Hoppa till innehållet

Enkel form i egen regi

Formgivaren Ingegerd Råman tog på 1970-talet strid för det hon tror på – enkla bruksföremål i glas och keramik – och har varit egen företagare sedan dess.
På fredag klockan 10.00 inleds försäljningen av hennes specialdesignade kollektion för Ikea.

GÅR HEM HOS IKEA. ”Det är mångfalden som gör livet rikt”, säger Ingegerd Råman inför säljstarten av nya kollektionen Viktigt.
GÅR HEM HOS IKEA. ”Det är mångfalden som gör livet rikt”, säger Ingegerd Råman inför säljstarten av nya kollektionen Viktigt.Foto: Amanda Lindgren

Massupplagornas mästare i platta paket har liksom Hennes & Mauritz infört engångssamarbeten med kända designer.

Ingegerd Råman är sedan länge tongivande inom glas och keramik. Hennes Ikeakollektion är döpt till Viktigt och består av 40 produkter – glas, fat, skålar, inredningsdetaljer och möbler av naturfibrer. Hon har tagit fram kollektionen tillsammans med Nike Karlsson och Wiebeke Braasch och varorna har tillverkats av utvalda hantverkare i Vietnam och Polen.

Den 20 maj släpps även boken ”Det är ingenting men det är ändå något” om Ingegerd Råmans kunnande och produktion i snart 50 år.

”Ikea planerar att varje år ge ut en bok av en formgivare eller en grupp och inför 2016 kom frågan till mig. Jag har alltid haft en hatkärlek till Ikea men sa till slut ja, och då sa de ’Du får gärna göra något i glas eller keramik också’”, berättar hon.

En månad senare var alla skisser klara.

”Jag har aldrig arbetat så intensivt som den månaden. Jag gör alla skisser med papper och penna och flyttade i princip ut i ateljén på vårt lantställe i Skåne, stängde dörren och kom bara ut och drack kaffe då och då.”

Ingegerd Råman strävar efter balansen mellan funktion och estetik.

”Jag kan inte fuska med funktionen eller skönheten. En skål eller karaff ska vara vacker att titta på men det är först när föremålet används som det får liv och därmed sitt fulla värde”, säger hon.

Ingegerd Råman gick mot strömmen när hon 1972 sa upp sig från Johansfors glasbruk, bara fyra år efter examen från Konstfack.

”Det var en stor försakelse och sorg, men då trodde ingen på det enkla och kvalitativa och jag vill inte känna mig ägd. Sedan dess har jag varit min egen.”

Hur kommer det sig att du känner en viss hatkärlek till Ikea?
”Jag har alltid motsatt mig masskonsumtion, att ta kvantitet före kvalitet. Ikea innebär samtidigt tillgänglighet och har på senare tid gjort mycket för bättre kvalitet och miljö och namnger numera sina formgivare.”

Ikea betonar att Viktigt är en tillfällig kollektion med få utgåvor och varnar för snabb slutförsäljning.

Fick du bra betalt?
”Ikea håller hårt i alla pengar. När vi flög till Vietnam för att besöka hantverkare och fabriker var det hundbussen, turistklass, som gällde och alla jobbade från första till sista stund. Formgivare får ingen provision per såld vara utan Ikea betalar ett engångsbelopp eller timlön. Jag valde timlön och är väldigt nöjd med den.”

Ingegerd Råman växte upp i Stockholm men att hon skulle bli formgivare var ingen självklarhet.

”Jag är inte begåvad. Jag var bara tvungen att hitta ett annat uttryck än orden eftersom jag är extremt ordblind.”

Ingegerd Råman skriver lite än i dag, men har övat upp sin läsning på så vis att hon lärt sig att se vad den andre vill.

”Mycket av det som skrivs är upprepningar av sådant som redan sagts. Man förstår det mesta utan att behöva scrolla ned och läsa vartenda ord”, konstaterar hon och fortsätter:

”Min familj var ganska högkyrklig, lite sträng. Jag har en storasyster, pappa var ingenjör och mamma laboratris i alkoholforskning, men hon var sjuk en del så jag bodde periodvis hos en yrkesfiskare i Baggensfjärden. Jag tyckte livet var komplicerat men kände mycket trygghet där ute.”

Är återskapande av den tryggheten en del av det som kommit att bli din stil som formgivare?
”Jag har inte tänkt så, men det kanske det är. Jag vill ju att alla mina föremål ska vara vackra att titta på och kännas så enkla och genuina att använda att de blir självklara, som om de alltid funnits.”

Ingegerd Råmans arbete med Gert Wingårdh om tillbyggnaden av Liljevalchs konsthall pågår och den 3 juni är det vernissage för utställningen ”Ingen uppgift – ingen utmaning” på Nationalmuseum Design. Hon har flera nya projekt på gång, däribland att formge lampor.

Enligt formgivaren är inte det intressanta vad man gör utan att man gör det man tror på och att det är lustfyllt och viktigt.

”Claes och jag har varit tillsammans 50 år i år. Man ska inte romantisera konstnärsekonomin men vi har hela tiden valt att leva nu, inte sedan. För mig är varje dag just det – viktig.”

Innehåll från EYAnnons

Elmarknaden stöps om: ”Unik möjlighet för bolagen som agerar”

Marknaden har förändrats i en sällsynt snabb takt. Liksom kundernas förväntningar. Bollen ligger nu hos elbolagen. Det visar en färsk studie från rådgivnings- och revisionsföretaget EY.

– Kunderna är mer engagerade än någonsin, säger Anna Hed på EY.

Läs fjolårets undersökning: När energi blir en het hushållsfråga kan leverantörerna hamna i kylan

I en tid då kundernas förväntningar på energisektorn förändras snabbt är det inte längre bara volt och watt som räknas. Dagens energikonsumenter är engagerade och efterfrågar hållbara val, transparenta priser, moderna lösningar – och företag som agerar.

Jesper Rönnlund, som är Senior Manager, Business Consulting på EY, lyfter fram att elkonsumenteras inställning har skiftat ovanligt snabbt – i takt med att elpriserna har stigit och frågan om energiförsörjning har hamnat allt högre på agendan.

– Den här hastiga förändringen är sällsynt och skiljer sig från vad vi har sett i många andra branscher där förändringar sker gradvis. Den har i sin tur lett till ökad efterfrågan på kommunikation från energiföretagen. Kunderna vill ha mer interaktion och guidning i att förstå hur de ska agera, och vilka förändringar som kan göras för mer hållbara val, säger han.

EY genomför årligen en global konsumentmarknadsstudie över energimarknaden. Årets studie publiceras vid årsskiftet, men EY kan redan nu dela med sig av vissa resultat. Den visar att hela 79 procent av de svenska energikonsumenterna tycker att det är leverantörerna som ska styra omställningen till hållbara alternativ. Den andelen har heller inte minskat nämnvärt de senaste åren.

Det är alltså tydligt att kunderna söker företag som möter deras behov. Det visar sig också genom den rad av energiuppstickare som i snabb takt har etablerat sig inom olika nischer på den svenska marknaden de senaste åren.

– Kunderna är redan där. De är mer engagerade än någonsin när det gäller energifrågor. Och de vill att energibolagen ska ta en ledande roll, säger Anna Hed, som är Business Transformation Lead på EY, och fortsätter:

– Energiföretagen har alltså en unik möjlighet om de närmar sig sina kunder.

Enligt  Jesper Rönnlund står bolagen inför valet att antingen anpassa sig till denna förändrade kunddynamik eller att förlora kunder och marknadsandelar. På plussidan finns möjligheten till nya intäktsströmmar och ökad kundnöjdhet.

– Energibolagen är på rätt väg och förstår vikten av förändring, men det måste gå snabbare. De nya aktörerna på marknaden sätter kunden i centrum, och nu måste även de etablerade energiföretagen närma sig sina kunder mer. De behöver vara modiga nog att agera, testa nya koncept och inte vara rädda för att göra misstag, säger han.

Jesper Rönnlund, Senior Manager, Business Consulting på EY.
Jesper Rönnlund, Senior Manager, Business Consulting på EY.Foto: Pax Engström

Kunder som är redo att investera i egna energilösningar som solpaneler och laddningsstationer kan annars komma att vända de traditionella energibolagen ryggen. Enligt EY:s studie har drygt en tredjedel av svenskarna köpt eller funderar på att köpa solceller under de kommande tre åren.

Men en utmaning för de större energibolagen är att hitta sin plats på en marknad där de inte kan vara allt för alla. En möjlighet ser Jesper Rönnlund i att fokusera på ett huvudsegment.

– Målet är att fokusera på de kunder som är mest värdefulla och erbjuda dem de tjänster de efterfrågar. Det handlar inte bara om att bygga den tekniskt mest avancerade produkten utan också om att kommunicera och skapa värde utifrån kundens perspektiv.

Han får medhåll av Anna Hed, som slår ett slag för att företag ska tänka om genom att hela tiden ha kundens behov i första rummet.

– Det är viktigt att ta ett utifrån och in-perspektiv när man utvecklar sina strategier. Genom att fokusera på kundernas beteende, preferenser och nöjdhet kan man bättre förstå deras behov och förväntningar. Det kan leda till minskade kundavhopp, ökad varumärkeskännedom och förbättrat rykte. Energibolagen reagerar ofta bara på förändringar istället för att aktivt jobba med en stark kundstrategi. De måste vara på tårna och redo att svänga med i nya riktningar.

Och hur byter man riktning?

– Steg ett för storföretagen är att verkligen lära känna sina kunder, genom dialog och analys förstå vad som driver dem. Som bolag är det viktigt att förstå sin stakeholder-karta, hur de önskar interagera och vilka planer de har framöver. Samtidigt behöver man skapa en övergripande förståelse för hur marknaden rör sig och vad konkurrenterna gör. När man har etablerat en god kännedom om det yttre då är det dags att själv bestämma vilken position man vill ta och vilket värde man vill skapa.

Anna Hed, Business Transformation Lead på EY
Anna Hed, Business Transformation Lead på EY

När det gäller vad de nya spelarna på marknaden gör rätt, understryker Anna Hed deras ensidiga fokus:

– Uppstickarna lyckas tack vare att de verkligen zoomar in på en sak, som till exempel elavtal. De etablerade företagen kan ta efter den här fokuseringen och verkligen klarlägga vad de erbjuder sina olika kundgrupper.

Men storbolagen har också fördelar de kan dra nytta av – inte minst för att de redan har ett etablerat förtroende och en befintlig kundbas.

– Det är mer kostnadseffektivt att behålla befintliga kunder, eller flytta dem till nya segment, än att skaffa nya. I en allt mer otrygg värld är vikten av förtroende för sin leverantör en viktig faktor för kunderna.

Hon poängterar att kundupplevelse inte bara är en känsla – utan ett affärsverktyg. Genom att erbjuda en god kundupplevelse kan bolag öka intäkterna jämfört med konkurrenter som inte prioriterar detta.

– Det är lätt att vifta bort kundupplevelse som något fluffigt, men det finns mängder med data som visar hur mycket det faktiskt betyder. Kunder handlar ofta baserat på känslan de får av ett företag, och inte bara det faktiska värdet. Ett bolag som hanterar sin kundupplevelse korrekt har enligt studier påvisat högre intäkter än konkurrenter, upptill 15% högre omsättning för likvärdiga produkter, tack vare en bättre kundupplevelsen. Det här är något som inte får glömmas bort, särskilt inte nu när energibranschen verkligen är i omvandling.

Läs fjolårets undersökning: När energi blir en het hushållsfråga kan leverantörerna hamna i kylan 

Mer från EY

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EY och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera