Hoppa till innehållet

Företagande nära hjärtat

En personlig sorg fick Allen Ali Mohammadi att börja fundera på hur man kan upptäcka risken för hjärtsjukdom i ett tidigt stadium.
Nu är entreprenören nära en lösning som för bara ett par tusenlappar ger resultatet direkt i telefonen.

SLÅR FÖR SVERIGE. Allen Ali Mohammadi blev entreprenör redan som tonåring. Han vill att den senaste uppfinningen Heartstrings ska förbli svensk.
SLÅR FÖR SVERIGE. Allen Ali Mohammadi blev entreprenör redan som tonåring. Han vill att den senaste uppfinningen Heartstrings ska förbli svensk.Foto: Foto: Jonatan Bylars

Allen Ali Mohammadi är bara 27 år gammal, men en entreprenör ut i fingerspetsarna. Sitt första företag startade han endast tolv år gammal, i sin hemstad Shiraz i sydvästra Iran. Vännernas svårighet med matematik gav honom en idé.

”I stället för att lära sig på det vanliga sättet tänkte jag att man borde göra det på ett roligt sätt. Jag och min bror gjorde därför ett dataspel som komplement till undervisningen.”

Spelet blev en succé och spred sig till fler skolor i staden och vidare till regionen. När han var 15 år gammal hade han drygt 30 jämngamla kamrater som arbetade för honom, och sålde företaget för en ansenlig summa. Pengarna investerade han bland annat i att ta extra lektioner i engelska.

”Det var då jag upptäckte företagandet, det var en häftig känsla att vara så ung och samtidigt ha många av sina vänner som anställda, och att som tonåring helt plötsligt ha mycket egna pengar.”

I grunden är han ingenjör, och som 19-åring skrev han en bok inom maskinteknik som användes vid undervisningen på universitetet. Men 2012 förändrades hans tillvaro rejält.

Det var fest, hans kusin fyllde år. Plötsligt föll mormodern ihop och avled. En hjärtattack avslutade den till synes friska 63-åringens liv.

”Det var väldigt sorgligt. Det var fest och alla var glada, plötsligt blev det en begravning i stället.”

Tillsammans med sin bror Max Mohammadhassan Mohammadi, som då läste på Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm, bestämde han sig för att göra något åt problemen med hjärtsjukdomar. För deras mormor var det för sent, men de såg en möjlighet att rädda andra och började läsa på om hjärtsjukdomar och deras symtom.

”Vi insåg att det är den vanligaste dödsorsaken i världen och att det inte fanns något sätt att upptäcka dem i ett tidigt stadium”, säger Allen Ali Mohammadi.

De båda ingenjörsstudenterna angrep det som ett tekniskt problem. Tanken var att människokroppen är en enhet där flera delar samspelar med varandra på olika sätt. När en del inte fungerar som den ska, påverkar det andra delar.

Alltså, om man kan samla en stor mängd medecinsk informationoch matcha den mot demografi och statistiska jämförelser av hjärtsjukdomars symptom, kan man i ett tidigt stadium upptäcka riskerna. Den stora utmaningen låg i att skapa en produkt som kunde hämta information om en individs hjärta på ett snabbt och kostnadseffektivt sätt.

Lösningen blev Heartstrings, en liten apparat utrustad med olika sensorer som man håller mot hjärtat i 30 sekunder, och som samlar in en stor mängd information om ens hjärta.

”Du får resultatet direkt i din telefon och kan dela det med din läkare”, säger Allen Ali Mohammadi.

Bröderna har tagit fram en prototyp och verktyget har testats och validerats med 500 patienter. Det kan innebära stora tids- och resursbesparingar för patienter, läkare och andra samhällsaktörer. Den färdiga apparaten tror han kommer kunna säljas för ungefär 2 000 kronor, till både privatpersoner och sjukvården. Verksamheten har hittills finansierats med eget kapital, bland annat vinstpengar i olika entreprenörstävlingar. Allen Ali Mohammadi har till exempel nyligen utsetts till Årets Uppsalastudent och fått ta emot 100 000 kronor av den svenska finansmannen Anders Wall.

”Det var otroligt roligt att få det priset, det var också ett välkommet tillskott till Heartstrings.”

Den första kontakten med Sverige fick han 2010 när han var på besök i samband med en internationell forskningskonferens och föreläste om en ny metod inom beräkningsmekanik.

”Det fanns en speciell relation mellan professorerna och studenterna som tilltalade mig, det kändes som att de verkligen ville hjälpa studenterna på ett annat sätt än i många andra länder.”

Därför blev det ett naturligt steg för Allen Ali Mohammadi att läsa sin masterutbildning i Sverige och 2014 började han i Uppsala. I dag ser han sin egen och Heartstrings framtid i Sverige.

”Vi har fått erbjudanden från investerare att flytta verksamheten utomlands, men vi känner att vi vill ge något tillbaka eftersom både jag och min bror har utbildat oss här.”

Det är en avancerad bransch han har gett sig in i, som kräver såväl hjälp från experter som kapital. Men det är viktigt att det blir rätt investerare.

”Vi vill hitta bra människor att arbeta med som också delar vår vision.”

Hans dröm är att Heartstrings ska användas kommersiellt men att den också ska kunna göra nytta i fattiga länder, även om det inte skulle innebära några egentliga intäkter.

”När du förlorar någon du verkligen älskar inser du värdet av de stunder ni kunde ha tillbringat tillsammans. Vi vill rädda de värdefulla stunderna.”

Innehåll från Autolease DNBAnnons

Satsar tillsammans på laddning för elbilar: ”Enkelt för föraren”

Anders Lindström, skandinavisk affärsutvecklare hos Autolease.
Anders Lindström, skandinavisk affärsutvecklare hos Autolease.

Smidigare att hitta laddning – med din leasingbil.

Här är satsningen som ska få fler att välja elbil.

– Tack vare samarbetet med Northe får våra kunder en helhetslösning med tillgång till ett brett publikt laddnätverk samt uppkopplade hemma och kontorsladdare, säger Anders Lindström, skandinavisk affärsutvecklare hos Autolease.

EXTERN LÄNK: Hitta din leasingbil till företaget här

Allt fler företag satsar på elbilar, både för transport och som tjänstebilar till sina anställda. Hos leasingföretaget Autolease ser man ett ökat tryck och räknar med att åtta av tio leasingbilar är fossilfria senast 2025.

– Alla, både vi och kunderna, är intresserade av hållbarhet. Det är inget vi tar lätt på och har därför ett tydligt mål gällande nollutsläppsfordon. Det driver på omställningen men det ställer också nya krav, både på oss som leverantör och för kunderna själva, säger Anders Lindström.

Samtidigt som intresset ökat för elbilar har möjligheterna att hitta laddstationer varit en utmaning för företagskunder, menar han:

– Marknaden i Sverige kring laddning har fokuserat på privatkonsumtion, det är lite olyckligt eftersom det är företagsmarknaden som har kraften att ta investeringarna. Dessutom har man missat kring komplexiteten när det kommer till den administrativa delen för laddning hos företagskunder.

Northes vd David Fauné  och Autoleases Anders Lindström.
Northes vd David Fauné och Autoleases Anders Lindström.

Därför inleder nu Autolease ett samarbete med svenska techbolaget Northe, vars plattform möjliggör för Autolease kunder att ladda publikt, på arbetsplatsen eller i hemmet. I tjänsten finns en betallösning som är skräddarsydd för företag som även inkluderar möjligheten till återbetalning för elförbrukning i hemmet.

– Samhället vill göra det självklart att välja elbil framför andra bilar, men då behövs det även tekniska lösningar som gör att laddning inte blir en administrativ börda oavsett om du laddar hemma eller på en annan plats, säger Northes vd David Fauné och fortsätter:

– För oss är samarbetet med Autolease superviktigt, vi har båda innovation som fokus och vill se en utveckling på elbilsmarknaden. Det finns en efterfrågan att förenkla laddning av bilen och då svarar vi gemensamt upp på den.

Anders Lindström pekar på just enkelheten som en avgörande faktor för kunderna:

– Det blir en enkelhet för företaget att göra en omställning och hantera administrationen, det blir enkelt för föraren att ladda då man får fler laddpunkter att tillgå. Man ska inte behöva känna ”laddångest”.

Båda företagen ser partnerskapet som ett startskott och ser gärna att fler aktörer ansluter:

– Från vårt perspektiv handlar det mycket om hur vi gemensamt kan hitta lösningar i branschen. Förflyttningen från bensinbilar till laddbart har gått oerhört snabbt, men vi ser också att det behövs en större samsyn och samarbete mellan olika aktörer. Det vi kan erbjuda är en teknik som underlättar det, säger Fauné.

Lindström lyfter fram att gemensamma satsningar skapar förutsättningar till att alla på elbilsmarknaden blir nöjda. Plattformen möjliggör även för Autolease att fördjupa samarbetet med redan existerande leverantörer samt komplettera med nya, påpekar han:

– Marknaden har inte varit konsoliderad till en lösning. Istället har olika aktörer haft sina egna lösningar, vi har biltillverkare som byggt sina egna nätverk eller distributörer av laddnätverk som gått sin egen väg.

Det har funnits en ”protektionism” som vi nu ser luckras upp, säger han och lägger till:

– Vi är övertygade att ju fler som samarbetar, desto större möjligheter till en bra affär för alla.

EXTERN LÄNK: Så väljer du rätt bil – ta hjälp av experterna 

 

Mer från Autolease DNB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Autolease DNB och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera