Hoppa till innehållet

»Företagen måste ta över stafettpinnen«

Malin Eirefelt och Lina Nordstrand vill sätta integration på agendan i det svenska näringslivet. Nu släpper författarduon en handbok för företagare med 44 uppmaningar – som kan leda till både affärsmässiga och samhälleliga vinster.

BOKAKTUELLA. I ”Lilla integrationshandboken för företag” har Malin Eirefelt och Lina Nordstrand därför samlat 44 uppmaningar till näringslivet.
BOKAKTUELLA. I ”Lilla integrationshandboken för företag” har Malin Eirefelt och Lina Nordstrand därför samlat 44 uppmaningar till näringslivet.Foto: Jesper Frisk

I samband med flyktingkrisen 2015 fick journalisten Malin Eirefelt och förläggaren Lina Nordstrand en idé om att ge ut en handbok för privatpersoner med råd om hur man kunde hjälpa nyanlända att etablera sig i Sverige. Nu är duon aktuell med en liknande manual – som denna gång riktar sig till näringslivet.

”Efter att vi hade släppt den första boken kontaktade många företagare oss med frågor om vad de kunde göra för integrationen. När den första akuta krisen är över ska ju alla nya svenskar ut i jobb och då måste företagen ta över stafettpinnen från civilsamhället”, säger Malin Eirefelt.

I ”Lilla integrationshandboken för företag” har Malin Eirefelt och Lina Nordstrand därför samlat 44 uppmaningar till näringslivet. Duon har sammanställt råden baserat på intervjuer med både storföretag och små egenföretagare, som alla har sjösatt framgångsrika integrationsprojekt på sina arbetsplatser.

”Det finns företag som har ett stort behov av arbetskraft, särskilt inom olika bristyrken. Samtidigt står många personer som är nya i Sverige utanför arbetsmarknaden. Det saknas arenor där de här två parterna kan mötas och det är en av de största utmaningarna i Sverige i dag”, säger Lina Nordstrand.

Boken berättar att ett aktivt arbete med integration kan leda fram till affärsmässiga vinster, både på utländska och inhemska marknader.

”Om en person bryter på svenska betyder det bara att den personen kan ett språk till, som du själv troligtvis inte pratar. Det måste företagen inse och i boken har vi samlat många tydliga exempel på att det finns pengar att tjäna”, säger Malin Eirefelt.

En framgångssaga är försäkringsbolaget Folksam som 1999 anlitade en kundtjänst där de anställda talade femton olika språk. Därigenom kunde de tillskansa sig 75 procent av marknadsandelarna för sålda hemförsäkringar i de mest invandrartäta svenska områdena.

”Företagen vittnar också om att arbetsklimatet förbättras med anställda av olika bakgrunder. Mångfald på en arbetsplats bidrar till mer kreativt tänkande och innovation”, säger Lina Nordstrand.

Axel Johnsongruppen, som bland annat äger Åhléns, Hemköp och Willys, är ett annat storföretag som aktivt valt att prioritera mångfald. De har satt upp ett mål om att ledningsgrupperna ska bestå av minst 20 procent anställda med utländsk bakgrund senast år 2020.

”Om Axel Johnsongruppen ser mångfald som affärskritiskt har jag svårt att se att det inte skulle vara detsamma för vilket företag som helst, som har hela Sverige som potentiell målgrupp, det vill säga”, menar Malin Eirefelt.

Förutom att företagen uppmanas bredda sin rekrytering vid nyanställningar lyfts praktikplatser också fram som en enkel metod för att sysselsätta fler. Både bryggerifirman Carlsbergs svenska gren och statliga Sveaskog öronmärkte praktikplatser åt nyanlända efter flyktingkrisen för två år sedan.

”Vi måste påminna oss om att migration inte är en fluga. Det är något som vi genom historien alltid har levt med. Givetvis belastar invandringen statens finanser på kort sikt, men långsiktigt behöver Sverige dessa människor, bland annat med tanke på vår åldrande befolkning. Det är viktigt att se framåt och näringslivet måste börja arbeta mer lösningsorienterat”, säger Lina Nordstrand.

Möbelföretaget Ikea har också lotsat in nya svenskar i sin verksamhet och erbjuder sina handledare en utbildning i hur man hanterar kulturskillnader. En av uppmaningarna i boken är att företagen ska vara flexibla när det kommer till exempelvis ledighet, så att personer som tillhör andra religioner än kristendomen kan fira sina föredragna högtider.

”Visst är det lättare att anställa tio personer som du har pluggat med på Handelshögskolan. Men företagare arbetar ju inte för att det ska vara så enkelt som möjligt, utan för att nå maximal lönsamhet”, säger Malin Eirefelt.

Vad händer om man följer de 44 uppmaningarna?

”Då får vi ett samhälle där alla har möjlighet att uppfylla sina drömmar. Vi fastnar inte i krångel och Sverige blir ett mer gångbart land internationellt. Vi kan exportera mer och få en större förståelse för globala marknader”, säger Malin Eirefelt.

Innehåll från ÅlandsbankenAnnons

Undvik fallgroparna – så lämnar du över familjeföretaget till nästa generation

De senaste åren har regelverket för att överlåta företag inom familjen blivit mer gynnsamt. 

Men en generationsväxling kommer sällan utan utmaningar. Genom att planera och börja i tid kan du ändå undvika de största fallgroparna, förklarar Ålandsbankens expert.

EXTERN LÄNK: Ålandsbankens experter hjälper dig i komplexa frågor 

Plötsligt är den här – dagen då du känner att det är läge att ta ett steg åt sidan. Kanske har insikten kommit smygande: En dag måste ju företaget överlåtas till någon annan. Antingen till familjens yngre förmågor, eller via ett externt ägarskifte.

Genom att planera och göra rätt saker vid rätt tidpunkt har du möjlighet att stärka ditt företags förutsättningar och bygga en stabil grund för både kontinuitet och tillväxt – och inte minst att skapa så bra förutsättningar som möjligt för nästa generations ledarskap – konstaterar Fredrik Benson som är finansiell planerare på Ålandsbanken.

– Ett generationsskifte i ett familjeföretag väcker en rad olika juridiska frågeställningar, men det är också mjuka värden och känslor involverat i ett sådant beslut. Därför är det viktigt att ta ett helhetsgrepp som innefattar de ekonomiska, juridiska och de familjemässiga aspekterna, säger han.

Fredrik Benson, finansiell planerare på Ålandsbanken.
Fredrik Benson, finansiell planerare på Ålandsbanken.

Generationsskiftet tar 1-3 år

Fredrik Benson berättar att det viktigaste råd han kan ge är att börja planera i tid. 

– Ett lyckat generationsskifte tar oftast mellan ett och tre år, kanske till och med längre. Men många tror att det räcker med att prata igenom det över en söndagsmiddag. Vid ett ägarskifte måste du ta hänsyn till allas viljor, behov och kunskap – och det tar betydligt längre tid än så.

Gemensamt för många av de mest framgångsrika generationsskiftena ser han i att den tilltänkta efterträdaren har kommit in i verksamheten tidigt och fått lära sig hur det fungerar inifrån. På så sätt förbereds de för uppgiften och får praktisk erfarenhet samtidigt som deras kunskap och ledarförmåga kan sättas på prov. Detta är speciellt viktigt om företaget är centrerat runt den nuvarande ägaren. 

– Vissa företag är uppbyggda kring en enda person och om nästa generation inte har någon erfarenhet från verksamheten kan det snabbt gå utför efter ett ägarskifte. Om det inte finns någon naturlig efterträdare kan det vara bättre att sälja företaget till en extern part, och att göra det när företaget fortfarande har ett högt värde, säger Fredrik Benson.

Bortse inte från mjuka värden

Ingen familj är den andra lik och därför är också varje generationsskifte unikt. En vanlig situation är att det finns flera syskon i familjen, men att enbart ett av dem är intresserat av att ta över familjeföretaget efter föräldrarna. Ska de övriga syskonen kompenseras för det på något sätt? Och i så fall hur? 

Det behöver inte röra sig om företag i hundramiljonersklassen för att en sådan fråga ska skapa irritation och konflikt i en familj, framhåller Fredrik Benson. Därför betonar han att mjuka värden som dessa är viktiga att fundera över, och att det är angeläget att processen fram till skiftet är tydlig och formaliserad så att det inte kvarstår några frågetecken.

– Det finns ingen universallösning utan varje företagarfamilj måste hitta den lösning som passar just deras situation och förutsättningar. Det är också därför vi verkligen betonar vikten av att börja i tid, säger Fredrik Benson.

EXTERN LÄNK: Att välja Ålandsbanken kan göra skillnad 

Nya fördelaktigare regler

Ekonomiskt har det blivit mer fördelaktigt med generationsskifte inom familjen de senaste åren. Fram till 2019 beskattades, något förenklat, överlåtelser inom familjen nämligen högre än försäljningar till en extern part. Därefter ändrades lagstiftningen och nu gäller samma skatteregler i båda fallen. Överlåtelsen behöver dock uppfylla en rad kriterier för att få beskattas på det här sättet.

– De nya reglerna gjorde systemet betydligt mer rättvist, men reglerna är stenhårda med en rad kriterier som måste vara uppfyllda. Det är således fortsatt viktigt att planera ordentligt. Det här kräver specialistkunskap. Uppfyller du inte alla kriterier går det inte att göra ägarskiftet med de mer gynnsamma skattereglerna och det påverkar hur mycket pengar du får kvar att leva på efteråt, säger Fredrik Benson. 

EXTERN LÄNK: Ålandsbanken hjälper dig att projektleda din ekonomi 

 

Mer från Ålandsbanken

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ålandsbanken och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera