Hoppa till innehållet

Fokus på framtiden

Han tillträdde som vd redan förra året, men det är i år, när kameratillverkaren Hasselblad fyller 75 år, som Perry Oosting ska göra sitt verkliga avtryck.

När året är slut hoppas han att företaget gör vinst igen.

KLICKADE. Perry Oosting var ingen utpräglad fotoentusiast innan han började på Hasselblad. ”Jag är dock alltid intresserad av ikoniska varumärken, så det var snarare det som lockade när jag fick frågan”, säger han.
KLICKADE. Perry Oosting var ingen utpräglad fotoentusiast innan han började på Hasselblad. ”Jag är dock alltid intresserad av ikoniska varumärken, så det var snarare det som lockade när jag fick frågan”, säger han.

Ska man vara krass så kom Perry Oosting till ett sjunkande skepp när han tillträdde som vd för anrika Hasselblad. Bolaget överlevde genom kapitaltillskott från ägarna, det tyska riskkapitalbolaget Vorndran Mannheims Capital.

”Uppdraget jag fick från styrelsen handlade om att justera företagets riktning. Den tidigare strategin, att göra konsumentkameror med Sony, var inte särkilt framgångsrik hade det visat sig”, berättar Perry Oosting.

Själva målet, att bredda företagets kundbas, finns kvar. Men Perry Oosting har stakat ut en ny väg för hur det ska göras.

Samarbetet med Sony är avslutat, även om Sony fortfarande levererar sensorer till Hasselblads kameror. Mycket av den verksamhet som tidigare bedrevs utomlands har nu flyttat hem till Göteborg. Framförallt har Perry Oosting fokuserat på att ta fram nya produkter.

På bara ett och ett halvt år har proffskameran H6D utvecklats från grunden. Nu tas nästa stora steg med en spegellös kompaktkamera, X1D, som väger mindre än hälften så mycket som en normal mellanformatskamera.

”Vi funderade över hur man skulle fira och kom fram till att man borde fortsätta med det som Victor Hasselblad trodde på och han trodde på optisk kvalitet, innovation, portabilitet och fotografi. Produkter var en stor del av hans liv”, säger Perry Oosting.

Produktchefen Ove Bengtsson har varit på Hasselblad sedan 1982. Han tycker att den största utmaningen med att ta fram den nya kameran var den knappa tiden.

”Det var mycket i det här som var nytt för oss, video till exempel”, säger han.

Med över trettio år på bolaget har han varit med både under glansdagarna och under de tuffa åren.

Var tror du det var som gick snett?
”1997 stod vi vid ett vägskäl. Vi hade precis fått en ägare med ett ganska kort ägarperspektiv. Vi hade då två utvecklingsspår, ett analogt och ett digitalt. De utvärderade vad som skulle ge bäst utdelning sett till deras tidshorisont och valde det analoga spåret”, säger Ove Bengtsson.

Han påpekar att företaget har fått mycket kritik i media för att man missat det digitala tåget.

”Sanningen var att vi inte fick för våra ägare. Men jag tror att de tog rätt beslut. Hade de lagt ner kamerautvecklingen och fortsatt med det digitala tror jag inte att vi hade varit kvar. Det digitala spår vi var inne på då var nog lite fel, det var för komplicerat och för fantastiskt.”

Perry Oosting är noga med att påpeka att det Hasselblad firar är att företaget är 75 år ungt. Inte gammalt. Även om han vill tillbaka till rötterna är det mot framtiden de ska ta honom. Mycket hänger på att de nya produkterna nu faller i god jord.

Enligt den senast tillgängliga årsredovisningen för Hasselblad AB, 2014, framgår det att bolaget var ganska illa ute ett tag.

”Om koncernen inte säkrar mellan- och långsiktig finansiering innan utgången av september 2015, kommer det att bli problem för koncernen att uppfylla sina förpliktelser, allteftersom dessa förfaller”, står det där.

Men i slutet av 2015 fick bolaget ett kapitaltillskott genom att det kinesiska drönarbolaget DJI kom in som minoritetsägare. Hur mycket pengar de petade in är än så länge okänt.

Hur har ni råd att satsa på produktutveckling när ni gjort förluster i så många år?
”Om du inte har en plan har du ingen framtid. Vi kan göra kostnadsbesparingar, men investerar man inte i framtiden så finns det ingen framtid”, säger Perry Oosting.

Strategin är således förankrad hos både majoritets- och minoritetsägarna.

”I och med lanseringen av H6D är första steget nu avklarat och det har gått över förväntan, inte bara i pressen.”

Enligt Perry Oosting är försäljningsprognoserna hittills överträffade med råge och han tror att Hasselblad kan göra vinst redan i slutet av 2016, eller i varje fall under nästa år.

Perry Oosting har en gedigen lyxbakgrund från varumärken som Prada, Gucci, Bulgari och Vertu. Men något lyxmärke ska Hasselblad inte bli.

Att han har en tydlig vision för varumärket är dock tydligt. Han vill gärna påminna om den ikonstatus som Göteborgsföretaget en gång hade.

”Nu är det dags att vara stolt – att respektera det förflutna, men förbereda oss för framtiden.”

Innehåll från CAE ValueAnnons

Här är lösningen som eliminerar prototyper

Courtesy of Siemens. Till höger: Courtesy of VI-grade.
Courtesy of Siemens. Till höger: Courtesy of VI-grade.

Många frågeställningar inom produktutveckling som tidigare krävde fysiska prototyper kan i dag besvaras virtuellt – genom simulering.
CAE Value förser industrin med lösningar som kombinerar simulering med tillämpad flerdimensionell optimering och AI.
– Det effektiviserar produktutvecklingen markant och stärker därmed svensk industris konkurrenskraft, säger Johnny Engström, vd på CAE Value.

I modern industriell produktutveckling spelar simuleringar med digitala modeller – Computer Aided Engineering, eller CAE – en avgörande roll för att effektivisera processer, förbättra produktkvalitet och minimera risker.  

I dag är man inom industrin duktig på att optimera produktprestanda. I nästa steg vill man korta ledtider.

CAE Value kan hjälpa industrin att dels effektivisera arbetsflödet kring simulering, dels att möjliggöra simultant arbete över flera komplexa delar av produkten. 

Ett exempel från fordonsindustrin är energireglering i elfordon där motorer, batterier, värmeväxlare, kompressorer och mjukvara ska integreras till en helhet som är balanserad mot krav på körsträcka, laddtid, driftskostnad, underhåll och livslängd. Ett annat exempel är när olika typer av förarstöd ska samverka med förare, fordonets chassi och drivlina. I dessa fall är det körsimulatorer som används för att korta ledtider. 

CAE Value erbjuder helhetslösning

CAE Value erbjuder sina kunder en kombination av tillämpad matematisk optimering, AI, systemmodellering och Human-in-the-Loop körsimulatorer. 

– Genom vårt återförsäljarskap av Siemens HEEDS för optimering och simulatorer från  VI-grade kombinerat med vår expertis inom modellering och processautomation erbjuder vi våra kunder ett sätt att snabbt öka effektiviteten och därmed minska utvecklingstiden. Detta är nästa kliv i digitaliseringen, säger Johnny Engström. 

– Teknikskiftet från förbränningsmotorer till eldrift har lett till en dramatisk förändring i krav på produktens prestanda, som säkerhet, livslängd, ljud, vibrationer och mjukvaruinnehåll. Samtidigt ser kundernas preferenser annorlunda ut i dag jämfört med för bara några år sedan, förklarar Marcus Ramteen, Regionchef.

Nya mjukvaror ska testas och integreras

Ovanpå det har mängden mjukvaror ökat dramatiskt. De ska dels hjälpa fordonen att hantera svåra situationer, dels förse förare och passagerare med förmåga att vara uppkopplade, men även erbjuda tjänster som underhållning och navigering.

– Alla dessa nya innovationer sätter press på företagen inom industrin och kan orsaka många smärtsamma förseningar. Vi samarbetar med strategiska partners samt landets ledande universitet för att erbjuda lösningar i framkant, avslutar Marcus Ramteen.

Om CAE Value

CAE Value är ett teknikföretag som erbjuder lösningar och expertis som effektiviserar och snabbar upp utvecklingsprocesser. Vår ambition är att påskynda övergången till säkrare och mer miljövänlig teknik, såsom elektriska/autonoma fordon, batterier, energi och försvar. 

Läs mer på: www.caevalue.com

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med CAE Value och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera