Hoppa till innehållet

Enkel form i egen regi

Formgivaren Ingegerd Råman tog på 1970-talet strid för det hon tror på – enkla bruksföremål i glas och keramik – och har varit egen företagare sedan dess.
På fredag klockan 10.00 inleds försäljningen av hennes specialdesignade kollektion för Ikea.

GÅR HEM HOS IKEA. ”Det är mångfalden som gör livet rikt”, säger Ingegerd Råman inför säljstarten av nya kollektionen Viktigt.
GÅR HEM HOS IKEA. ”Det är mångfalden som gör livet rikt”, säger Ingegerd Råman inför säljstarten av nya kollektionen Viktigt.Foto: Amanda Lindgren

Massupplagornas mästare i platta paket har liksom Hennes & Mauritz infört engångssamarbeten med kända designer.

Ingegerd Råman är sedan länge tongivande inom glas och keramik. Hennes Ikeakollektion är döpt till Viktigt och består av 40 produkter – glas, fat, skålar, inredningsdetaljer och möbler av naturfibrer. Hon har tagit fram kollektionen tillsammans med Nike Karlsson och Wiebeke Braasch och varorna har tillverkats av utvalda hantverkare i Vietnam och Polen.

Den 20 maj släpps även boken ”Det är ingenting men det är ändå något” om Ingegerd Råmans kunnande och produktion i snart 50 år.

”Ikea planerar att varje år ge ut en bok av en formgivare eller en grupp och inför 2016 kom frågan till mig. Jag har alltid haft en hatkärlek till Ikea men sa till slut ja, och då sa de ’Du får gärna göra något i glas eller keramik också’”, berättar hon.

En månad senare var alla skisser klara.

”Jag har aldrig arbetat så intensivt som den månaden. Jag gör alla skisser med papper och penna och flyttade i princip ut i ateljén på vårt lantställe i Skåne, stängde dörren och kom bara ut och drack kaffe då och då.”

Ingegerd Råman strävar efter balansen mellan funktion och estetik.

”Jag kan inte fuska med funktionen eller skönheten. En skål eller karaff ska vara vacker att titta på men det är först när föremålet används som det får liv och därmed sitt fulla värde”, säger hon.

Ingegerd Råman gick mot strömmen när hon 1972 sa upp sig från Johansfors glasbruk, bara fyra år efter examen från Konstfack.

”Det var en stor försakelse och sorg, men då trodde ingen på det enkla och kvalitativa och jag vill inte känna mig ägd. Sedan dess har jag varit min egen.”

Hur kommer det sig att du känner en viss hatkärlek till Ikea?
”Jag har alltid motsatt mig masskonsumtion, att ta kvantitet före kvalitet. Ikea innebär samtidigt tillgänglighet och har på senare tid gjort mycket för bättre kvalitet och miljö och namnger numera sina formgivare.”

Ikea betonar att Viktigt är en tillfällig kollektion med få utgåvor och varnar för snabb slutförsäljning.

Fick du bra betalt?
”Ikea håller hårt i alla pengar. När vi flög till Vietnam för att besöka hantverkare och fabriker var det hundbussen, turistklass, som gällde och alla jobbade från första till sista stund. Formgivare får ingen provision per såld vara utan Ikea betalar ett engångsbelopp eller timlön. Jag valde timlön och är väldigt nöjd med den.”

Ingegerd Råman växte upp i Stockholm men att hon skulle bli formgivare var ingen självklarhet.

”Jag är inte begåvad. Jag var bara tvungen att hitta ett annat uttryck än orden eftersom jag är extremt ordblind.”

Ingegerd Råman skriver lite än i dag, men har övat upp sin läsning på så vis att hon lärt sig att se vad den andre vill.

”Mycket av det som skrivs är upprepningar av sådant som redan sagts. Man förstår det mesta utan att behöva scrolla ned och läsa vartenda ord”, konstaterar hon och fortsätter:

”Min familj var ganska högkyrklig, lite sträng. Jag har en storasyster, pappa var ingenjör och mamma laboratris i alkoholforskning, men hon var sjuk en del så jag bodde periodvis hos en yrkesfiskare i Baggensfjärden. Jag tyckte livet var komplicerat men kände mycket trygghet där ute.”

Är återskapande av den tryggheten en del av det som kommit att bli din stil som formgivare?
”Jag har inte tänkt så, men det kanske det är. Jag vill ju att alla mina föremål ska vara vackra att titta på och kännas så enkla och genuina att använda att de blir självklara, som om de alltid funnits.”

Ingegerd Råmans arbete med Gert Wingårdh om tillbyggnaden av Liljevalchs konsthall pågår och den 3 juni är det vernissage för utställningen ”Ingen uppgift – ingen utmaning” på Nationalmuseum Design. Hon har flera nya projekt på gång, däribland att formge lampor.

Enligt formgivaren är inte det intressanta vad man gör utan att man gör det man tror på och att det är lustfyllt och viktigt.

”Claes och jag har varit tillsammans 50 år i år. Man ska inte romantisera konstnärsekonomin men vi har hela tiden valt att leva nu, inte sedan. För mig är varje dag just det – viktig.”

Innehåll från EKNAnnons

Blekingebryggeri ska erövra Asien – med trippel hjälp från exportfrämjare

Även små svenska företag har stora möjligheter att sälja utomlands.

Ett exempel: Brygghus 19, som är ett mikrobryggeri med globala ambitioner.

Med på resan har de EKN, Almi och Business Sweden – samt en helt ny möjlighet att tappa öl på burk.

Kolla om EKN kan hjälpa er få JA från banken

Året är 2011 och en gång i månaden blockeras köket hemma hos Dan-Magnus Svensson i Karlskrona. Orsaken? Det ska bryggas öl. Tillsammans med Magnus Karlsson och Mikael Lundell experimenterar han med humle, malt och den tillhörande bryggeriprocessen. Och det går vägen: två år senare lanserar det nygrundade mikrobryggeriet Brygghus 19 sin första hantverksöl.

– Det började som en hobby, men steget till att starta bryggeriet och senare satsa på heltid kändes naturligt, och när vi sedan fick se vår första produkt hos Systembolaget gav det ytterligare mersmak, säger Dan-Magnus Svensson.

Där och då kändes Sverige stort nog, och exportplanerna långt borta. Men alla exportresor börjar inte med en uttänkt strategi, ibland räcker det med sociala medier.

– En dag fick vi ett samtal från en holländsk ölfestival som läst om oss. Och sedan satte det igång. Nästa beställning kom från Italien och efter det Hongkong. De hade också upptäckt oss via sociala medier.

Beställningarna gav energi och självförtroende.

– Numera söker vi aktivt exportmöjligheter och har sålt till flera europeiska länder. I dag står exporten för knappt 10 procent av vår omsättning, och vi ser en mycket stor potential.

Öl väger och vikt kostar

En utmaning vid export av drycker är naturligtvis vikten, som gör transporter dyra. Det i sin tur påverkar marginaler och försäljningsmöjligheter.

– Det innebär att våra produkter antingen blir dyra i utlandet eller att vi tvingas kompromissa med våra marginaler. Vi rör oss i premium- och superpremiumsegmenten, men likväl är det här en utmaning som vi måste hantera om vi vill öka våra exportvolymer.

En del av lösningen ligger i valet av förpackningsmaterial. Aluminiumburkar väger som bekant mycket mindre än glasflaskor. Men för att kunna tappa på burk krävs rätt utrustning. Med en omsättning på drygt 7 miljoner kronor fanns inte kapitalet för Brygghus 19 att investera i en paketeringsmaskin för burk.

Statliga garantin blev en smörjkanna

Som tur är fanns det hjälp att få.

– Sedan starten hade vi lån hos Almi och SEB. Almi rekommenderade att vi också skulle ta kontakt med EKN, Exportkreditnämnden. Ganska snart satt vi i ett möte med både Almi, EKN och vår bank SEB och fick ihop en riktigt bra finansieringslösning, säger Dan-Magnus Svensson.

Så här ser lösningen ut:

• Ett banklån från SEB

• En garanti från EKN som innebär att EKN delar kreditrisken med banken

• Ett statligt lån från Almi

• Riskkapital från nya och befintliga delägare

– Garantin från EKN minskade bankens risk och jag upplevde att de enklare kunde säga ja. Det känns som EKN:s deltagande gjorde att alla inblandade parter blev tryggare. EKN blev en slags smörjkanna som gjorde att allt flöt på smidigt.

2,5 miljoner öppnar upp världen

Det kan låta som att den här typen av lösningar är något som bara stora företag kan få till. Men både EKN och Almi vänder sig till bolag i alla storlekar. Det totala kapitalet i Brygghus 19:s fall uppgick till 2,5 miljoner kronor. För bryggeriet i Blekinge gör det all skillnad.

– Nu har vi kunnat köpa in en paketeringsmaskin för burkar och det sänker våra rörliga kostnader och transportvikter. Kostnaden för frakten blir mer rimlig. Maskinen har gått varm. Sedan driftsättningen i slutet av november har vi tappat över 130 000 burkar.

Framåt riktar Brygghus 19 blickarna mot Norge, Holland, Island, Italien – och österut. Just nu sitter de nämligen i möten med en annan svensk exportfrämjare, Business Sweden, om att delta i deras koncept Try Swedish och export till Singapore.

– Med stödet från EKN och de andra exportfrämjarna får vi helt nya möjligheter att nå ut med våra produkter, med bra marginaler. Stöden blir uppenbara möjliggörare av långväga export som till den stora asiatiska marknaden, säger Dan-Magnus Svensson.

Vi kan försäkra upp till 80 procent av bankens risk vid exportaffärer 

Mer från EKN

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EKN och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera