Hoppa till innehållet

Fler vill bidra till vatten och toaletter

900 barn dör varje dag i diarrésjukdomar orsakade av smutsigt vatten. Men Cecilia Chatterjee-Martinsen, generalsekreterare för Water Aid Sverige, ger inte upp.
”Det här är ett problem som går att lösa”, säger hon inför World Water Week i Stockholm.

Varje dag dör 900 barn till följd av smutsigt vatten. Cecilia Chatterjee-Martinsen, generalsekreterare för Water Aid Sverige lyfter frågan.
Varje dag dör 900 barn till följd av smutsigt vatten. Cecilia Chatterjee-Martinsen, generalsekreterare för Water Aid Sverige lyfter frågan.Foto: Foto: Jack Mikrut

Bristen på rent vatten att dricka och en toalett att gå på orsakar stort lidande och kostar många människoliv varje dag.

”650 miljoner människor, var tionde person, saknar tillgång till rent vatten och 2,3 miljarder människor saknar tillgång till sanitet, alltså en toalett”, säger Cecilia Chatterjee-Martinsen, generalsekreterare för Water Aid Sverige.

Tillsammans med besökare från fler än 150 länder kommer hon att delta i diskussioner och panelsamtal under World Water Week i Stockholm, som pågår mellan 28 augusti och 2 september.

”Det är en viktig plattform eftersom politik, civilsamhälle, forskare och näringsliv kommer samman och det är ganska ovanligt att så många aktörer från olika delar av samhället fokuserar på vattenfrågan”, säger Cecilia Chatterjee-Martinsen.

Du har jobbat med vatten, sanitet och hygien i mer än tio år. Hur har utvecklingen i världen sett ut under de här åren?

”Det går åt rätt håll. 900 barn dör varje dag av diarré, men när jag började var det 2 000 barn som dog varje dag. 2,6 miljarder fler människor har fått tillgång till rent vatten sedan 1990 och förståelsen för vattenfrågans betydelse har ökat. Men när det gäller sanitet och hygien behöver alla göra mycket mer. Det är så grundläggande med tillgång till en toalett att vi liksom glömmer bort hur viktigt det är.”

Problematiken är som störst i fattiga länder och det är världens allra fattigaste människor som har sämst tillgång till rent vatten och toaletter.

Water Aid Sveriges omsättningssiffror tyder på att viljan att bidra till att förbättra vattenförsörjningen i världen ökat. Från en omsättning på 17 miljoner kronor 2013 till över 80 Mkr 2015. Och enligt Cecilia Chatterjee-Martinsen märks intresset både bland privatpersoner och bland företag.

På många håll i världen pågår dessutom spännande projekt för effektivare vattenrening och avsaltning av havsvatten. Men förutom nya innovationer behövs också mer grundläggande hantverk.

”Ska vi nå de allra fattigaste samhällena i världen på ett hållbart sätt är det inte hightech-lösningar som behövs i första hand. Där handlar det om prioriteringar av vattenfrågan, om ledningar, pumpar och sanitetslösningar som går att sköta, och att det finns tillgång på reservdelar och kunskap om underhåll”, säger Cecilia Chatterjee-Martinsen.

Vatten som knapp resurs kan leda till politiska spänningar och konflikter. Men Cecilia Chatterjee-Martinsen vill samtidigt lyfta fram vattenfrågans sammanhållande kraft.

”Man kan vända på det och säga att vatten är en resurs som ger möjligheter till samarbeten. Vi ser exempel på samarbeten omkring vatten som faktiskt fortsätter även vid allvarliga politiska konflikter mellan länder.”

Innehåll från XledgerAnnons

Vanligaste rådet: Byt inte ditt affärssystem

Daniel Lindholm är redovisningschef på Metria.
Daniel Lindholm är redovisningschef på Metria.

Mardrömmen är ett inferno som slukar tid och pengar.

Men bytet av affärssystem behöver inte bli ett kaos.

– Det flöt på bra, projektet höll både tidplan och budget. Vi hade också ett bra stöd när det kom frågor, säger Metrias redovisningschef Daniel Lindholm om bytet till molnbaserade Xledger.

EXTERN LÄNK: Insikter om hela din verksamhet – i realtid

För två år sedan förvärvades statliga teknikbolaget Metria av norska koncernen Spir Group. I samband med detta beslutades att företaget skulle byta affärssystem.

– Tanken var att hela koncernen skulle ha samma affärssystem och man hade redan Xledger. Vi gjorde en förstudie, bedömde att det skulle gå att införa även hos oss och gick vidare med projektet, berättar Daniel Lindholm.

Att sjösätta ett helt nytt affärssystem är dock ett omfattade projekt. Inte sällan hörs skräckhistorier där projekten sliter på såväl personal som plånboken – kanske hade det varit bättre att inte byta?

– Klart det är hårt och mycket att göra, jag har varit med om det en gång tidigare. Men min erfarenhet är att det underlättar med bra projektledning och att bytet i slutändan gynnar företaget, säger Daniel.

Maria Jacobsson är projektledare hos Xledger och ansvarade för övergången till Xledger hos Metria. Hon känner igen farhågorna inför en så stor förändring som ett affärssystembyte innebär:

– Våra kunder går igenom en tuff resa med bytet, man kastar upp allt i luften. En vanlig rädsla är hur mycket tid allt kommer ta. Ofta behöver ekonomiavdelningarna klämma in detta parallellt med sina ordinarie arbetsuppgifter. Organisationerna idag är ju ganska slimmade, det är knappast så att folk sitter och rullar tummarna, säger hon och fortsätter:

– Därför trycker vi tydligt på att kunderna måste avsätta tid och prioritera projektet. Där är ledningens inställning avgörande, de måste helhjärtat stå bakom.

– Nyckeln för att lyckas är att ha en tydlig process där gemensamma målsättningar, ambitioner och enighet bidrar till bästa lösningen. Att som leverantör våga säga nej till en kund är viktigt.

För Metria tog det drygt åtta månader innan Xledger var implementerat fullt ut. I normalfallet tar det runt ett halvår.

– Det drog ut lite på tiden då en del av vår verksamhet såldes precis innan sommaren och vi behövde fokusera på den biten. Men vi fick ett bra stöd och kunde justera tidplanen tillsammans, säger Daniel.

Enligt Xledgers egna statistik håller 95 procent av deras implementationer av affärssystemet tid och budget. En av pusselbitarna är configuration tool – som gör det möjligt att i detalj följa progressen i projektet, både för kundens och Xledgers projektgrupp.

– Verktyget ger oss en tydlig bild av projektet och också hur vi ligger till utifrån estimerad tid och kostnad. Verktyget följer sedan som en röd tråd genom hela projektet, säger Maria.

Config tool är en del av Xledgers arbetsmetod, där alla uppdateras om aktuell status i realtid:

– Jag har jobbat med projektledning i andra bolag, skillnaden är att Xledger har en extremt tydlig metodik som gör det tydligt för alla att se exakt var vi befinner oss i processen. Det skapar en trygghet för alla inblandade. Jag tycker även det bidrar till en framdrift, samtliga vet vad som är nästa steg.

Så hur fungerar Xledgers affärssystem hos Metria? Daniel ser flera tydliga positiva effekter med bytet och det övergripande betyget är gott:

– Det jag hör från organisationen är att det är ett modernt system, molnbaserat och enkelt att komma åt även på distans. Uppdateringarna kommer automatiskt. Där ser jag också en vinst med att vi slipper drifta egna servrar och teknik, det gör Xledger åt oss, vilket frigör tid till annat för vår IT-avdelning, säger han och lägger till:

– Bokslut och fakturering går absolut snabbare, man kan också få ut rapportering på ett smidigare sätt. Det gör att man slipper uppfinna hjulet igen om exempelvis ledningen behöver få en rapport.

Daniel pekar även på att Xledgers uttalade ambition om self service, där kunden ska kunna sköta systemet på egen hand:

– Det är ett train the trainer-tänk som jag gillar, det blir ett naturligt sätt att lära sig på. Sedan blir det billigare i längden att inte vara beroende av konsulter.

EXTERN LÄNK: Få allt i ett system – så funkar Xledger 

 

Mer från Xledger

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Xledger och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera