Hoppa till innehållet

Duo ska ge pizzan ny position

Pizzan ska gå från bakismat till finrätt. Det är planen när Vapiano Sveriges förre vd lanserar en ny restaurangkedja.
Han tror nämligen att snabb finmat är en växande trend i Restaurangsverige.

Benjamin Westling och Christian Lagerlöf har fått smaka sig fram till sin nya restaurang. ”När vi utvecklade konceptet var vi i USA på en pizzaresa där vi under fem dagar åt på 24 olika pizzakedjor”, säger Christian Lagerlöf.
Benjamin Westling och Christian Lagerlöf har fått smaka sig fram till sin nya restaurang. ”När vi utvecklade konceptet var vi i USA på en pizzaresa där vi under fem dagar åt på 24 olika pizzakedjor”, säger Christian Lagerlöf.Foto: Foto: Jesper Frisk

Man ser ingenting bakom fönsterrutorna till lokalen i Mood-gallerian i centrala Stockholm. De är täckta av en svart plastfilm med de kryptiska siffrorna 1889. Bara den som kan sin pizzahistoria kan gissa vilken verksamhet som växer fram här.

”Ryktet säger att det är året då drottning Margherita av Italien åkte till Neapel och ville äta den lokala maten”, berättar Christian Lagerlöf när han har släpper in Di i restaurangen som håller på att ta form.

”Då fick hon en pizza med tomatsås, mozzarella och basilika som skulle representera Italiens färger.”

Sedan dess har Margherita blivit en av världens vanligaste pizzor, och även på restaurang 1889 kommer en variant av den att serveras.

För det är just enkla, närproducerade råvaror och avskalade, men bättre, pizzor som är planen när mannen som tog den tyska restaurangkedjan Vapiano till Sverige lanserar ett nytt restaurangkoncept.

”Det finns en bild av att pizza är sunkig bakismat. Men det behöver det inte vara. Byter man ut den feta osten mot bra mozzarella och har mycket färska grönsaker kan den till och med vara hälsosam.”

Efter att ha arbetat på Vapiano i tio år, och byggt upp åtta restauranger i Sverige med cirka 700 anställda, kände Christian Lagerlöf för att göra någonting annat. Idén till restaurangen har han utvecklat tillsammans med Benjamin Westling som driver företaget Livit, specialiserat på kundupplevelser inom hotell- och restaurangbranschen.

”När vi lärde känna varandra för två år sedan insåg vi snabbt att vi hade erfarenheter som kompletterade varandra väl. Han kan den kreativa designbiten och hur man ska göra en restaurang lockande. Min erfarenhet ligger mer i hur man ska driftsätta en verksamhet för att den ska fungera på bästa sätt för kunden”, säger Christian Lagerlöf.

Att det var just pizzor de skulle satsa på var en tanke de fick från USA. Där har pizzan de senaste åren påbörjat en klassresa, från renodlad snabbmat till finare mat, en utveckling driven av kedjor som Pieology Pizza och MOD pizza.

Men även i Sverige, och särskilt i Stockholm, har det skett en utveckling på pizzafronten de senaste åren. Först ut var Ciao Ciao-restaurangerna som kom på 1990-talet, men i dag finns betydligt mer avancerade varianter. Den kanske lyxigaste, och dyraste, hittar man på Stureplanskrogen Taverna Brillo, där en pizza med löjrom kostar 350 kronor.

I Vasastan finns också hål i väggen-finpizzeriorna Meno Male och 800 grader. Där kostar en pizza cirka 150 kronor, hos 1889 ska pizzorna kosta från cirka hundralappen och uppåt.

”Det är där vi måste ligga prismässigt för att få ett bra gästflöde, för det vi vill är att kunna erbjuda bra pizza till fler.”

Men priset är inte det enda som skiljer restaurangen från andra pizzerior. För att effektivisera driften har man också satsat på modern teknik. Pizzorna kommer att kunna beställas via en app, och avgörande för att få snurr på verksamheten är den specialbyggda ugnen från Italien som drivs med ved, gas och el, där pizzorna roterar under gräddningen. Med den tar det drygt tre minuter från beställning till färdig pizza.

När restaurangen öppnar i månadsskiftet mars–april hoppas grundarna att den ska bli en startpunkt för det ett nytt begrepp i restaurangvärlden som de kallar för ”fast fine”, det vill säga kontrasten mellan en elegant restaurangmiljö men där maten kommer fort och inte kostar så mycket. Majoritetsägare är Christian Lagerlöf och Benjamin Westling och delägare är Vapiano Sverige och Lili Assefa, som driver pr-byrå i eget namn och även är en av storägarna i modeföretaget Whyred via bolaget Brandsmart.

Varför ville du vara med på det här?

”Jag har tidigare suttit i Vapianos styrelse, så jag kände Christian sedan tidigare. När han frågade om jag ville vara med sa jag ja direkt, jag tror på konceptet och har från början varit med och byggt 1889:s varumärke och all pr runtomkring”, säger Lili Assefa.

I satsningen har de investerar ”någonstans under 10 miljoner kronor”, och redan nu har de fått propåer från investerare, men tackat nej.

Varför då?
”Vi vill inte lägga fokus på att sälja, utan vårt mål nu är att slå an en ny ton i restaurangbranschen med ”fast fine” ett koncept vi tror enormt mycket på de kommande tio år. Men det är så klart roligt att investerare intresserar sig för den här branschen, så var det inte för tio år sedan. Men det har kedjor som Espressohouse och Joe & the juice ändrat på.”

Innehåll från Link MobilityAnnons

Automatiserad kommunikation skapar bättre kundrelationer

Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility.
Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility.

Att en personlig kommunikation skapar bättre kundrelationer säger sig självt, men genom att automatisera flera steg genom kundresan kan ni dessutom spara pengar och minska antalet kundärenden.

Kunder ställer idag högre krav på de bolag de väljer och flera faktorer spelar in i den processen – pandemin påskyndade den digitala köpresan, inflationen har gjort oss mer prismedvetna, större intresse kring miljö och givetvis den personliga kopplingen med bolaget. Men kan en automatiserad kommunikation vara svaret på allt detta?

– Självfallet löser inte kundkommunikationen alla utmaningar, men vi är övertygade om att bolag idag måste satsa mer på en transparent och personlig kommunikation för att kunna behålla och öka sin kundkrets. Mer än hälften av alla onlineköp sker via mobiltelefoner och vi kan idag jämföra priser, recensioner och utbud med bara några knapptryck, säger Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility. 

Tillgänglighet skapar möjligheter

Människor har idag flera kontaktytor jämfört med tidigare, och genom att implementera rätt kommunikationsstrategi kan bolag ge en enhetlig upplevelse som gör att fler konverterar och stannar kvar.

– Vi ser att flera bolag har utmaningar med tillgänglighet i de kanaler deras kunder föredrar, eller att bolag inte har en självklar strategi för de olika kanalerna. Vi har hjälpt flera bolag att automatisera deras kundkommunikation med allt ifrån notiser vid driftavbrott, betalningspåminnelser och personliga erbjudanden, säger Robin och fortsätter: 

– I många fall har bolaget endast kontakt med kunden vid fakturering eller i supportärenden och desto viktigare blir det att kommunikationen blir rätt. Det finns stor potential för energibolag att ta sin kommunikation till nästa nivå och vi ser flera uppstickare på marknaden som gjort just detta. Kunder söker dialog och vill ha snabb återkoppling för att stanna kvar, och det är där vi kan hjälpa till. 

– Vi på LINK vet att de allra nöjdaste kunderna är de som kan kontakta bolag i den kanal de själva föredrar, och det är där vi kan hjälpa er. Alla våra lösningar och kanaler går att automatisera för att spara tid och pengar – och givetvis skapar det otroliga affärsmöjligheter för våra kunder.

Om LINK Mobility
LINK Mobility är en global CPaaS-leverantör av mobilkommunikationslösningar och hjälper idag över 40,000 företag världen över. Vi har ett brett utbud av innovativa och skalbara lösningar som skapar värdefull konvergens mellan företag och kunder. LINK är noterat på Oslo Börs under tickern LINK.

Besök LINK Mobilitys hemsida för att läsa mer.

Mer från Link Mobility

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Link Mobility och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera