanden, säger Robin och fortsätter: 

– I många fall har bolaget endast kontakt med kunden vid fakturering eller i supportärenden och desto viktigare blir det att kommunikationen blir rätt. Det finns stor potential för energibolag att ta sin kommunikation till nästa nivå och vi ser flera uppstickare på marknaden som gjort just detta. Kunder söker dialog och vill ha snabb återkoppling för att stanna kvar, och det är där vi kan hjälpa till. 

– Vi på LINK vet att de allra nöjdaste kunderna är de som kan kontakta bolag i den kanal de själva föredrar, och det är där vi kan hjälpa er. Alla våra lösningar och kanaler går att automatisera för att spara tid och pengar – och givetvis skapar det otroliga affärsmöjligheter för våra kunder.

Om LINK Mobility
LINK Mobility är en global CPaaS-leverantör av mobilkommunikationslösningar och hjälper idag över 40,000 företag världen över. Vi har ett brett utbud av innovativa och skalbara lösningar som skapar värdefull konvergens mellan företag och kunder. LINK är noterat på Oslo Börs under tickern LINK.

Besök LINK Mobilitys hemsida för att läsa mer.

Mer från Link Mobility

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Link Mobility och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera