Hoppa till innehållet

Förnyad mässa knyter ihop affärer

Det blir uppklätt när Pitti Uomo, världens största herrmodemässa, öppnar i Florens i dag. Men det är inte bara snygga kläder som gäller.
De senaste åren har mässan blivit en allt viktigare handelsplats för svenska inköpare och modeföretag.

VÄLKLÄTT. I fyra dagar samlas över 1 200 modevarumärken från hela världen i Florens där världens största herrmodemässa Pitti Uomo hålls.
VÄLKLÄTT. I fyra dagar samlas över 1 200 modevarumärken från hela världen i Florens där världens största herrmodemässa Pitti Uomo hålls.Foto: Foto: Jonas Eng

Den som vill veta hur män ska klä sig i år bör blicka mot Florens i Italien. För när Pitti Uomo, världens största herrmodemässa, öppnar i dag kommer drygt 1 200 varumärken från hela världen att ställa ut sina nuvarande och kommande kollektioner. Samtidigt som över 18 000 köpare, också de från hela världen, finns på plats för att förse butiker med vårens och höstens herrmodetrender.

”Mässan är startskottet för våra inköp varje säsong. Det är ett tillfälle för oss att träffa märken vi redan säljer och upptäcka nya”, säger Marcus Söderlind, vd för och ägare av den oberoende klädbutiken Nitty Gritty i Stockholm.

I över tio års tid har han besökt mässan som hålls två gånger per år, i januari och i juni. Och som exempel på två märken han hittat på Pitti Uomo tar han japanska Nanamica och italienska Barena Venezia.

”Framför allt är mässan bra för att få kontakt med och köpa in internationella märken, som annars kan vara svårt. Dessutom ger den en bra känsla för vilka trender som kommer att gälla under året.”

Här står skräddarsydda plagg sida vid sida med streetwear- och sportmärken. För det senaste decenniet har mässan inte bara blivit mer internationell, det har också blivit en större bredd i vad som visas.

”Förr var det väldigt mycket klassiskt italienskt herrmode och hade det fortsatt så hade vi nog inte fortfarande åkt dit, om vi inte ville köpa slipsar och skor. Men nu har det verkligen blivit en världsmarknad”, säger han.

Mässans förändrade karaktär tror han är en bidragande orsak till att allt fler svenska modeaktörer har sökt sig till Pitti Uomo de senaste åren. En av dem är Lillegerd Eriksson, inköpare av herrmode på Åhléns, som hade ett uppehåll från mässan under flera år, men nu har åkt ned de senaste fyra säsongerna.

”Mässan har blivit bättre i takt med att den utvecklats och tagit in fler varumärken. För oss blir det ett bra sätt att titta på och jämföra märken vi är intresserade av”, säger Lillegerd Eriksson.

Två av de företag hon ser mest fram emot att se mer av på årets mässa är de internationella giganterna Paul Smith och Tommy Hilfiger. Men hon kommer även att besöka flera skandinaviska märkens montrar. Däremot gör hon inga inköp på plats.

”För oss är Pitti Uomo ren inspiration. Att mässan ligger tidigt på året gör den till ett bra sätt att få en bild av vilka stilar, färger och mönster som kommer att sticka ut under 2017.”

Av det du hittills har sett, vilka är de stora modetrenderna för män i år?

”Mitt intryck är att 1990-talet blir stort. På dressat ser vi bredare, rakare byxor och mer överdimensionerade produkter. På sport är det mycket tryck och stora loggor, och så ser vi också att man gärna bär dressat och sport ihop.”

Det är en spaning man även har noterat från mässarrangörens sida.

”Många av de som ställer ut hos oss ser ett behov av att förnya sig och hitta en ny definition för vad som är manlig elegans för en ung, samtida generation”, säger Lapo Cianchi, ansvarig för specialevenemang på Pitti Uomo.

”Även mer traditionella konfektionsvarumärken försöker mixa upp sina kollektioner med mer trend och sportigare detaljer.”

Hur står sig svenska varumärken på mässan?

”Bra, såvitt jag kan se. De har lyckats bli mer internationella utan att förlora sitt svenska modearv.”

Att mässan också har blivit mer betydelsefull för svenska varumärken märks på att deltagarlistan blivit längre de senaste åren. Bland de cirka 20 svenska märken som ställer ut den här säsongen finns bland annat klädföretaget Elvine och väskföretaget Sandqvist. Några montrar längre bort kommer även Happy Socks att ställa ut. På mässan kommer strumpföretagets grundare också att presentera sitt helt nya klädvarumärke The Cords & co, som ska öppna sex butiker i fem länder under 2017. Även det EQT-ägda skjortföretaget Eton, som är veteran på mässan, är med och visar sin höst- och vinterkollektion.

”För oss har Pitti Uomo blivit den viktigaste modeveckan. Det är inte bara ett tillfälle att visa upp vårt varumärke, vi gör också mycket affärer”, säger Erik Wilkinson, global säljchef på Eton.

När mässan hölls i juni förra året berättar han att företaget hade över 1 700 besök av butiker och inköpare i montern. Förutom att ha hundratals möten med befintliga kunder under mässdagarna, träffar Erik Wilkinson och hans team också ett tjugotal nya kunder som har möjlighet att köpa in kollektionen på plats, i ett specialbyggt showroom inne i montern.

”För till exempel ryska och östeuropeiska inköpare kan det vara lättare att köpa på plats via vårt ordersystem, än att beställa i efterhand.”

Men mässan handlar inte bara om affärer, förtydligar Erik Wilkinson. Däri ligger förklaringen till dess höga status, menar han.

”Det första man ser när man kommer hit är jättemånga uppklädda män som skämtsamt kallas påfåglarna. Det kan verka avskräckande vid första anblick, att mässan bara handlar om glamour och att visa upp sig. Men inne på mässan pågår riktig business och att Pitti Uomo lyckas kombinera både det roliga och allvarliga, stil och pengar, är det som gör den riktigt unik”, säger Erik Wilkinson.

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera