Kalle Freese, enbart 24 år gammal och utnämnd till fjolårets barista i Finland, satsar numera på frystorkat kaffe. För tre år sedan öppnade han sin egen kaffebar i Helsingfors, dit det snabbt blev kö. Men i fjol beslöt han sig för att tänka nytt. Han ville nå ut bredare.
”Jag förstod att även om jag gillade att driva kaféet så skulle det inte gå att skala upp affären. För att göra något större och få fler personer att njuta av bra kaffe bestämde jag mig för att göra något annat. I maj kom jag på att snabbkaffe skulle fungera”, säger Kalle Freese.
Med hjälp av e-handel och små rör av frystorkat finkaffe vill han revolutionera vårt kaffedrickande.
Samtidigt som snabbkaffe inte är majoritetens förstaval så står det för 34 procent av köpkaffet och har en marknad värd över 30 miljarder dollar årligen. Genom att kombinera snabbkaffets tillgänglighet med kafékaffets kvalitet tror Kalle Freese att det finns en marknad för Sudden Coffee.
Men även om finnarna är kända för att vara det mest kaffedrickande folket var hemlandet inte den ultimata platsen för lansering. Innan han flyttade över hela verksamheten till San Francisco, som inte bara är fyllt av tech-nördar utan även matsnobbar, bestämde han sig för att försöka ta in extern finansiering från riskkapitalbolag.
”På Lifelines kontor träffade jag en av partnerna som verkligen gillade kaffet. Men den andra partnern hade gått för dagen och lekte med sin dotter i en park i närheten. Jag ville inte vänta till nästa dag så jag hämtade varmt vatten i min väns restaurang i närheten och gick till parken där jag gjorde honom en kopp kaffe”, säger Kalle Freese.
Lifeline Ventures, som även har investerat i det finska spelundret Supercell och i restaurangappen Wolt, gick med. I finansieringsrundan på drygt 4 Mkr gick även ett par San Francisco-baserade affärsänglar in och Sudden Coffee kunde lansera sin prenumerationstjänst på frystorkat kaffe i januari i år.
Att Kalle Freese lyckas sälja portionsförpackningar med fryskaffe för 5 dollar styck, drygt 40 kronor, kan tyckas osannolikt. Men i jämförelse med vanligt snabbkaffe är processen för att producera hans kaffe mycket mer manuell. Kaffet har valts ut och rostats av lokala kaffebolag som Kalle Freese känner väl, i en gammal lagerlokal i San Francisco.
Här gör bolaget även sitt eget vatten för att få till en mix av mineraler som tar fram den bästa smaken ur bönorna. Kaffet bryggs till espressoshots som sedan frystorkas och pulveriseras innan det förpackas i plasttuber.
”Vi kommer alltid vara dyrare än Nescafé. Samtidigt finns det ingen som gör snabbkaffe i liten skala. Just nu tar vi så mycket betalt för att inte gå med förlust. Planen är att minska priset i samband med att vi ökar produktionen och automatiserar processen. Inom ett år vill jag kunna erbjuda samma kvalité som du får på ett kafé men för halva priset”, säger Kalle Freese.
”Vårt kundantal växer med cirka 23 procent vecka för vecka och har gjort det de senaste tre månaderna. Vi har redan skickat ut kaffe till 26 länder så det finns helt klart ett intresse.”