Warner Music dominerar i Melodifestivalen och representerar 14 av de 28 bidragen.
”Vi har valt en strategi där vi satsar stort på Melodifestivalen och på att jobba mycket med att hitta rätt låtar och artister, både sådana som vi redan har kontrakterade och med andra. Och det är ett arbete som pågår under hela året”, säger Camilla Bjering von Zweigbergk, en av de ansvariga för arbetet med Melodifestivalen på Warner Music.
Festivalens stora publik och genomslag gör den viktig.
”Det som är roligt med Melodifestivalen är att den är så bred vilket avspeglar sig i musiken, med olika typer av artister, från Pernilla Andersson till Samir & Viktor”, säger Camilla Bjering von Zweigbergk.
Duons låt ”Bada nakna” gick upp i Sverigetopp på Spotify efter förra deltävlingen, viktigt eftersom cirka 80 procent av musikintäkterna i Sverige i dag kommer från strömning med just Spotify som dominerande aktör.
”Det är självklart jätteroligt. En del av vårt arbete går ut på att skapa hits”, säger Camilla Bjering von Zweigbergk, vars bolag Warner Music också distribuerar den fysiska samlings-cd:n med alla låtar från Melodifestivalen.
Tillsammans med de två andra jättarna i branschen, Universal Music och Sony Music, står Warner Music för 80 procent av låtarna i festivalen enligt SVT.
”Givetvis är det en plattform som, om man gör rätt, kan användas till stor fördel för medverkande artister. Men det är samtidigt nästan två månader av året som domineras av Melodifestivalen, inte bara i tv, och det är en utmaning att jobba med en annan repertoar under den här tiden. Mina utländska kolleger undrar ibland vad som pågår i Sverige under februari och mars”, säger Mark Dennis, vd för Sony Music i Sverige.
Han beskriver Melodifestivalen i SVT som det viktigaste tv-sända musikprogrammet, tillsammans med ”Så mycket bättre” i TV4.
”Effekten av linjär tv har minskat ganska rejält de senaste åren. Musik har inte samma plats i linjär tv som förr och för att få effekt behöver musiken finnas med i ett sammanhang som skapar engagemang. I en pratshow som exempelvis ”Skavlan”, så måste låten läggas upp med en intervju för att få en effekt, annars blir det ’bara en låt’.”
Samtidigt garanterar en låt i Melodifestivalen inte framgång.
”I regel brukar det vara mellan 5–10 låtar som får ett liv efter själva tävlingen och två eller tre som blir riktigt stora. Det måste man ha respekt för och vara öppen och ärlig inför sina artister med. De låtar som är med och inte går bra ger ingen ekonomisk framgång”, säger Mark Dennis.
Mängden kanaler på tv, radio och internet har gjort det svårare att få ett stort genomslag genom ett enda uppträdande. Det är också därför som Melodifestivalen är så viktig.
”Det är inte så att vi fokuserar all vår kraft på Melodifestivalen men det är klart att vi försöker hitta de artister och låtar som kan passa in. Det är ett så pass viktigt fönster för att bryta genom bruset. För det är det som är utmaningen i dag.Det finns otroligt många bra låtar och artister, men det svåra är att få genomslag”, säger Per Sundin, vd för Universal Music i Norden.
Under de första tio åren efter millennieskiftet beskrevs musikbranschen oftast i mycket dystra toner. Nu låter det bättre och till stor del beror det på Spotify.
”Vi har förbättrat resultaten de senaste fem åren och har kunnat investera mer pengar i svenska artister, som exempelvis Tove Lo, Avicii, Seinabo Sey och Zara Larsson. De har blivit stora internationellt och framgång föder framgång”, säger Per Sundin, som har sett skivbolagens transformation inifrån.
”Jag var med när branschen nådde toppen med cd-skivan 1998–1999. Sedan var jag med på hela resan när vi fick motivera att över huvud taget ha en plats i värdekedjan, till vändningen med Spotifys lansering, Ipred-lagstiftningen och Pirate Bay-domen 2009.”