Hoppa till innehållet

Fångar ny konstscen

Den prisbelönta dokumentärfilmen ”Kiki” djupdyker i en värld där ungdomar som står utanför samhällets normer skapat en helt egen kultur.
”Det är en film som är viktig för alla att se”, säger regissören Sara Jordenö.

KULTURBÄRARE. Kikirörelsen har spridit sig till andra städer i USA och även Europa, berättar Twiggy Pucci Garçon och Sara Jordenö.
KULTURBÄRARE. Kikirörelsen har spridit sig till andra städer i USA och även Europa, berättar Twiggy Pucci Garçon och Sara Jordenö.Foto: Foto: Joey Abrait

Christopher Street i West Village i New York blev efter Stonewallupproret i slutet på 1960-talet en symbol för HBTQ-rörelsen i New York. I dag samlas HBTQ-ungdomar runt gaykvarteren för att utöva ballroom, en performancebaserad konstform.

I excentriska och färgglada utstyrslar träffas de för att tävla i bland annat dans, catwalk och posering.

I sin nya dokumentärfilm har Sara Jordenö följt sju personer som alla är en del av den nya konstscenen, som kallas kiki.

Men bakom den färglada ytan vilar människoöden som vittnar om rasism, homofobi och transfobi. Samtidigt är filmen ”Kiki” en historia om gemenskap och politisk aktivism för att stärka de som står utanför den vita heterosexuella normen.

”Det är en film som handlar om att gå från barn till vuxen, att växa och växa upp. Att hitta sig själv”, säger Sara Jordenö, regissören bakom filmen som har premiär i dag.

Sara Jordenö bor och arbetar i både USA och Sverige. När hon arbetade med ett annat filmprojekt besökte hon en organisation i Harlem som arbetar med hiv-prevention. Hon träffade Twiggy Pucci Garçon som länge hade funderat på att göra en film om konstscenen kiki, och som nu är medförfattare.

”Efter hur många timmars möten som helst, så bjöd vi in Sara till vår värld för att visa henne vilka vi är och vad ballroom är”, berättar Twiggy Pucci Garçon, som även är en av de sju personer som filmen följer.

Kikikulturen i New York växte fram i början av 2000-talet och är en subkultur skapad av rasifierade HBTQ-ungdomar. Själva ordet kiki betyder att ha kul, och kulturen har växt fram ur ballroom, kanske mest känd för dansformen voguing, som Madonna inspirerades av i början av 1990-talet.

”Jag var intresserad av att se vad som kunde komma ut av att följa de här människorna under en lång tid. Jag kände att där fanns en riktig möjlighet. De närmade sig mig och jag kände att jag var tvungen att svara på det. Och min respons var att filma, lyssna och göra ett seriöst, genomtänkt projekt”, säger Sara Jordenö.

Många av HBTQ-ungdomarna som är en del av kikirörelsen kommer från låginkomstområden och är en utsatt grupp där hemlösheten är hög och många är hiv-positiva.

Vad betyder kikirörelsen för ungdomarna som är med i den?
”Den betyder flera saker. De hittar en plats där de känner sig trygga och bekräftade. En familj som stöttar dem i lägen där deras biologiska familj inte kan, eller vill stötta dem”, säger Sara Jordenö.

Filmen ”Kiki” har redan vunnit stor uppmärksamhet världen över och premiärvisades tidigare i år på den prestigefyllda Sundancefestivalen i USA, där den fick stående ovationer. Nyligen vann den även en Teddy award för bästa dokumentär.

En röd tråd i Sara Jordenös arbete är ett intresse för hur marginaliserade grupper skapar egna system för överlevnad. Hon menar att det har funnits ett förtroende och en tro på ”Kikis” genomslagskraft.

”Det är alltid svårt att finansiera film, men vi har hela tiden fått tillräckligt för att fortsätta med projektet, de har verkligen trott på oss. Vi fick finansiering från flera olika håll, även från USA.”

Hur var det att vara en svensk filmare i den här miljön?
”Jag tror att med den svåra historiken som USA har med slaveri, så hjälpte det att jag inte var född i USA. Att jag var en outsider gjorde det annorlunda, och folk behövde förklara saker om det amerikanska samhället som gjorde att vi kunde prata om saker på ett annat sätt”, säger Sara Jordenö.

Varför tror ni själva att filmen fått så bra kritik?
”Publiken lämnar biosalongen och undrar vad de kan göra för att hjälpa till. De blir inspirerade och motiverade, och jag tror det är därför vi får så mycket uppmärksamhet. Du kommer inte vara samma människa efter att ha sett ’Kiki’”, säger Twiggy Pucci Garçon.

”Du får lära känna karaktärerna på ett annat sätt. Det är vackert på grund av historierna och erfarenheterna. Jag tror att vi lyckas fånga de svåra sakerna. Det är en arg men hoppfull film på en och samma gång”, säger Sara Jordenö.

Innehåll från Levande Skog, Levande SamhälleAnnons

Lokal systemkedja för träbyggnad ger hållbar livsmiljö

Olika bruksmetoder ger olika skogar – och olika förutsättningar för biologisk mångfald och klimatnytta. Till höger, uppifrån: Pi Ekblom, Gaia Arkitektur, Johan Karlsson, ByggPartner och Markus Steén, Plockhugget.
Olika bruksmetoder ger olika skogar – och olika förutsättningar för biologisk mångfald och klimatnytta. Till höger, uppifrån: Pi Ekblom, Gaia Arkitektur, Johan Karlsson, ByggPartner och Markus Steén, Plockhugget.Foto: Martin Jenzten, Plockhugget.

Genom kravställning som syftar till regenerativ skogsförvaltning, kan lokala material- och resursflöden som skapar levande lokalsamhällen och älskad arkitektur stödjas.

 Det är utgångspunkten i ett nytt forskningsprojekt som leds av Gaia Arkitektur.

– Ska vi göra något genuint hållbart måste vi titta på hela systemkedjan, säger Pi Ekblom, Gaia Arkitektur.

I samhället pågår en grön omställning mot större hållbarhet – och här spelar den svenska skogsindustrin en viktig roll.

Med ett modernt synsätt på hur skogens värde och möjligheter kan förvaltas, kan vårt sätt att bygga i trä bli nyckeln till att utveckla mer motståndskraftiga skogar och skapa långsiktigt hållbara livsmiljöer.

Forskningsprojektet ”Levande Skog, Levande Samhälle” har samlat aktörer från olika delar av trädets förädlingskedja, med syfte att utröna vad som kan göras för att nå Sveriges hållbarhetsmål.

– Byggande i trä är bara hållbart om skogen brukas hållbart. Ett ökat träbyggande måste därför gå hand i hand med ökad resurseffektivitet, ökad biologisk mångfald i skogen och ökad kvalité på gestaltningen så att byggnaderna får stå länge, säger Pi Ekblom.

Avverka med hållbara metoder

Ett första, viktigt steg är att återgå till hyggesfri avverkning, vilket var det normala fram till 1940-talet.

– Med dagens kalhyggen når solens strålar ner på marken så att den blir varmare. Det leder till en snabbare nedbrytning av markens organiska material, vilket ökar på utsläppen av klimatstygga gaser, inte bara koldioxid men också metan och lustgas, säger Markus Steén, jägmästare och skogsbruksansvarig på Plockhugget, som certifierar hållbara skogar och trävaror.

Vid hyggesfri avverkning tar man istället enstaka träd här och där, och tar då större träd, vilket blir mer resurseffektivt.

– Då blir det långt mycket större andel av timret som kommer ur skogen som blir sågade varor, säger han.

Biologisk mångfald skapar motståndskraft

Olika träslag har olika egenskaper. Svensk skogsindustri har i dag starkt fokus på tall och gran. Ökad användning av lövträd skulle främja framväxten av blandskog, vilket stärker skogens motståndskraft mot oönskade störningar som brand och storm. Men ska andelen lövträd öka, krävs att byggsektorn börja använda dessa träslag mer.

– Vi börjar titta på vilka andra träslag vi kan använda. I dag finns väldigt mycket lokalt hantverkskunnande och lokala resurser som ställs utanför systemet. Allting är fokuserat på stora producenter och stora leverantörer, säger Johan Karlsson, Vice vd på träbyggföretaget ByggPartner.

Med en mer lokal förankring av processen gynnas också lokalt näringsliv, den lokala sysselsättningen och den lokala identiteten.

– Det låter kanske enkelt, men med dagens samhällsbyggnadsprocesser, lagstiftning och upphandlingsformer är det här en komplicerad kedja, säger Pi Ekblom.

Utöver att visa på en alternativ systemkedja från skog till byggnad tar forskningsprojektet också fram råd och riktlinjer kring hållbar kravställning för exempelvis Sveriges kommuner, samt utvecklar ett byggsystem som baseras på en lokal systemkedja. 

– Innovation inom hela systemkedjan är avgörande för att säkerställa att skogen fortsätter att vara en källa till liv, avslutar Pi Ekblom.

Om ”Levande Skog, Levande Samhälle”

Forskningsprojektet syftar till att utreda hur träbyggande kan bli nyckeln till att utveckla resilienta skogar och skapa långsiktigt hållbara gestaltade livsmiljöer i en lokal systemkedja. Det är finansierat av Vinnova. Slutkonferens konferena kommer att hållas i juni 2024.

Projektparter är Gaia arkitektur, Borlänge kommun, ByggPartner, Plockhugget, Trästad, Timber Bridge specialists, Wudd, Traditionskraft och KTH Arkitekturskolan.

Läs mer på www.trastad.se/levandeskog-levandesamhalle

Läs mer på: www.vinnova.se/p/levande-skog-levande-samhalle

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Levande Skog, Levande Samhälle och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera