Hoppa till innehållet

En grön höjdare på tillväxt

Färska grönsaker året runt – som har odlats mitt i stan. Det låter som science fiction, men nu dyker allt fler företag upp som satsar på hyperlokal odling på höjden. Ett av dem är Grönska, som i veckan har säljstart för sin källarodlade basilika.

ODLAR PÅ HÖJDEN. Natalie de Brun Skantz, Petter Olsson och Robin Lee är grundarna till Grönska, som är först ut i Sverige med vertikal odling.
ODLAR PÅ HÖJDEN. Natalie de Brun Skantz, Petter Olsson och Robin Lee är grundarna till Grönska, som är först ut i Sverige med vertikal odling.Foto: Foto: Jack Mikrut
ODLAR PÅ HÖJDEN. Natalie de Brun Skantz, Petter Olsson och Robin Lee är grundarna till Grönska, som är först ut i Sverige med vertikal odling.
ODLAR PÅ HÖJDEN. Natalie de Brun Skantz, Petter Olsson och Robin Lee är grundarna till Grönska, som är först ut i Sverige med vertikal odling.Foto: Jack Mikrut
Plantagon planerar att bygga en 60 meter hög byggnad för vertikal odling i Linköping.Foto: PLANTAGON
Sky Greens i Singapore var först med kommersiell vertikal odling.
Sky Greens i Singapore var först med kommersiell vertikal odling.Foto: SKY GREENS

Garageporten i Hammarbyhöjden, i Stockholm, glider sakta upp och blottar en bred nedförsramp och en kylig källarlokal. Hit ner finns det inte en chans för solljuset att nå. Det behövs inte heller. För bakom en växthusvägg av bubbelplast är cirka 600 basilikaplantor på stadig tillväxt ändå.

”De små ställde vi in här för ungefär en vecka sedan, medan de stora har stått i snart fyra veckor”, säger Petter Olsson, medgrundare och odlingsansvarig på Grönska.

Med en golvyta på endast tre kvadratmeter har i stället höjden i lokalen utnyttjats, och odlingen är i tre våningsplan. De blå och röda ledlamporna på varje våning har gett basilikan både det ljus och den värme som krävs för att få den att växa.

Dessutom helt utan jord. Här är det hydroponisk odling, enkelt uttryckt odling i ett slutet vattensystem, som gäller. En teknik som just nu undersöks som en möjlighet för att odla i rymden.

”Det låter komplicerat, men är egentligen ganska lätt. För med ett slutet system, som vi har, behöver vi i princip inte röra plantorna under de fyra veckor de växer”, säger Petter Olsson.

Att odla på höjden, som Grönska gör, kallas med ett annat namn för vertikal odling. I USA, Japan och Nederländerna finns redan flera företag som odlar och kommersialiserar grödor på detta sätt. Det är också via de utländska exemplen som Petter Olsson – som alltid haft balkongen full av växter – och arkitekten Robin Lee kom i kontakt med tekniken 2014, och bestämde sig för att prova på hemmaplan.

”Vi såg fördelar med att odla i kalla, mörka Sverige, där vi har en kort odlingssäsong och är starkt beroende av importerade grönsaker. Dessutom såg vi möjligheten att använda outnyttjade lokaler i staden”, säger Robin Lee.

Tillsammans byggde de en odlingsstation och lödde själva ihop ledlampor för att få det optimala ljuset. Finansierat genom egna investeringar och flera stipendier – bland dem 20 000 kronor från entreprenörstävlingen Venture cup – har företaget nu experimenterat i två år. Men vertikal odling är fortfarande ganska okänt i Sverige.

”Vi får ofta förklara vad vi gör för att folk inte har hört talas om den här odlingstekniken. Men det säger en del om den allmänna odlingskulturen här, att det inte är så vanligt med stadsbönder än”, säger Natalie de Brun Skantz.

Hon blev medgrundare till Grönska vid årsskiftet, efter att ha avslutat en mastersuppsats på Handelshögskolan i Stockholm, som handlade om stadsodling. Under arbetet med den besökte hon flera vertikala odlare i New York. Men även i Sverige finns flera liknande initiativ på gång.

I ett forskningsprojekt vid Umeå universitet förra året skapade man till exempel ett minijordbruk – utan jord – där fisk, svamp och grödor odlades på en dryg kvadratmeter.

Ett betydligt större projekt är det 60 meter höga odlingshus som företaget Plantagon planerar att bygga i Linköping, där grönsaker och kryddor ska odlas. Men redan nu odlar företaget pak choi, romansallad och basilika på sitt huvudkontor i Stockholm. Planen är att så småningom sälja grödorna som odlats vertikalt till närliggande restauranger och boende i kvarteret.

Och det vi ser är bara början, tror bedömare.

”Inom 30 år tror jag att 25 procent av vår mat kommer från sådana slutna kombinationssystem”, sa Anders Kiessling, professor i vattenbruk vid Sveriges lantbruksuniversitet, tidigare i år i en intervju med Di Weekend.

Att tekniken med ledlampor blivit både billigare och mer energieffektiv är en av anledningarna till att vertikal odling slår nu, tror grundarna till Grönska.

En annan faktor som skyndat på utvecklingen är frågan om framtida matförsörjning. Enligt en rapport från FN kommer världens i dag sju miljarder människor vara nio miljarder år 2050.

”Då kan vertikal odling bli ett komplement till annan odling, eftersom den är så oberoende av geografi. Man kan odla i öknen, lika väl som här. Att den är yteffektiv gör också att man kan odla i städer, och få lokalproducerad mat, vilket vi redan ser ett stort sug efter”, säger Robin Lee.

När företaget i veckan lanserar sin första basilika hos matbutiken Paradiset i Stockholm, är det också en basilika som krävt hälften så mycket energi som en odlad i ett konventionellt växthus. Men blir det då ingen smakskillnad?

”Efter att ha ätit enorma mängder basilika på alla vis – som pesto, i lasagne och på pizza – under vårt experimenterande kan jag garantera att smaken är minst lika bra”, säger Natalie de Brun Skantz.

I och med lanseringen planerar Grönska också för att bygga ut verksamheten. I början av året kommer odlingsyta för 6 400 plantor i månaden att adderas. Om tre år hoppas Grönska ha odlingar på 400 kvadratmeter, och även ha drivit upp andra grödor som koriander och sallad.

”Vi kan odla nästan vad som helst. Till fördel sådant vi annars importerar till Sverige, som rucola och sockerärtor. Ett tag hade vi också planer på att ta fram jordgubbar till jul, men det får nog bli nästa år”, säger Petter Olsson.

Innehåll från MendiAnnons

Träna upp hjärnan – öka effektiviteten och skapa optimala arbetsplatsen

Mendi är en portabel hjärnträningsprodukt. Med den kan företag båda mäta och träna upp de anställdas hjärnaktivitet – och därmed öka effektiviteten.

Hjärnhälsa är sällan något det pratas om och att det går att träna upp hjärnan är det inte alla som har koll på – men det går i allra högsta grad.

– De flesta är medvetna om att man får positiva effekter av att träna kroppen och hjärnan fungerar på exakt samma sätt, säger Eva Engelbert, vd på Mendi.

Portabel hjärnträningsprodukt 

Neurofeedback-träning har funnits sedan 1960-talet och är ett vetenskapligt validerat sätt att lära hjärnan att fungera bättre. Det används exempelvis av professionella atleter amerikanska elitstyrkor och av dem som vill hantera vardagen bättre.

– Våra kunder vittnar om att de sover bättre, känner mindre ångest, kan kontrollera sin PTSD och har starkare impulskontroller som är en del av ADHD- och ADD-problematiken, säger Dr Mustafa Hamada, produkt- och forskningsansvarig på Mendi.

Detta eftersom neurofeedback exempelvis kan ge förbättrat fokus, kortare reaktionstider och snabbare skiftningar mellan olika tillstånd. 

Mendi har tagit fram en portabel hjärnträningsprodukt. Med hjälp av ett headband och en app får användaren information om sin hjärnaktivitet och kan på så sätt träna upp sin mentala förmåga. Det här innovativa systemet gör det möjligt att mäta och förbättra hjärnfunktionen i realtid. 

– Neural information från hjärnan omvandlas till spelliknande övningar, vilket gör neurofeedback till en rolig och engagerande upplevelse, säger Dr Mustafa Hamada.

Plattform som ger helhetsbild av hälsan på arbetsplatsen

Mendi Innovations AB, som i dag har drygt 35 000 användare, samarbetar med det globala IT-konsultbolaget Accenture för att bygga en plattform för hjärnhälsa som riktar sig mot ‘Corporate Wellness’ och elitidrottare. Plattformen ska ge en helhetsbild av hälsa och välmående på arbetsplatsen, med skräddarsydda träningsprogram som förbättrar kognitiv funktion, stresshantering och generell produktivitet hos anställda. I förlängningen möjliggör detta förutom en bättre allmänhälsa även effektivare och säkrare arbetsplatser.

– För exempelvis piloter och kirurger kan tappat fokus vara skillnaden mellan liv eller död, säger Eva.

Enligt en studie av IT Governance Institute kostar mänskliga fel företag i Storbritannien uppskattningsvis 98,6 miljarder pund per år.

– Tappar man fokus kommer misstag att ske. Vi vill använda Mendi för att under längre perioder kunna se, och varna, om en person är nära en nivå där misstag kan begås, säger Dr Mustafa Hamada.

– Att bygga en ekonomi baserad på psykologiskt och kognitivt välbefinnande gör det möjligt att skapa en starkare och mer motståndskraftig framtid.

 

Läs mer på https://www.mendi.io/

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Mendi och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera