Hoppa till innehållet

Femtiotalet frestar in i minsta detalj

STÖPAFORS
Det är som att kliva rakt in i en amerikansk femtiotalsfilm.
Med den skillnaden att vi befinner oss i den lilla värmländska byn Stöpafors – inte på andra sidan Atlanten.

AMERIKANSK FEELING. Åsa Wikberg och Morgan Södergren öppnade hamburgerrestaurangen Diner 45 i Värmland för drygt två år sedan. Inspirationen till inredningen har Åsa Wikberg hämtat under många resor i USA, och den beställdes från Nederländerna.
AMERIKANSK FEELING. Åsa Wikberg och Morgan Södergren öppnade hamburgerrestaurangen Diner 45 i Värmland för drygt två år sedan. Inspirationen till inredningen har Åsa Wikberg hämtat under många resor i USA, och den beställdes från Nederländerna.Foto: Foto: Patrik Thunberg
VÄL AVVÄGT. Receptet för hamburgare och annat på menyn arbetades fram hemma i det privata köket.
VÄL AVVÄGT. Receptet för hamburgare och annat på menyn arbetades fram hemma i det privata köket.Foto: Patrik Thunberg
BILBURET. Diner 45 ligger vid E45:an mellan Sunne och Torsby. Här finns utrymme för bilromantik.Foto: Patrik Thunberg
SNABBA STEG. Här serverades ungefär 85 000 matgäster mellan augusti 2014 och augusti 2015.Foto: Patrik Thunberg
I GOTT SÄLLSKAP. Stjärnor som Marilyn Monroe och James Dean är med och bidrar till atmosfären.
I GOTT SÄLLSKAP. Stjärnor som Marilyn Monroe och James Dean är med och bidrar till atmosfären.Foto: Patrik Thunberg

Jukeboxen blinkar i neonfärger, och såväl Elvis Presley som James Dean och Marilyn Monroe blickar ned på oss från tavlor och filmaffischer på väggarna. Personalen, i tidstypiska kläder, håller på att förbereda inför kvällens gästers ankomst.

När byns lanthandel tvingades slå igen bestämde sig Åsa Wikberg och hennes sambo Morgan Södergren för att köpa lokalen. Åsa Wikberg, som sedan tio år driver tidningen Lucky Rider, behövde ett nytt kontor. Men så dök plötsligt en annan idé upp, och det blev i stället så att paret startade en hamburgerrestaurang i lokalen.

”Vi satsade på 1950-talstema eftersom det är en epok som aldrig blir ’ute’. Den är alltid trendig. Här i Värmland är det också väldigt populärt med sådant som går in i temat som rockabillymusik och amerikanska bilar. Det handlade alltså inte om ett stort personligt intresse för just 1950-talet för vår del, utan vi såg en affärsmöjlighet i att välja det”, säger Åsa Wikberg.

Den 1 december 2013 öppnade Diner 45, beläget intill E45:an mellan Sunne och Torsby.

”Det var nästan ingen som trodde på oss. Vi fick höra sådant som ’säljer ni tio hamburgare så får ni vara glada’”, säger Morgan Södergren.

Men paret var målmedvetet och hade en väl utarbetad affärsplan och budget. Att sätta en hög kvalitet redan från början kändes avgörande, och de experimenterade mycket med hamburgerrecept hemma i köket.

Inredningen specialbeställdes från Nederländerna, och Åsa Wikberg har lagt stor vikt vid den grafiska profilen i alltifrån inredning till menyer och marknadsföring.

Målsättningen var en omsättning på 3 miljoner kronor under första året. Det blev 8,5 Mkr.
Innevarande räkenskapsår, som sträcker sig från augusti 2015 till augusti 2016, räknar man med att omsätta mellan 15 och 18 Mkr.

”Vi har blivit tagna på sängen hur många gånger som helst under de här åren”, säger Morgan Södergren.

Skidturisterna på väg norrut hittade snabbt ett nytt favoritstopp. Värmlänningarna själva visade sig gärna vilja åka ett antal mil för att äta hamburgare i femtiotalstappning. Klubbar och föreningar bokade in sig för större evenemang, och här har både bröllops- och begravningsföljen tagit plats.

”Vi träffade tydligen helt rätt”, konstaterar Åsa Wikberg.

Problemet var i så fall att det blev så populärt att de hade svårt att hinna med. Redan efter några månader började paret projektera för en utbyggnad av köket. All el var tvungen att dras om och större ytor behövdes.

När gästerna bara fortsatte strömma till, och trycket blev ännu högre under sommaren, så insåg Åsa Wikberg och Morgan Södergren att de behövde fler sittplatser.

”Vi kunde säga nej till 100 personer på en dag. Det kändes förstås inte bra. Och risken är ju att ryktet påverkas i längden – att snacket blir att det aldrig går att få plats och är långa köer”, säger Morgan Södergren.

Tidningen Lucky Rider som Åsa Wikberg äger handlar om westernridning, och i en del av restaurangen hade de tidigare en butik med mycket boots, kläder och accessoarer förknippade med just westernridning. Men den har nu fått flytta till en annan lokal i Stöpafors, och i månadsskiftet november/december förra året stod en ny restaurangdel klar med plats för ytterligare 50 gäster.

Vilket passade särskilt bra eftersom det populära amerikansk-mexikanska julbordet var fullbokat i princip hela december.

Ytterligare en utmaning har varit att få maten att alltid smaka likadant, oavsett vem som lagar den.

Mycket tid har lagts på att varje person i personalen ska veta exakt hur en av de ofta kryddstarka burgarna ska smaka. Köttet maler de själva och även tillbehör som majonnäs, cole slaw och salsa tillverkas på plats.

”Det ska vara så mycket närproducerat som möjligt, och det som inte går att ta från vårt närområde ska i alla fall vara svenskt. Har man bra råvaror och hanterar dem väl så blir maten god, det är egentligen inte så mycket svårare än så”, säger Åsa Wikberg.

Nu har de även tagit fram ett eget öl i samarbete med lokala Västra Ämterviks bryggeri, där etiketten förstås går i samma stil som restaurangens inredning.

Framtiden då?
”Det gäller att surfa på vågen så länge som möjligt, och samtidigt skjuta vågen framför sig så att den räcker längre och längre”, säger Morgan Södergren.

Paret har också planer på att exportera sitt koncept till andra orter och öppna fler Diner 45, kanske genom ett franchisekoncept.

”Har vi kunnat få det att fungera så här bra i lilla Stöpafors måste det gå på flera ställen”, säger Åsa Wikberg.

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera