Hoppa till innehållet

Ett kreativt försprång

Brad Pitt har honom att tacka för sin karriär, Audi för en ikonisk slogan, och Levi’s för sin 1980-talsrenässans.
”Det är de stora idéerna som skapar värde, inte tekniken”, säger reklamlegendaren Sir John Hegarty som nu även har kontor i Stockholm.

GAMMAL ÄR ÄLDST. Trots sina 72 år och nästan fyra decennier i branschen fortsätter John Hegarty att vara nyfiken och intresserad.
GAMMAL ÄR ÄLDST. Trots sina 72 år och nästan fyra decennier i branschen fortsätter John Hegarty att vara nyfiken och intresserad.Foto: Amanda Lindgren

Vi som är uppvuxna på 1980-talet minns dem väl. Reklamfilmerna på bio där unga män klädde av sig i bara boxershorts till retromusik som ”I heard it through the grape vine” och ”Should I stay or should I go”. Nick Kamen var först ut 1985 i filmen ”The launderette” och följdes bland annat av en ung Brad Pitt som släpptes ut ur fängelset i bara kalsonger 1991.

Kampanjerna som gav Levi’s en kommersiell pånyttfödelse var tongivande även för art directorn John Hegartys karriär, och för reklambyrån Bartle Bogle Hegarty, BBH.

Stämmer det att du rekryterade Brad Pitt?
”Ja, han var ganska okänd. Och det gick ju bra sedan”, säger John Hegarty, grundare och tidigare global kreativ chef för BBH.

Den mångfaldigt prisbelönade byrån finns i dag bland annat i Bombay, Singapore och New York. Och efter förvärvet av den svenska mobilbyrån Monterosa tidigare i år, finns den även representerad i Stockholm.

”Vår ambition är att vara den mest kreativa byrån i världen, och vi har alltid sett Skandinavien som ett kreativt växthus. Då känns det väldigt naturligt att vi ska finnas i Stockholm.”

För 72-årige John Hegarty var det inte självklart att bli kreatör. Efter konstskola och insikten att han aldrig skulle bli någon Picasso växlade han spår till grafisk design. Men det var roligare att prata idéer än färgnyanser, och när en lärare visade honom annonser skapade av verklighetens ”Mad men” i New York, fick han en uppenbarelse.

”Det var som att någon tände ljuset. Jag ville ju bara hålla på med idéer, och när jag såg reklam för Volkswagen och Avis insåg jag att det var det jag skulle jobba med.”

Sedan första jobbet som art director på reklambyrån Benson & Bowles i London har karriären gått stadigt uppåt och framåt.

Tur eller hög ambition?
”Jag har haft väldigt mycket tur, jag kom in i reklamvärlden i en fantastisk tid, allt exploderade, världen höll på att förändras. Samtidigt gjorde jag även rätt val.”

John Hagarty lärde sig tidigt att jaga möjligheterna och inte pengarna, något som ofta har hjälpt honom att välja rätt, säger han.

Byrån Bartle Bogle Hegarty bildade han tillsammans med kollegerna Nigel Bogle och John Bartle 1982. Mer än tre decennier senare är John Hegarty adlad av drottning Elisabeth, invald i amerikanska Advertising hall of fame, och hjärnan bakom några av världens mest framgångsrika reklamkampanjer och varumärkesarbeten.

Företag som Johnny Walker, Lynx/Axe och Audi har honom att tacka för nytt anseende och nya affärer.

”Vorsprung durch technik”, Audis numera världskända slogan, kom till efter ett par misslyckade försök att nå in i hjärtat med kampanjerna för en av BBH:s första kunder.

På en resa till Audis fabrik i Ingolstadt såg han texten i en gammal tidning och fick veta att den hade använts under tidigt 1970-tal. Men John Hegarty tyckte att det var precis detta som behövdes för att lyfta fram det tyska arvet och binda ihop de olika reklamkampanjerna.

”Mina kolleger tittade på mig som om jag var galen, ingen använde främmande språk i reklam på den tiden. Men kunden gillade den, och den blev snabbt ett slagord i hela Storbritannien”, har John Hegarty tidigare sagt till The Guardian.

Viljan att alltid göra ett bättre jobb beskriver han som sin främsta egenskap som kreatör.

”Jag har alltid trott på min egen kreativitet och på att riktigt bra idéer kan lösa problem.”

Trots hans arbetarbakgrund har pengar aldrig varit en drivkraft, inte heller en egen byrå. Det har kommit tack vare ambition, uthållighet och kärlek till jobbet.

”Om du gör intressanta saker så kommer intressanta saker till dig, och så är jag en obotlig optimist och tycker fortfarande att denna industri är otroligt spännande.”

Hur upprätthåller du din kreativitet?
”Bli inte cynisk, fråga alltid varför, förbli intresserad och ta av dig hörlurarna.”

Med sina dryga fyra decennier i reklamvärlden ser John Hegarty digitaliseringen som en ”fantastisk möjlighet” att nå ut och kommunicera på nya sätt. Men det är den starka idén som är lösningen, inte tekniken, betonar han.

”Teknik stimulerar möjligheter, men kreativitet skapar värde. För att alla nya plattformar ska fungera tillsammans binder du ihop dem med en stark idé. Och vi får inte glömma att folk fortfarande tittar på tv, läser tidningen och lyssnar på radio.”

Innehåll från HörmannAnnons

Här är tekniken som gör transporterna säkrare

Pär Odén, teknisk chef hos Hörmann Svenska AB.
Pär Odén, teknisk chef hos Hörmann Svenska AB.

Lastning och lossning är farliga moment inom transport.

Nu finns dock teknik som gör arbetet tryggare – och ökar effektiviteten.

– Med våra lösningar minskar risken för olyckor och driftstopp, säger Pär Odén, teknisk chef hos Hörmann Svenska AB.

EXTERN LÄNK: Läs mer om Hörmanns industriprodukter här

1,8 procent. Så mycket beräknas godstransporterna öka årligen fram till 2040, enligt en tidigare prognos från Trafikverket. I dess fotspår följer samtidigt en stor belastning på landets logistikcenter och olyckan kan lätt vara framme.

– Jag skulle säga att incidenter sker ganska frekvent. Många situationer är farliga, det blir ingen olycka men det kunde ha blivit det, säger Pär Odén och fortsätter:

– En typisk situation kan vara att en truck står inne i släpet och lastar det sista när chauffören startar lastbilen och rullar iväg. Den stannar oftast som tur är efter några meter, men personen i trucken kan skadas allvarligt.

Därför har Hörmann utvecklat ett mekaniskt hjulblockeringssystem där lastbilen backar in mellan två stålprofiler, sedan låser föraren fast en balk mot hjulet.

– Balken måste vara i kontakt med hjulet och vara spärrad för att lastbilen ska få tillträde till dockningen, det går inte att börja lasta förrän bilen är fastlåst, vilket indikeras till föraren med ett signalljus som skiftar från rött till grönt.

Konstruktionen tryggar inte bara lastbilens position under lastning och lossning. Den säkerställer även att lastbilen är i rätt position i dockningen samt minimerar risken för påbackningsskador, menar Odén:

– Du får en säker hantering från början till slut. För att kunna lossa blockeringen och köra iväg måste lastporten vara stängd.

Han lyfter även att hjulblockeringen ska kunna användas av alla chaufförer – oavsett språkkunskaper:

– Vi strävar efter att göra processen så användarvänlig som möjligt, då import och export ökat kraftigt där internationella chaufförer kör.

Efter en mängd uppmärksammade olyckor på arbetsplatser runtom i landet noterar Odén ett ökande intresse hos logistikföretagen för en säkrare arbetsmiljö:

– Marknaden tar sig an de här frågorna på ett helt annat sätt än tidigare. Det påkallas från myndigheter, regelverk och andra instanser att säkerställa lastning och lossning på ett bättre sätt. På så sätt är våra produkter helt rätt i tiden.

Mathias Ek är försäljningschef inom industri hos Hörmann.
Mathias Ek är försäljningschef inom industri hos Hörmann.

Mathias Ek, försäljningschef inom industri hos Hörmann, pekar på två faktorer som påverkat logistikbranschen:

– Dels den mänskliga, man vill ha en trygg och säker arbetsplats för sina medarbetare och andra personer som befinner sig på arbetsplatsen. Dels den ekonomiska, då en olycka eller incident skapar driftstopp där alla inblandade blir stressade och försenade.

– Med hög säkerhet kan man garantera kvalitet i utförandet, en bra arbetsmiljö gör även att man håller tidtabellen. Det ena ger det andra.

Och det är här Hörmanns styrka ligger, anser Ek:

– Våra produkter håller en hög kvalitet och har en lång livslängd. Våra kunder investerar i produkter som är gjorda för att klara av den höga belastningen på arbetsplatsen. Det är en långsiktig investering som lönar sig över tid.

EXTERN LÄNK: Vill ni veta mer om Hörmanns lastningstekniska lösningar? Läs mer här

 

Mer från Hörmann

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Hörmann och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera