Hoppa till innehållet

Framtiden i fokus för föräldralediga

Ta chansen att prata jobb när du är föräldraledig.
Det är målet för nätverket F-gruppen, som nu vill växa över hela Sverige.

VILL VIDGA VYERNA. Nätverket F-gruppen, som samlar föräldralediga till föreläsningar om jobb och karriär, har nu närmare 1 200 medlemmar.
VILL VIDGA VYERNA. Nätverket F-gruppen, som samlar föräldralediga till föreläsningar om jobb och karriär, har nu närmare 1 200 medlemmar.Foto: Foto: Izabelle Nordfjell

För två år sedan var väninnorna Ylva Bäckström och Emelie Lindén föräldralediga. När de träffades blev det ofta snack om framtid, jobb och karriär.

”Vi märkte att det var frågor som berörde oss och vi ville ha andra att prata med. Vi hittade inget forum, så då startade vi det själva”, berättar Ylva Bäckström.

Kvinnorna bjöd in sina vänner och bekanta, och snart var F-gruppen ett faktum. Föräldralediga och småbarnsföräldrar är målgruppen för nätverket, som i dag finns i Stockholm, Göteborg och Karlstad. Varannan vecka arrangeras föreläsningar i ämnen som berör jobb, karriär, personlig utveckling och framtid. Tid ges också till diskussioner mellan deltagarna. Allt är ideellt.

”Vi fokuserar på möjligheter. Hela idén går ut på att möjliggöra hållbara och utvecklande karriärer. Under föräldraledigheten lär man sig mycket som går att använda när man är tillbaka på jobbet”, säger Ylva Bäckström.

Mellan 1 100 och 1 200 personer är med i nätverket, de flesta i huvudstaden. Hur många som är aktiva finns inte statistik på, men Ylva Bäckström säger att de funderar på att ha föreläsningar varje vecka i Stockholm eftersom det alltid blir fulltecknat där.

”Vi vill utveckla hemsidan så att den kan fungera som ett forum. Vi har redan startat undernätverk som är skräddarsydda inom ett speciellt ämne.”

”Vi märker på responsen att medlemmarna får den pepp och stöttning de behöver. Många säger att de kommer tillbaka till jobbet med ny energi. Vissa som hade tänkt byta jobb väljer att stanna och driva sin karriär vidare där de är. Andra har fått nya kontakter som har gett nya jobbmöjligheter”, säger Ylva Bäckström.

Var är barnen när föräldrarna är på föreläsning?

”Barnen är alltid välkomna med. De kan vara på golvet, i knät eller i vagnen. Föreläsarna är beredda på att det är ett visst liv, att människor rör på sig och att barnen behöver viss tillsyn. Men det fungerar väldigt bra.”

Hittills är det främst under föräldraledigheten som kvinnorna och männen är aktiva i nätverket, men Ylva Bäckström säger att man önskar få behålla även småbarnsföräldrar.

”När man är tillbaka på jobbet drar utmaningen med att få ihop livet i gång på allvar. Vi tror att F-gruppen har mycket att ge då, som ett nätverk där man kan få inspiration och konkreta tips”, säger Ylva Bäckström.

Som ett komplement till F-gruppen har Ylva Bäckström och Emelie Lindén startat företaget Emparent. De jobbar med ett utvecklingsprogram som ska gynna både arbetsgivaren och den som har varit föräldraledig.

Nästa onsdag är det dags för nästa föreläsning i Stockholm. Då pratar Viktoria Höglund utifrån boken ”Från jobbdröm till drömjobb – dags att ta steget?”, som hon skrivit tillsammans med Sofia Rasmussen.

Så sent som i tisdags hade F-gruppen sin första träff i Karlstad.

”Det var 30 anmälda och helt fullsatt, så det var jätteroligt.”

På sikt vill nätverket växa i hela landet.

Innehåll från Link MobilityAnnons

Automatiserad kommunikation skapar bättre kundrelationer

Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility.
Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility.

Att en personlig kommunikation skapar bättre kundrelationer säger sig självt, men genom att automatisera flera steg genom kundresan kan ni dessutom spara pengar och minska antalet kundärenden.

Kunder ställer idag högre krav på de bolag de väljer och flera faktorer spelar in i den processen – pandemin påskyndade den digitala köpresan, inflationen har gjort oss mer prismedvetna, större intresse kring miljö och givetvis den personliga kopplingen med bolaget. Men kan en automatiserad kommunikation vara svaret på allt detta?

– Självfallet löser inte kundkommunikationen alla utmaningar, men vi är övertygade om att bolag idag måste satsa mer på en transparent och personlig kommunikation för att kunna behålla och öka sin kundkrets. Mer än hälften av alla onlineköp sker via mobiltelefoner och vi kan idag jämföra priser, recensioner och utbud med bara några knapptryck, säger Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility. 

Tillgänglighet skapar möjligheter

Människor har idag flera kontaktytor jämfört med tidigare, och genom att implementera rätt kommunikationsstrategi kan bolag ge en enhetlig upplevelse som gör att fler konverterar och stannar kvar.

– Vi ser att flera bolag har utmaningar med tillgänglighet i de kanaler deras kunder föredrar, eller att bolag inte har en självklar strategi för de olika kanalerna. Vi har hjälpt flera bolag att automatisera deras kundkommunikation med allt ifrån notiser vid driftavbrott, betalningspåminnelser och personliga erbjudanden, säger Robin och fortsätter: 

– I många fall har bolaget endast kontakt med kunden vid fakturering eller i supportärenden och desto viktigare blir det att kommunikationen blir rätt. Det finns stor potential för energibolag att ta sin kommunikation till nästa nivå och vi ser flera uppstickare på marknaden som gjort just detta. Kunder söker dialog och vill ha snabb återkoppling för att stanna kvar, och det är där vi kan hjälpa till. 

– Vi på LINK vet att de allra nöjdaste kunderna är de som kan kontakta bolag i den kanal de själva föredrar, och det är där vi kan hjälpa er. Alla våra lösningar och kanaler går att automatisera för att spara tid och pengar – och givetvis skapar det otroliga affärsmöjligheter för våra kunder.

Om LINK Mobility
LINK Mobility är en global CPaaS-leverantör av mobilkommunikationslösningar och hjälper idag över 40,000 företag världen över. Vi har ett brett utbud av innovativa och skalbara lösningar som skapar värdefull konvergens mellan företag och kunder. LINK är noterat på Oslo Börs under tickern LINK.

Besök LINK Mobilitys hemsida för att läsa mer.

Mer från Link Mobility

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Link Mobility och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera