Hoppa till innehållet

Finländsk toppbarista satsar på pulverkaffe

Tidigare drev han en av Helsingfors prisbelönta kaffebarer. I dag producerar han snabbkaffe till Silicon Valleys matsnobbar.

PULVERKICK. Kalle Freese har varit barista sedan han var 17 år. Nu driver han Sudden Coffee som vill revolutionera vårt kaffedrickande genom att sälja frystorkat finkaffe.
PULVERKICK. Kalle Freese har varit barista sedan han var 17 år. Nu driver han Sudden Coffee som vill revolutionera vårt kaffedrickande genom att sälja frystorkat finkaffe.Foto: Foto: Jesper Frisk

Kalle Freese, enbart 24 år gammal och utnämnd till fjolårets barista i Finland, satsar numera på frystorkat kaffe. För tre år sedan öppnade han sin egen kaffebar i Helsingfors, dit det snabbt blev kö. Men i fjol beslöt han sig för att tänka nytt. Han ville nå ut bredare.

”Jag förstod att även om jag gillade att driva kaféet så skulle det inte gå att skala upp affären. För att göra något större och få fler personer att njuta av bra kaffe bestämde jag mig för att göra något annat. I maj kom jag på att snabbkaffe skulle fungera”, säger Kalle Freese.

Med hjälp av e-handel och små rör av frystorkat finkaffe vill han revolutionera vårt kaffedrickande.

Samtidigt som snabbkaffe inte är majoritetens förstaval så står det för 34 procent av köpkaffet och har en marknad värd över 30 miljarder dollar årligen. Genom att kombinera snabbkaffets tillgänglighet med kafékaffets kvalitet tror Kalle Freese att det finns en marknad för Sudden Coffee.

Men även om finnarna är kända för att vara det mest kaffedrickande folket var hemlandet inte den ultimata platsen för lansering. Innan han flyttade över hela verksamheten till San Francisco, som inte bara är fyllt av tech-nördar utan även matsnobbar, bestämde han sig för att försöka ta in extern finansiering från riskkapitalbolag.

”På Lifelines kontor träffade jag en av partnerna som verkligen gillade kaffet. Men den andra partnern hade gått för dagen och lekte med sin dotter i en park i närheten. Jag ville inte vänta till nästa dag så jag hämtade varmt vatten i min väns restaurang i närheten och gick till parken där jag gjorde honom en kopp kaffe”, säger Kalle Freese.

Lifeline Ventures, som även har investerat i det finska spelundret Supercell och i restaurangappen Wolt, gick med. I finansieringsrundan på drygt 4 Mkr gick även ett par San Francisco-baserade affärsänglar in och Sudden Coffee kunde lansera sin prenumerationstjänst på frystorkat kaffe i januari i år.

Att Kalle Freese lyckas sälja portionsförpackningar med fryskaffe för 5 dollar styck, drygt 40 kronor, kan tyckas osannolikt. Men i jämförelse med vanligt snabbkaffe är processen för att producera hans kaffe mycket mer manuell. Kaffet har valts ut och rostats av lokala kaffebolag som Kalle Freese känner väl, i en gammal lagerlokal i San Francisco.

Här gör bolaget även sitt eget vatten för att få till en mix av mineraler som tar fram den bästa smaken ur bönorna. Kaffet bryggs till espressoshots som sedan frystorkas och pulveriseras innan det förpackas i plasttuber.

”Vi kommer alltid vara dyrare än Nescafé. Samtidigt finns det ingen som gör snabbkaffe i liten skala. Just nu tar vi så mycket betalt för att inte gå med förlust. Planen är att minska priset i samband med att vi ökar produktionen och automatiserar processen. Inom ett år vill jag kunna erbjuda samma kvalité som du får på ett kafé men för halva priset”, säger Kalle Freese.

”Vårt kundantal växer med cirka 23 procent vecka för vecka och har gjort det de senaste tre månaderna. Vi har redan skickat ut kaffe till 26 länder så det finns helt klart ett intresse.”

Innehåll från EKNAnnons

Blekingebryggeri ska erövra Asien – med trippel hjälp från exportfrämjare

Även små svenska företag har stora möjligheter att sälja utomlands.

Ett exempel: Brygghus 19, som är ett mikrobryggeri med globala ambitioner.

Med på resan har de EKN, Almi och Business Sweden – samt en helt ny möjlighet att tappa öl på burk.

Kolla om EKN kan hjälpa er få JA från banken

Året är 2011 och en gång i månaden blockeras köket hemma hos Dan-Magnus Svensson i Karlskrona. Orsaken? Det ska bryggas öl. Tillsammans med Magnus Karlsson och Mikael Lundell experimenterar han med humle, malt och den tillhörande bryggeriprocessen. Och det går vägen: två år senare lanserar det nygrundade mikrobryggeriet Brygghus 19 sin första hantverksöl.

– Det började som en hobby, men steget till att starta bryggeriet och senare satsa på heltid kändes naturligt, och när vi sedan fick se vår första produkt hos Systembolaget gav det ytterligare mersmak, säger Dan-Magnus Svensson.

Där och då kändes Sverige stort nog, och exportplanerna långt borta. Men alla exportresor börjar inte med en uttänkt strategi, ibland räcker det med sociala medier.

– En dag fick vi ett samtal från en holländsk ölfestival som läst om oss. Och sedan satte det igång. Nästa beställning kom från Italien och efter det Hongkong. De hade också upptäckt oss via sociala medier.

Beställningarna gav energi och självförtroende.

– Numera söker vi aktivt exportmöjligheter och har sålt till flera europeiska länder. I dag står exporten för knappt 10 procent av vår omsättning, och vi ser en mycket stor potential.

Öl väger och vikt kostar

En utmaning vid export av drycker är naturligtvis vikten, som gör transporter dyra. Det i sin tur påverkar marginaler och försäljningsmöjligheter.

– Det innebär att våra produkter antingen blir dyra i utlandet eller att vi tvingas kompromissa med våra marginaler. Vi rör oss i premium- och superpremiumsegmenten, men likväl är det här en utmaning som vi måste hantera om vi vill öka våra exportvolymer.

En del av lösningen ligger i valet av förpackningsmaterial. Aluminiumburkar väger som bekant mycket mindre än glasflaskor. Men för att kunna tappa på burk krävs rätt utrustning. Med en omsättning på drygt 7 miljoner kronor fanns inte kapitalet för Brygghus 19 att investera i en paketeringsmaskin för burk.

Statliga garantin blev en smörjkanna

Som tur är fanns det hjälp att få.

– Sedan starten hade vi lån hos Almi och SEB. Almi rekommenderade att vi också skulle ta kontakt med EKN, Exportkreditnämnden. Ganska snart satt vi i ett möte med både Almi, EKN och vår bank SEB och fick ihop en riktigt bra finansieringslösning, säger Dan-Magnus Svensson.

Så här ser lösningen ut:

• Ett banklån från SEB

• En garanti från EKN som innebär att EKN delar kreditrisken med banken

• Ett statligt lån från Almi

• Riskkapital från nya och befintliga delägare

– Garantin från EKN minskade bankens risk och jag upplevde att de enklare kunde säga ja. Det känns som EKN:s deltagande gjorde att alla inblandade parter blev tryggare. EKN blev en slags smörjkanna som gjorde att allt flöt på smidigt.

2,5 miljoner öppnar upp världen

Det kan låta som att den här typen av lösningar är något som bara stora företag kan få till. Men både EKN och Almi vänder sig till bolag i alla storlekar. Det totala kapitalet i Brygghus 19:s fall uppgick till 2,5 miljoner kronor. För bryggeriet i Blekinge gör det all skillnad.

– Nu har vi kunnat köpa in en paketeringsmaskin för burkar och det sänker våra rörliga kostnader och transportvikter. Kostnaden för frakten blir mer rimlig. Maskinen har gått varm. Sedan driftsättningen i slutet av november har vi tappat över 130 000 burkar.

Framåt riktar Brygghus 19 blickarna mot Norge, Holland, Island, Italien – och österut. Just nu sitter de nämligen i möten med en annan svensk exportfrämjare, Business Sweden, om att delta i deras koncept Try Swedish och export till Singapore.

– Med stödet från EKN och de andra exportfrämjarna får vi helt nya möjligheter att nå ut med våra produkter, med bra marginaler. Stöden blir uppenbara möjliggörare av långväga export som till den stora asiatiska marknaden, säger Dan-Magnus Svensson.

Vi kan försäkra upp till 80 procent av bankens risk vid exportaffärer 

Mer från EKN

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EKN och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera