Massupplagornas mästare i platta paket har liksom Hennes & Mauritz infört engångssamarbeten med kända designer.
Ingegerd Råman är sedan länge tongivande inom glas och keramik. Hennes Ikeakollektion är döpt till Viktigt och består av 40 produkter – glas, fat, skålar, inredningsdetaljer och möbler av naturfibrer. Hon har tagit fram kollektionen tillsammans med Nike Karlsson och Wiebeke Braasch och varorna har tillverkats av utvalda hantverkare i Vietnam och Polen.
Den 20 maj släpps även boken ”Det är ingenting men det är ändå något” om Ingegerd Råmans kunnande och produktion i snart 50 år.
”Ikea planerar att varje år ge ut en bok av en formgivare eller en grupp och inför 2016 kom frågan till mig. Jag har alltid haft en hatkärlek till Ikea men sa till slut ja, och då sa de ’Du får gärna göra något i glas eller keramik också’”, berättar hon.
En månad senare var alla skisser klara.
”Jag har aldrig arbetat så intensivt som den månaden. Jag gör alla skisser med papper och penna och flyttade i princip ut i ateljén på vårt lantställe i Skåne, stängde dörren och kom bara ut och drack kaffe då och då.”
Ingegerd Råman strävar efter balansen mellan funktion och estetik.
”Jag kan inte fuska med funktionen eller skönheten. En skål eller karaff ska vara vacker att titta på men det är först när föremålet används som det får liv och därmed sitt fulla värde”, säger hon.
Ingegerd Råman gick mot strömmen när hon 1972 sa upp sig från Johansfors glasbruk, bara fyra år efter examen från Konstfack.
”Det var en stor försakelse och sorg, men då trodde ingen på det enkla och kvalitativa och jag vill inte känna mig ägd. Sedan dess har jag varit min egen.”
Hur kommer det sig att du känner en viss hatkärlek till Ikea?
”Jag har alltid motsatt mig masskonsumtion, att ta kvantitet före kvalitet. Ikea innebär samtidigt tillgänglighet och har på senare tid gjort mycket för bättre kvalitet och miljö och namnger numera sina formgivare.”
Ikea betonar att Viktigt är en tillfällig kollektion med få utgåvor och varnar för snabb slutförsäljning.
Fick du bra betalt?
”Ikea håller hårt i alla pengar. När vi flög till Vietnam för att besöka hantverkare och fabriker var det hundbussen, turistklass, som gällde och alla jobbade från första till sista stund. Formgivare får ingen provision per såld vara utan Ikea betalar ett engångsbelopp eller timlön. Jag valde timlön och är väldigt nöjd med den.”
Ingegerd Råman växte upp i Stockholm men att hon skulle bli formgivare var ingen självklarhet.
”Jag är inte begåvad. Jag var bara tvungen att hitta ett annat uttryck än orden eftersom jag är extremt ordblind.”
Ingegerd Råman skriver lite än i dag, men har övat upp sin läsning på så vis att hon lärt sig att se vad den andre vill.
”Mycket av det som skrivs är upprepningar av sådant som redan sagts. Man förstår det mesta utan att behöva scrolla ned och läsa vartenda ord”, konstaterar hon och fortsätter:
”Min familj var ganska högkyrklig, lite sträng. Jag har en storasyster, pappa var ingenjör och mamma laboratris i alkoholforskning, men hon var sjuk en del så jag bodde periodvis hos en yrkesfiskare i Baggensfjärden. Jag tyckte livet var komplicerat men kände mycket trygghet där ute.”
Är återskapande av den tryggheten en del av det som kommit att bli din stil som formgivare?
”Jag har inte tänkt så, men det kanske det är. Jag vill ju att alla mina föremål ska vara vackra att titta på och kännas så enkla och genuina att använda att de blir självklara, som om de alltid funnits.”
Ingegerd Råmans arbete med Gert Wingårdh om tillbyggnaden av Liljevalchs konsthall pågår och den 3 juni är det vernissage för utställningen ”Ingen uppgift – ingen utmaning” på Nationalmuseum Design. Hon har flera nya projekt på gång, däribland att formge lampor.
Enligt formgivaren är inte det intressanta vad man gör utan att man gör det man tror på och att det är lustfyllt och viktigt.
”Claes och jag har varit tillsammans 50 år i år. Man ska inte romantisera konstnärsekonomin men vi har hela tiden valt att leva nu, inte sedan. För mig är varje dag just det – viktig.”