Hoppa till innehållet

Festivalsäsongen har startat

Musikfestivaler handlar om mycket mer än musiken.
När publiken återvänder i allt större utsträckning blir helheten viktigare.

Way Out West fyller 10 år i år.
Way Out West fyller 10 år i år.Foto: Adam Ihse/TT

Festivalernas högsäsong drog i gång med Summerburst i Göteborg i helgen som gick. I år fyller flera av Sveriges största festivaler jämnt, bland annat vinstmaskinen Sweden Rock utanför Sölvesborg.

Som Dagens industri tidigare rapporterat blev 2015 ett rekordår för hårdrocksfestivalen, med en omsättning på 113 miljoner och ett resultat före skatt på 39,6 miljoner kronor.

Sweden Rock har breddat sin verksamhet och en tredjedel av bolagets intäkter kommer från samarbeten samt egna produkter som kläder och drycker. De arrangerar även en kryssning och andra evenemang.

”Vi har en hängiven målgrupp som ser Sweden Rock som en av höjdpunkterna på året, och den vill de inte missa. Det har blivit en tradition för många. Om man ska generalisera så är hårdrockarna i allmänhet väldigt trogna sin musik och den är en del av deras livsstil. De kommer gärna tillbaka till festivalen”, säger Sofia Lindqvist Lacinai, marknadschef på Sweden Rock.

Sweden Rock har ett maxtak på 33 000 betalande gäster per dag, för att det inte ska bli för mycket köer eller trängsel. Medelåldern hos besökarna ligger på 39 år och tre av fyra besökare har varit på festivalen tidigare. Sofia Lindqvist Lacinai menar att bekvämligheten blir viktigare ju äldre målgruppen är.

”I år har vi fler toaletter till exempel och de är vattenspolande. Det kanske låter trivialt, men det är en bekvämlighetsaspekt som vi måste ta hänsyn till. Vi har en målgrupp som har kommit upp i åren.”

Live Nation-ägda Luger arrangerar bland annat Way Out West, Popaganda och Stockholm Music and Arts. Live Nation står även bakom housefestivalen Summerburst i Göteborg och Stockholm.

Way Out West i Göteborg fyller 10 år och har sålt slut på biljetterna varje år sedan starten 2006. I år ser inte ut att bli något undantag.

”Vi kommer vara slutsålda tidigare än någonsin, vilket är jättekul. Vi har skapat något som är så mycket mer än de stora artisterna på scenen. Folk går dit för helheten, jag tror det är skillnaden gentemot många andra festivaler”, säger Patrick Fredriksson, festivalansvarig.

I år introducerar Way Out West bland annat en ny scen i Slottsskogen, men några planer på större expansion finns inte. En tredagarsbiljett på Way Out West kostar 2 240 kronor, en höjning med 300 kronor från förra året.

Nytt för i år är att festivalen lanserat en så kallad biljettstege. Den första dagen varje månad har en pott med billigare festivalpass släppts och priset har höjts med 100 kronor per månad.

Trycket har varit stort – vissa månader har biljetterna sålt slut på under en minut.

”På många sätt är det ett rekordår för oss. Generellt går det riktigt bra – framför allt på biljettfronten, vi säljer fler biljetter än någonsin. Det är positivt med tanke på att det är en massiv konsertsommar i övrigt, med många stora artistbesök. Jag hoppas och tror att vi gör ett bra jobb med våra festivaler. De är välskötta, vi tar väl hand om dem och det ger så småningom frukt”‚ säger Patrick Fredriksson.

”Antalet festivaler blir alltid fler och fler. Alla försöker jobba mer internationellt och mer medvetet. Den bästa grejen med konkurrensen är att alla ställer sig på tårna”, fortsätter han.

På sponsorfronten går det också bra för Way Out West, som enligt Patrick Fredriksson kunnat välja och vraka bland stora företag. Han beskriver festivalen som Lugers laboratorium, där de vågat ta ut svängarna och bryta normer, som att göra festivalen både kött- och mjölkfri.

Bråvallafestivalen utanför Norrköping, gick totalt sett minus förra året och antalet besökare minskade med drygt 5 000 besökare.

Marknadschefen Niklas Westergren menar att festivalen trots det alltid stärkt upp bolaget FKP Scorpio i Sverige, som ägs av ett tyskt moderbolag. FKP Scorpio omsatte 139 miljoner 2014 och gjorde en förlust på 10 miljoner kronor. I resultaträkningen syns fortfarande spåren från Hultsfredsfestivalen som kostat bolaget mycket pengar.

”Vi ligger bättre till än förra året och säljer många fler tredagarsbiljetter. Då hade vi många nya besökare som vi ser återvänder nu. Bråvalla är en jätteaffär som är viktig på många sätt, vi bidrar så extremt mycket till Norrköpings kommun”, säger Niklas Westergren.

I år satsar Bråvalla på att smygstarta festivalen redan på onsdagen, för att de som har campingbiljett ska få ut mer. Niklas Westergren tror att Bråvallas styrka är bredden av artister och närheten till Stockholm. Merparten av besökare kommer från de stora städerna.

I fjol tvingades dock FKP Scorpio att lägga ned sin hårdrocksfestival, Getaway Rock Festival i Gävle.

”Vi har pausat den. Det fanns många olika anledningar, den främsta var nog att det aldrig blev så lyckat som vi hade hoppats på. Det var en jätterolig festival att göra, men vi kom aldrig upp i besöksantalet vi hade hoppats på. Vi är en ganska liten organisation här i Sverige som jobbar med det här och vi gör mycket annat året om. Det var ett kapacitetsbeslut också”, säger Niklas Westergren.

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera