Hoppa till innehållet

Folkbildare firar 40 år

Bokförlaget En bok för alla fyller 40 år i år och firar bland annat med ett seminarium om litteraturkanon med Ebba Witt-Brattström.
”I år satsar vi extra på att nå nyanlända flyktingar med böcker”, säger Eja Embretsson, vd för förlaget.

FRÄMJAR LÄSANDET. Eja Embretsson, vd för En bok för alla, vill göra litteraturen mer tillgänglig genom att bland annat ge ut böcker på flera språk.
FRÄMJAR LÄSANDET. Eja Embretsson, vd för En bok för alla, vill göra litteraturen mer tillgänglig genom att bland annat ge ut böcker på flera språk.Foto: Foto: Joey Abrait

För 40 år sedan, 1976, startades bokförlaget En bok för alla, för att med hjälp av statligt stöd ge ut utvald kvalitetslitteratur till priset av bara några kronor per bok. Tanken var att verka läsfrämjande och att göra litteratur tillgänglig för alla, både ekonomiskt och hos breda återförsäljare. Redan från starten tryckte man 50 000 exemplar vardera av de fem starttitlarna, bland dem Ivar Lo-Johanssons ”Gårdfarihandlaren” och Karl Rune Nordkvist ”En dag i oktober”.

När verksamheten var som störst hade man ett tiotal anställda som drev läsfrämjande verksamhet, bland annat genom att åka till fackförbunden och starta bokcirklar, liksom ut i skolorna för att tala med lärare och på föräldramöten. En bok för alla hade också en stark folkbildningsidé.

”Tanken var att böckerna inte skulle kosta mer än kiosklitteratur eller ett paket cigaretter. Den kvalitativa billiga litteraturen skulle stå som motvikt till allt våld, porr och trams som ansågs dominera kiosklitteraturen”, berättar Eja Embretsson.

Regeringen Reinfeldt tog bort statsstödet för En bok för alla 2007, och sedan dess drivs verksamheten i mindre form, som ett icke vinstutdelande aktiebolag. Ägare numera är Alfabeta Media, Ordfront förlag och En bok för allas vänner. Sedan Eja Embretsson tillträdde som ny vd 2014 har förlaget fokuserat mer på nyanlända flyktingar.

”Jag tycker att det är en viktig grupp att satsa på just nu”, säger hon.

Assyriska kulturföreningens kvinnosektion i Södertälje startade förra sommaren läsprojektet Läsa för integration, för nyanlända barn och vuxna, där de bland annat arrangerar läshjälp för barn mellan 3 och 10 år och språkkafé för tonåringar. En bok för alla hjälper till med böcker och fondansökningar.

Ett annat läsprojekt är Letterbox club, ett brittiskt projekt som förlaget provar tillsammans med Socialtjänsten och flera andra aktörer. Tillsammans skickar man bokpaket till barn i familjer med långvarigt försörjningsstöd.

”Man når barn som annars är svåra att nå. Vi vill försöka väcka läslusten och möter man böcker är det en större chans att man vill läsa, helt enkelt”, säger Eja Embretsson.

”I årets bokutgivning är empati en gemensam nämnare, hur viktigt det är att ta hand om varandra”, fortsätter hon, och visar bland annat bilderboken ”Astons stenar” av Lotta Geffenblad som handlar om ett hundbarn som tar hem ensamma stenar och tar hand om dem, liksom ”Sagan om den underbara familjen Kanin och monstret i skogen”, av Jonna Björnstjerna.

En bok för alla ger i stort sett enbart ut tidigare redan publicerade verk, en del decennier gamla, andra bara ett par år. Ungefär 25 titlar uppdelade på fyra boksläpp per år blir det. En årlig förtjänst på cirka 400 000 kronor återinvesteras och används till bokprojekt som man tycker är viktiga, men som man inte räknar med ska tjäna några pengar. Ett exempel är serieromanen ”Sofia Z-4515” om romer under Förintelsen. Förlagets storsäljare är antologierna med utdrag ur många olika böcker, de flesta sammansatta av Siv Widerberg. Sedan första utgåvan 1989 har de sålt över två miljoner exemplar.

”I Pisaundersökningen visade det sig att svenska barn har särskilt svårt för läsförståelse. En av anledningarna är att man läser mindre i dag och också att föräldrar läser mindre för sina barn. Forskning visar att barn som har blivit lästa för har ett ordförråd på 50 000 till 70 000 ord, medan barn som inte blivit lästa för har 15 000–17 000 ord, så det är en enorm skillnad. Men de behöver också förebilder, att se vuxna läsa. Om inte föräldrar läser, är det viktigt att man får göra det i skolan”, säger Eja Embretsson.

Ett av de bästa läsfrämjande projekten på senare år tycker hon är McDonald´s bokkampanj tillsammans med Läsrörelsen, där snabbmatskedjan delar ut böcker i stället för leksaker tillsammans med sina Happy meal.

”Att demokratisera tillgången på böcker är viktig. I höst hoppas jag att vi kan ge ut en trespråkig bok på dari, arabiska och svenska också”, säger Eja Embretsson.

Innehåll från QuickbitAnnons

Snabba betallösningar får kryptobolaget att växa snabbt

Svenska fintechbolaget Quickbit växer just nu snabbt tack vare sina lösningar för e-handlare som vill ta betalt i kryptovaluta eller endast nyttja fördelarna med blockkedjan i sina betalningar.

– Vi har en stark produktportfölj som är mycket konkurrenskraftig även internationellt, säger Daniel Sonesson, vd för Quickbit.

Läs mer på Quickbit.com 

Globaliseringen och den ökande e-handeln har skapat en växande efterfrågan på betalningar och överföringar som dels är säkra, men också snabba och smidiga. För att möta framtidens efterfrågan grundades Quickbit 2016 och man har nu byggt upp ett ekosystem av lösningar som underlättar för människor och företag att använda kryptovaluta i sin vardag.

– Vi är duktiga på att utnyttja fördelarna med blockkedjan som ger trygga och hackningsfria betalsätt. Blockkedjan möjliggör omedelbara internationella överföringar mellan människor till låga kostnader, och växling mellan olika valutor till minimala avgifter. Det är även möjligt att följa hur kryptovalutan har bytt ägare, säger Daniel Sonesson.

Snabba överföringar

Quickbits produkter hjälper handlare att kunna få pengarna på kontot i samma ögonblick som de säljer sin vara, understryker Daniel Sonesson.

– Våra lösningar innebär att handlarna inte ens behöver hålla på med kryptovalutan själva. Vi kan sköta det ”jobbiga” som kryptovaluta kan innebära och sköta växlingen till deras nationella valuta.

Hela sex procent av svenskarna har investerat i kryptotillgångar, enligt Finansinspektionens rapport ”Hushållens ekonomi” (2023). Globalt växer antalet kryptoägare kraftigt. För Quickbit märks det ökande intresset tydligt - bolaget befinner sig just nu i en stark tillväxtperiod. 

– Vi har genomgått ett intressant år där vi har fortsatt att utveckla vårt erbjudande. Vi ser att en allt större bredd av företag blir mer och mer nyfikna på att jobba med oss eftersom de ser att våra produkter fungerar.

Daniel Sonesson, VD för Quickbit
Daniel Sonesson, VD för Quickbit

Många marknader ger tillväxt

– Vi satsar på en fortsatt stark, global tillväxt. Vi rör oss i en riktning nu där vi ser att intresset för vår produktportfölj bara ökar. Inom några år kommer Quickbit att vara en av de stora dominanterna internationellt som hjälper allt fler branscher och stora globala kunder att förse sina slutkunder med ännu smidigare och säkrare betalningssystem.

En viktig nyckel till framgången är att bolaget jobbar mot många olika marknader, framhåller Daniel Sonesson:

– Våra lösningar begränsas inte av landsgränser vilket gör att vi kan expandera geografiskt i hög takt till alla marknader där kryptovaluta är tillåtet.

– Vi har unika produkter som hjälper handlarna att kunna nå en alltmer växande kundgrupp av människor som förfogar över digitala tillgångar, som till exempel kryptovaluta. Det gör att de plötsligt kan nå en marknad som de inte tidigare har nått.

Förutom att erbjuda en produktportfölj riktad mot handlare i alla branscher som vill ta betalt i kryptovaluta har Quickbit även utvecklat lösningar riktade mot konsumenter.

Skalbar affärsmodell

– För oss innebär det ökade möjligheter för tillväxt när allt fler människor och handlare på fler marknader använder våra lösningar.

Daniel Sonesson säger att tillväxt visserligen kan vara utmanande, men att han känner en trygghet även under det höga tempot framåt tack vare Quickbits affärsmodell. 

– Den är skalbar och lönsam i grunden. Det innebär att vi kan växa i hög takt utan att göra större investeringar, vilket gör att vi kan fortsätta vara lönsamma trots stark tillväxt.

Läs mer på Quickbit.com

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Quickbit och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera