Det är inte bara när det kommer till kött, bröd och grönsaker som svenskarna blir mer miljö- och hälsomedvetna. Även vinet ska drickas med gott samvete och helst med så få tillsatser och så lite bekämpningsmedel som möjligt.
Mellan 2013 och 2015 ökade försäljningen i liter av ekologiska viner på Systembolaget med över 200 procent.
”Den stora efterfrågan på ekologisk mat och dryck har lett till ett större intresse även för ekologiska viner. Nordiska konsumenter ligger särskilt långt fram och är extra trendkänsliga, så det har gått väldigt snabbt. Vi gör vad vi kan för att möta efterfrågan”, säger Ida Ingerö, biträdande presschef på Systembolaget.
I dag finns det drygt 1 000 ekologiska vinartiklar på Systembolaget, vilket motsvarar cirka 18 procent av det totala vinsortimentet.
Ambitionen är att bredda sortimentet ytterligare för att representera fler smaker, stilar och regioner. På hyllorna är de ekologiska produkterna tydligt markerade, och på Systembolagets sajt finns mer information.
Något försäljningsmål för ekologiska viner på Systembolaget finns inte utsatt, men andelen sålda ekologiska produkter totalt ska 2020 uppgå till 10 procent (i liter). 2015 var andelen 9,6 procent, så målet kommer sannolikt att överträffas redan i år. Detta gör Systembolaget till den näst största försäljningskanalen för ekologiska livsmedel, enligt sajten Ekowebs årsrapport för 2015.
Giertz vinimport, som är en del av koncernen Viva-gruppen, är den största importören av ekologiska och etiskt märkta viner på Systembolaget. Vd:n Emil Sallnäs menar att efterfrågan har gått i vågor sedan 2007, men ser nu ut att ha stabiliserats.
”Fram tills för några år sedan så var det en långsam men ganska stadig tillväxt, men sedan dess har Systembolaget intensifierat sitt arbete för att få in mer ekoviner och därigenom har försäljningen ökat kraftigt”, säger han.
Det första ekologiska vinet Giertz sålde in på Systembolaget var argentinska Ecologica, 2004.
”Det stora skälet till att folk inte drack ekologiskt vin tidigare var att det var betydligt sämre i kvalitet. Producenterna fokuserade mest på att det skulle vara ekologiskt och inte så mycket på smak”, säger Emil Sallnäs.
Efter 2005 började fler konventionella producenter ställa om, och de som redan var ekologiska började odla i större skala och fokusera mer på kvalitet i alla led. I dag finns ekologiska viner i alla prisklasser och som smakar precis som ett ”vanligt” vin.
Emil Sallnäs tror på fortsatt stark och långsiktig utveckling för ekologiskt vin, främst i det yngre, medvetna kundsegmentet, som enligt honom går direkt på ekologiskt när de väljer vin.
På Systembolaget finns ingen statistik på vilka kundgrupper som köper mest ekologiskt, men även här tror man på en fortsatt tillväxt. Den bromsas ännu av att det tar tid för producenter att ställa om sin odling av druvor och spannmål.
”Det finns odlare över hela världen som ser över sin verksamhet för att möta denna efterfrågan, men det tar tre år att ställa om. När man som konsument väljer ekologiskt så bidrar man till att fler väljer att ställa om, och givet de svenska kundernas efterfrågan kommer vi att fortsätta att utöka vårt sortiment”, säger Ida Ingerö.
Di Weekends vinexpert Per Styregård tycker dock inte att Systembolagets satsning på ekologiskt är särskilt ambitiös.
”Eftersom målet för 2020 i princip redan är uppnått med nästan tio procent ekologisk försäljning i år, är det ingen vidare hård satsning.”
Han påpekar också att ekologisk märkning bara är en del av helheten och att Systembolaget bör ta ett ännu bredare grepp kring hållbart sortiment, exempelvis genom de ekonomiska och sociala frågorna.
Även importföretaget Vin & Natur, som drivs av sommelierna Ulf Ringius och Emil Broomé, vill gärna bidra till att en mer utvecklad svensk vinkultur genom att lyfta fram fler hållbara alternativ än enbart ekologisk märkning. Ett exempel är den etiska aspekten, något även Systembolaget vill framhäva, bland annat med etiska märkningar. I ett reportage i SVT:s Uppdrag Granskning den 19 oktober uppmärksammades emellertid brister hos Systembolagets leverantörer i Sydafrika (se faktaruta).
”Jag tror på mindre producenter där man vet att de som arbetat med vinerna har det okej, och att saker görs på ett riktigt sätt. Det är superbra att ekologiskt ökar, men många är ändå ganska industriellt framställda, där det enda syftet med eko är det kommersiella”, säger Emil Broomé.
Vin & Natur säljer till restauranger och privatkunder via Systembolagets beställningssortiment. Emil Broomé tycker även att hela restaurangbranschen har varit snabb med att ta till sig den ökade efterfrågan på ekologiskt och naturligt producerat vin.
”När vi började 2009 var det mest små exklusiva krogar med naturligt och ekologiskt fokus även på maten, men i dag hittar du denna typ av viner även på kvarterskrogar. Det är ett tydligt tecken på att detta har spridit sig i de breda lagren och kommer att hålla i sig.”