Hoppa till innehållet

Fördomsfulla sållas bort i tester

Personlighetstester vid rekrytering blir allt vanligare. Nu kommer även tester som mäter fördomsfullhet.

”Många företag vill veta vilka de har i båten”, säger tidigare psykologiprofessorn och testexperten Bo Ekehammar.

BRYTER NY MARK. Testbolaget Psykometrika med Patrick Littorin, Bo Ekehammar och Naemi Littorin ser en ny marknad för personlighetstester som mäter fördomsfullhet,
BRYTER NY MARK. Testbolaget Psykometrika med Patrick Littorin, Bo Ekehammar och Naemi Littorin ser en ny marknad för personlighetstester som mäter fördomsfullhet,Foto: Foto: Amanda Lindgren

Tester används inte längre enbart vid chefstillsättningar. De har blivit allt vanligare även vid rekrytering av personal längre ned i hierarkin.

En orsak är att priserna sjunker och det som förr tog flera dagar att göra – med testledare på plats – går nu att göra på distans. Testpersonen loggar in på en webbplats och gör testet på omkring en timme hemma vid datorn.

”Det är en revolution som skett i det tysta. Möjligheten att samla ’Big Data’ öppnar dörren till helt andra statistiska analyser än vad som kunde göras förr. Jag tror att beteendevetenskaplig statistik kommer att växa oerhört mycket de kommande åren”, säger Patrick Littorin.

Han är delägare i testbolaget Psykometrika, har ett mångårigt förflutet i rekryteringsbranschen och har kontinuerligt utvecklat personlighetstester tillsammans med Bo Ekehammar de senaste tio åren.

Psykometrika startade 2006 som ett forskningsbolag. Bo Ekehammar är nestor i testsammanhang, professor emeritus i psykologi vid Stockholms universitet och tidigare verksam vid Uppsala universitet och Handelshögskolan i Stockholm. På 1990-talet gjorde han sig känd bland annat efter att ha granskat – och ratat ett antal av – de tester som Telia och Posten använde sig av.

Personlighets- och ledarskapstester är en mångmiljonindustri. De vanligaste är de så kallade DISC-testerna, (som mäter dominans, inflytande, stabilitet och kompetens) som är det mest kopierade testet och används av väldigt många olika aktörer.

Ledande testleverantör i Sverige är Assessio, som tidigare hette Psykologiförlaget och ägdes av Psykologförbundet. Numera är det privatägt.

Andra testbolag är Cubriks, Cut-e och Talent Q. De två sistnämnda har grundats av avhoppare från den brittiska testjätten SHL.

Grovt uppskattat är nio av tio tester som görs i rekryteringssammanhang i Sverige personlighetstester.

”Kvalitetstänkandet har blivit bättre på senare år. Men som användare bör man alltid fråga efter vetenskaplig dokumentation och vilken eller vilka teorier testet baseras på”, säger Patrick Littorin.

Nytt är dock att allt fler företag efterfrågar tester som handlar om att mäta fördomsfullhet, både vid nyrekryteringar och bland redan anställda.

”Det har ökat explosionsartat”, säger Naemi Littorin, vd på Psykometrika.

Det är både stora börsbolag och tjänsteföretag som vill ha tester av personal även på mindre kvalificerade positioner.

Men att mäta fördomsfullhet är minerad mark. Femfaktorteorin, eller Big Five på forskarspråk, anses i dag vara den mest accepterade vid beskrivningar av personlighet. På senare år har dock kritik väckts mot att de fem faktorerna – emotionell stabilitet, utåtriktad läggning, öppenhet för erfarenheter, vänlighet och samvetsgrannhet – är för luddiga. För att få en mer rättvis bild krävs en djupare analys av underliggande faktorer.

Fördomsfullhet sorteras normalt in i kategorin attityder, men forskarvärlden har i ett antal studier visats att det finns gemensamma personlighetsdrag hos dessa personer. (Se faktaruta).

Föga överraskande är att fördomsfulla människor är mer socialt osmidiga och visar mindre öppenhet än andra.

”De kostar samhället stora pengar. På arbetsplatser skapar de ofta inte bara en tråkig stämning och motsättningar bland personalen utan också mentalt lidande för de som drabbas av fördomarna”, säger Patrick Littorin.

Konsekvenserna av att ha fördomsfulla anställda kan vara stora även bortom att arbetsklimatet blir dåligt och den sociala samvaron påverkas negativt.

Psykometrika har det senaste decenniet samlat på sig en större databas av tester från chefstillsättningar och undersökningar av anställda i större svenska företag, bland annat ett antal börsbolag.

”I de undersökningar vi hittills gjort går det tydligt att se att företagens lönsamhet påverkas negativt av fördomsfulla anställda”, säger Patrick Littorin,

Det borde alltså ligga i företagens intresse att kunna skilja ut fördomsfulla i samband med rekryteringar. Och det är vad som just nu är på väg att hända.

”Allt fler företag frågar efter tester som utvärderar personers fördomsfullhet. Inte bara i samband med rekryteringar, de vill också veta vilka de redan har i båten”, säger Bo Ekehammar.

Psykometrika har i dag ett testbatteri där en del av frågorna är kopplade till att utvärdera personlighet, enligt femfaktormodellen, plus andra mer specifika faktorer som mäter framgång i dagens arbetsliv.

”Vi väger ihop resultaten i tre av testbatteriets totalt 18 olika deltest. Var för sig mäter de tre delarna olika personlighetsfaktorer”, säger Bo Ekehammar.

Psykometrikas analys baseras på tester som cirka 4 000 personer gjort.

”Samtliga redovisade samband är statistiskt signifikanta, det vill säga resultaten av analysen har inte påverkats av slumpen”, säger han.

Di gjorde Psykometrikas test på prov. Det innehåller avsnitt där man uppmanas göra så kallad självskattning som bedömer ens motivation och värderingar samt logiska begåvning liknande Mensatester. Testet innehåller även ett avsnitt där man på mycket kort tid ska bedöma ansiktsbilder för att avgöra vilka känslor personerna på bilderna utrycker. Det är ett modernt sätt att mäta emotionell begåvning (EQ).

En annan del i testet går ut på att para ihop synonyma ord och ytterligare en annan att hitta motsatser i ett antal ord. Kreativ förmåga mäts genom att man ombeds räkna upp möjliga användningar av en specifik sak, exempelvis en särskild möbel.

Testet är utlämnande för den som testas och kräver en genomgång tillsammans med dem som håller i testet.

”Resultatet är inget facit av ens personlighet. Däremot kan det användas som underlag för en vidare diskussion om en person och bör användas som underlag när man tar referenser”, säger Patrick Littorin.

Tester som mäter fördomar är på inget sätt ändstationen. Hetaste forskningsområdet för närvarande är det som akademikerna kallar ”dark side of personality” – den mörka sidan av personlighet kopplad till narcissism, machiavellism och psykopati. Sättet att ge förskönande svar kan också vara en varningsklocka för avvikande personlighetsdrag.

”Ett stort problem är dock hur det ska kunna användas i testverksamhet eftersom återkopplingen till den som testats blir ytterst känslig.”

Innehåll från MazdaAnnons

Har toppmodellen som tjänstebil: ”Efter 20 minuter var jag såld”

Bosse Holmquist pushar kollegor och kompisar till att också skaffa en Mazda.
Bosse Holmquist pushar kollegor och kompisar till att också skaffa en Mazda.

Som säljare med hundratusentals mil på vägarna vet Bosse Holmquist vad han behöver för att trivas med en bil.

I Mazdas toppmodell, laddhybriden CX-60, har han funnit allt och lite till.

– Den har ett lågt förmånsvärde och är både rolig och bekväm att köra, säger han.

EXTERN LÄNK: Skräddarsy din Mazda CX-60 direkt här

Bosse Holmquist kör nästan 5000 mil per år i tjänsten som säljare i gummibranschen. Han har också ett stort bilintresse och ställer därmed höga krav på komfort, utseende och körglädje. När han fick testa Mazdas SUV CX-60 för första gången trodde han inte sina ögon.

– För att vara ärlig trodde jag aldrig att jag skulle hamna i en Mazda. Jag har kört europeiska bilar i premiumsegmentet tidigare, men säljaren jag brukar vända mig till, tipsade om CX-60. Nu pushar jag kollegor och kompisar till att skaffa en, säger Bosse Holmquist.

Han fick bilen två veckor efter att han beställde den, i september 2023. Det har varit kärlek sedan första rattgreppet.

– Jag har kört 1500 mil med honom och jag är supernöjd. Mazda gör verkligen bra grejer.

Bosse Holmquist hade tittat på bilar som kostade runt 9 000 kr i månaden i förmånsvärde. När säljaren Magnus Flink ringde och berättade att de hade en fullutrustad, svart Mazda CX-60 med ett förmånsvärde på cirka 6 000 kr i månaden slog Bosse Holmquist till.

– Den här rackaren uppfyller alla kriterier. Jag föll för att den är snygg, högre och har power vilket är bra när man kör om. Det var inte direkt svårt att övertyga mig.

Mazda CX-60 är en laddhybrid med 63 km räckvidd enligt WLTP. Beräknad förbrukning är 1,5 liter per 100 km. Den låga fordonsskatten och möjligheten att köra på el i kombination med ett reducerat förmånsvärde från 2 957 kr i månaden gör exklusiva Mazda CX-60 till en bra deal för tjänsteföraren.

– Det känns skönt att ha sparat flera hundra tusen kronor jämfört med likvärdiga modeller från andra märken.

Bosse Holmquists alla mil på vägarna har fått honom att förstå exakt vad han behöver för att kunna ta sig till kundmöten på bästa sätt. I hans fall är fyrhjulsdrift ett måste.

– Jag är inne på dåliga vägar hos bönder och tittar på traktorer. Fyrhjulsdriften på CX-60 är grym. Den går bara rätt fram när man gasar och är mer bakhjulsdriven än framhjulsdriven vid fyrhjulsdrift vilket gör den lättare att hantera när den sladdar. I dåligt fäste vid exempelvis snömodd kan jag styra upp honom utan problem, säger han.

Andra fördelar som Bosse Holmquist lyfter med bilen är komforten, motorstyrkan, det väl tilltagna lastutrymmet och den rymliga kupén. Han nämner också dragvikten på 2500 kg, som är ovanligt hög för att vara laddhybrid.

– För mig är det viktigt med bra dragkapacitet, då jag håller på med släp en del.

Bosse Homquist har överhuvudtaget svårt att komma på negativa saker med bilen.

– Efter 1500 mil trodde jag att jag skulle ha hittat grejer som var mindre bra. Det enda jag kan sakna lite är att det inte går att få stöd för låren. Men det har inte inneburit några problem ens under de längsta resorna på 50 mil, utan jag sitter jättebra och med högsta komfort.

Alla mil på vägarna bekräftar alltså det första intrycket han fick av CX-60.

– Efter 20 minuter var jag såld. Bra för omkörningar, tyst och hög kvalitet på allt. Jag råder alla att prova.

EXTERN LÄNK: Mer om Mazda CX-60 – se erbjudandet här 

 

Mer från Mazda

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Mazda och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera