Hoppa till innehållet

Fest för skivbolagen

Melodifestivalen är inte bara viktig för alla artister och miljontals tv-tittare i soffan. Den är också en av årets viktigaste händelser för skivbolagen.
Men oavsett vem som kammar hem segern i finalen är Warner Music redan vinnare. Skivbolaget har flest låtar med i startfältet.

SCENPERSONLIGHET. Isa framför sitt bidrag ”I will wait” på genrepet inför den andra deltävlingen i Malmö under Melodifestivalen.
SCENPERSONLIGHET. Isa framför sitt bidrag ”I will wait” på genrepet inför den andra deltävlingen i Malmö under Melodifestivalen.Foto: Henrik Montgomery

Warner Music dominerar i Melodifestivalen och representerar 14 av de 28 bidragen.

”Vi har valt en strategi där vi satsar stort på Melodifestivalen och på att jobba mycket med att hitta rätt låtar och artister, både sådana som vi redan har kontrakterade och med andra. Och det är ett arbete som pågår under hela året”, säger Camilla Bjering von Zweigbergk, en av de ansvariga för arbetet med Melodifestivalen på Warner Music.

Festivalens stora publik och genomslag gör den viktig.

”Det som är roligt med Melodifestivalen är att den är så bred vilket avspeglar sig i musiken, med olika typer av artister, från Pernilla Andersson till Samir & Viktor”, säger Camilla Bjering von Zweigbergk.

Duons låt ”Bada nakna” gick upp i Sverigetopp på Spotify efter förra deltävlingen, viktigt eftersom cirka 80 procent av musikintäkterna i Sverige i dag kommer från strömning med just Spotify som dominerande aktör.

”Det är självklart jätteroligt. En del av vårt arbete går ut på att skapa hits”, säger Camilla Bjering von Zweigbergk, vars bolag Warner Music också distribuerar den fysiska samlings-cd:n med alla låtar från Melodifestivalen.

Tillsammans med de två andra jättarna i branschen, Universal Music och Sony Music, står Warner Music för 80 procent av låtarna i festivalen enligt SVT.

”Givetvis är det en plattform som, om man gör rätt, kan användas till stor fördel för medverkande artister. Men det är samtidigt nästan två månader av året som domineras av Melodifestivalen, inte bara i tv, och det är en utmaning att jobba med en annan repertoar under den här tiden. Mina utländska kolleger undrar ibland vad som pågår i Sverige under februari och mars”, säger Mark Dennis, vd för Sony Music i Sverige.

Han beskriver Melodifestivalen i SVT som det viktigaste tv-sända musikprogrammet, tillsammans med ”Så mycket bättre” i TV4.

”Effekten av linjär tv har minskat ganska rejält de senaste åren. Musik har inte samma plats i linjär tv som förr och för att få effekt behöver musiken finnas med i ett sammanhang som skapar engagemang. I en pratshow som exempelvis ”Skavlan”, så måste låten läggas upp med en intervju för att få en effekt, annars blir det ’bara en låt’.”

Samtidigt garanterar en låt i Melodifestivalen inte framgång.

”I regel brukar det vara mellan 5–10 låtar som får ett liv efter själva tävlingen och två eller tre som blir riktigt stora. Det måste man ha respekt för och vara öppen och ärlig inför sina artister med. De låtar som är med och inte går bra ger ingen ekonomisk framgång”, säger Mark Dennis.

Mängden kanaler på tv, radio och internet har gjort det svårare att få ett stort genomslag genom ett enda uppträdande. Det är också därför som Melodifestivalen är så viktig.

”Det är inte så att vi fokuserar all vår kraft på Melodifestivalen men det är klart att vi försöker hitta de artister och låtar som kan passa in. Det är ett så pass viktigt fönster för att bryta genom bruset. För det är det som är utmaningen i dag.Det finns otroligt många bra låtar och artister, men det svåra är att få genomslag”, säger Per Sundin, vd för Universal Music i Norden.

Under de första tio åren efter millennieskiftet beskrevs musikbranschen oftast i mycket dystra toner. Nu låter det bättre och till stor del beror det på Spotify.

”Vi har förbättrat resultaten de senaste fem åren och har kunnat investera mer pengar i svenska artister, som exempelvis Tove Lo, Avicii, Seinabo Sey och Zara Larsson. De har blivit stora internationellt och framgång föder framgång”, säger Per Sundin, som har sett skivbolagens transformation inifrån.

”Jag var med när branschen nådde toppen med cd-skivan 1998–1999. Sedan var jag med på hela resan när vi fick motivera att över huvud taget ha en plats i värdekedjan, till vändningen med Spotifys lansering, Ipred-lagstiftningen och Pirate Bay-domen 2009.”

Innehåll från EKNAnnons

Blekingebryggeri ska erövra Asien – med trippel hjälp från exportfrämjare

Även små svenska företag har stora möjligheter att sälja utomlands.

Ett exempel: Brygghus 19, som är ett mikrobryggeri med globala ambitioner.

Med på resan har de EKN, Almi och Business Sweden – samt en helt ny möjlighet att tappa öl på burk.

Kolla om EKN kan hjälpa er få JA från banken

Året är 2011 och en gång i månaden blockeras köket hemma hos Dan-Magnus Svensson i Karlskrona. Orsaken? Det ska bryggas öl. Tillsammans med Magnus Karlsson och Mikael Lundell experimenterar han med humle, malt och den tillhörande bryggeriprocessen. Och det går vägen: två år senare lanserar det nygrundade mikrobryggeriet Brygghus 19 sin första hantverksöl.

– Det började som en hobby, men steget till att starta bryggeriet och senare satsa på heltid kändes naturligt, och när vi sedan fick se vår första produkt hos Systembolaget gav det ytterligare mersmak, säger Dan-Magnus Svensson.

Där och då kändes Sverige stort nog, och exportplanerna långt borta. Men alla exportresor börjar inte med en uttänkt strategi, ibland räcker det med sociala medier.

– En dag fick vi ett samtal från en holländsk ölfestival som läst om oss. Och sedan satte det igång. Nästa beställning kom från Italien och efter det Hongkong. De hade också upptäckt oss via sociala medier.

Beställningarna gav energi och självförtroende.

– Numera söker vi aktivt exportmöjligheter och har sålt till flera europeiska länder. I dag står exporten för knappt 10 procent av vår omsättning, och vi ser en mycket stor potential.

Öl väger och vikt kostar

En utmaning vid export av drycker är naturligtvis vikten, som gör transporter dyra. Det i sin tur påverkar marginaler och försäljningsmöjligheter.

– Det innebär att våra produkter antingen blir dyra i utlandet eller att vi tvingas kompromissa med våra marginaler. Vi rör oss i premium- och superpremiumsegmenten, men likväl är det här en utmaning som vi måste hantera om vi vill öka våra exportvolymer.

En del av lösningen ligger i valet av förpackningsmaterial. Aluminiumburkar väger som bekant mycket mindre än glasflaskor. Men för att kunna tappa på burk krävs rätt utrustning. Med en omsättning på drygt 7 miljoner kronor fanns inte kapitalet för Brygghus 19 att investera i en paketeringsmaskin för burk.

Statliga garantin blev en smörjkanna

Som tur är fanns det hjälp att få.

– Sedan starten hade vi lån hos Almi och SEB. Almi rekommenderade att vi också skulle ta kontakt med EKN, Exportkreditnämnden. Ganska snart satt vi i ett möte med både Almi, EKN och vår bank SEB och fick ihop en riktigt bra finansieringslösning, säger Dan-Magnus Svensson.

Så här ser lösningen ut:

• Ett banklån från SEB

• En garanti från EKN som innebär att EKN delar kreditrisken med banken

• Ett statligt lån från Almi

• Riskkapital från nya och befintliga delägare

– Garantin från EKN minskade bankens risk och jag upplevde att de enklare kunde säga ja. Det känns som EKN:s deltagande gjorde att alla inblandade parter blev tryggare. EKN blev en slags smörjkanna som gjorde att allt flöt på smidigt.

2,5 miljoner öppnar upp världen

Det kan låta som att den här typen av lösningar är något som bara stora företag kan få till. Men både EKN och Almi vänder sig till bolag i alla storlekar. Det totala kapitalet i Brygghus 19:s fall uppgick till 2,5 miljoner kronor. För bryggeriet i Blekinge gör det all skillnad.

– Nu har vi kunnat köpa in en paketeringsmaskin för burkar och det sänker våra rörliga kostnader och transportvikter. Kostnaden för frakten blir mer rimlig. Maskinen har gått varm. Sedan driftsättningen i slutet av november har vi tappat över 130 000 burkar.

Framåt riktar Brygghus 19 blickarna mot Norge, Holland, Island, Italien – och österut. Just nu sitter de nämligen i möten med en annan svensk exportfrämjare, Business Sweden, om att delta i deras koncept Try Swedish och export till Singapore.

– Med stödet från EKN och de andra exportfrämjarna får vi helt nya möjligheter att nå ut med våra produkter, med bra marginaler. Stöden blir uppenbara möjliggörare av långväga export som till den stora asiatiska marknaden, säger Dan-Magnus Svensson.

Vi kan försäkra upp till 80 procent av bankens risk vid exportaffärer 

Mer från EKN

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EKN och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera