Hoppa till innehållet

Får fart på kontoren

Som liten tävlade hon i gymnastik på elitnivå. Nu ser Emelie Hallberg till att företag hjälper sina anställda till en bättre hälsa.
Hennes bolag Rechargify använder Sverige som trampolin ut i världen.

SPÄNNER MUSKLERNA. ”Min passion är att lyfta organisationer till en ny hälsonivå kopplat till ett bättre resultat, att kunna hjälpa människor till ökad livskvalitet”, säger Emelie Hallberg, vd för Rechargify.
SPÄNNER MUSKLERNA. ”Min passion är att lyfta organisationer till en ny hälsonivå kopplat till ett bättre resultat, att kunna hjälpa människor till ökad livskvalitet”, säger Emelie Hallberg, vd för Rechargify.Foto: Joey Abrait

Redan för tio år sedan startade Emelie Hallberg egen firma, Hallberg Wellness. I botten har hon en utbildning vid Gymnastik- och idrottshögskolan GIH, där hon även har jobbat som lärare.

På visitkortet kan hon bland annat skriva hälsopedagog, lärare, personlig tränare, kostrådgivare och coach i stresshantering. Och på hennes cv finns ett par forskningsprojekt knutna till Karolinska institutet och uppdrag bland annat från Rikspolisstyrelsen. För ett och ett halvt år sedan tog hon ny sats med bolaget Rechargify.

Emelie Hallberg har investerat sparade pengar, runt 800 000 kronor, och oräkneliga timmar i bolaget. För närvarande har bolaget fyra fast anställda samt nio konsulter.

Affärsidén är att höja hälsoläget hos organisationer, minska antalet sjukskrivningar och öka produktiviteten och lönsamheten genom effektivt hälsoarbete. Grunden är en webbaserad hälsoplattform som kartlägger en organisations hälsostatus och ger konkreta handlingsplaner på individ-, grupp- och organisationsnivå.

I botten finns en stor databas som bygger på den senaste hälsoforskningen.

Tester och mätningar görs via de anställdas datorer. Dessutom har man en app för aktivitetsutmaningar och daglig träning.

Hur många har hittills gjort era tester?
”I dagsläget har vi drygt 5 000 personer i vårt system.”

Varje anställd får en individuell handlingsplan där tonvikten läggs på att inspirera den enskilde att förbättra sin hälsa.

”Det finns en djungel av dieter där ute. Anställda kan behöva stöttning och få konkreta råd och tips för att dieterna ska ha långsiktig effekt, och stöd för att bevara motivationen. Det får inte bli som det ser ut i simhallar och gym runt om i landet strax efter nyår då nyårslöftena ska uppfyllas.”

Hur ser integritetsläget ut – vem vågar skriva in hur mycket de dricker och äter om det är åtkomligt på nätet?
”Varje individ är anonym vid genomförande av testet samt lagringen av all data. Det betyder att inga uppgifter finns åtkomliga för andra på nätet.”

Bland kunderna finns säkerhetsbolaget Stanley Security, varumärkesbyrån PS Communication och Haninge kommun.

”Vi började med mindre bolag som startskott för att följa vår utveckling parallellt. I dag har vi flera bolag med ett större antal medarbetare.”

Enligt Emelie Hallberg brukar satsningen bli en snackis på jobbet.

”I ett byggbolag som vi jobbade med peppade de anställda varandra. De ändrade kostvanor och började äta nyttigare. Det finns mycket att vinna på att en hel grupp anställda gör det här tillsammans. Det smittar av sig.”

Som ung tävlade Emelie Hallberg i gymnastik och fortfarande tränar hon i en omfattning värdig en elitidrottare, även om frenesin kanske inte är på allra högsta nivån längre.

”Jag rör på mig sex dagar i veckan och varvar kondition, styrka och balans. Jag vill känna att jag är stark i kroppen. Men en vilodag i veckan blir det alltid.”

Rechargify riktar sig till alla anställda, men ser som en av de viktigaste uppgifterna att nå dem som är i en hälsomässig riskzon.

”De som lider av stress, dålig kost, har sömnproblem och är överviktiga eller rör sig för lite är en grupp som kan komma att kosta företaget mycket pengar i form av sjukskrivningar eller sänkt produktivitet. Vi förser företagen med verktyg för att göra något åt saken. Det finns undersökningar som visar att 1 satsad krona på hälsovård i ett företag ger 6 kronor tillbaka och det är vad vi också ser.”

Emelie Hallberg anser att nyckeln till ett framgångsrikt hälsoarbete i ett företag är att få upp hälsofrågorna på ledningsnivå.

”Det måste prioriteras, precis som hållbarhetsfrågor. Hälsoläget behöver diskuteras på ledningsmöten flera gånger om året.”

Rechargify räknar i år med att omsätta mellan 3 och 4 miljoner kronor. Nästa år ska försäljningen dubblas. Bolaget har redan börjat spänna musklerna för en expansion utomlands.

”Om något år ska vi vara ännu mer etablerade i USA och Mellanöstern, vi har redan i dag konsulter i Dubai och i Kairo.”

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera