Man ser ingenting bakom fönsterrutorna till lokalen i Mood-gallerian i centrala Stockholm. De är täckta av en svart plastfilm med de kryptiska siffrorna 1889. Bara den som kan sin pizzahistoria kan gissa vilken verksamhet som växer fram här.
”Ryktet säger att det är året då drottning Margherita av Italien åkte till Neapel och ville äta den lokala maten”, berättar Christian Lagerlöf när han har släpper in Di i restaurangen som håller på att ta form.
”Då fick hon en pizza med tomatsås, mozzarella och basilika som skulle representera Italiens färger.”
Sedan dess har Margherita blivit en av världens vanligaste pizzor, och även på restaurang 1889 kommer en variant av den att serveras.
För det är just enkla, närproducerade råvaror och avskalade, men bättre, pizzor som är planen när mannen som tog den tyska restaurangkedjan Vapiano till Sverige lanserar ett nytt restaurangkoncept.
”Det finns en bild av att pizza är sunkig bakismat. Men det behöver det inte vara. Byter man ut den feta osten mot bra mozzarella och har mycket färska grönsaker kan den till och med vara hälsosam.”
Efter att ha arbetat på Vapiano i tio år, och byggt upp åtta restauranger i Sverige med cirka 700 anställda, kände Christian Lagerlöf för att göra någonting annat. Idén till restaurangen har han utvecklat tillsammans med Benjamin Westling som driver företaget Livit, specialiserat på kundupplevelser inom hotell- och restaurangbranschen.
”När vi lärde känna varandra för två år sedan insåg vi snabbt att vi hade erfarenheter som kompletterade varandra väl. Han kan den kreativa designbiten och hur man ska göra en restaurang lockande. Min erfarenhet ligger mer i hur man ska driftsätta en verksamhet för att den ska fungera på bästa sätt för kunden”, säger Christian Lagerlöf.
Att det var just pizzor de skulle satsa på var en tanke de fick från USA. Där har pizzan de senaste åren påbörjat en klassresa, från renodlad snabbmat till finare mat, en utveckling driven av kedjor som Pieology Pizza och MOD pizza.
Men även i Sverige, och särskilt i Stockholm, har det skett en utveckling på pizzafronten de senaste åren. Först ut var Ciao Ciao-restaurangerna som kom på 1990-talet, men i dag finns betydligt mer avancerade varianter. Den kanske lyxigaste, och dyraste, hittar man på Stureplanskrogen Taverna Brillo, där en pizza med löjrom kostar 350 kronor.
I Vasastan finns också hål i väggen-finpizzeriorna Meno Male och 800 grader. Där kostar en pizza cirka 150 kronor, hos 1889 ska pizzorna kosta från cirka hundralappen och uppåt.
”Det är där vi måste ligga prismässigt för att få ett bra gästflöde, för det vi vill är att kunna erbjuda bra pizza till fler.”
Men priset är inte det enda som skiljer restaurangen från andra pizzerior. För att effektivisera driften har man också satsat på modern teknik. Pizzorna kommer att kunna beställas via en app, och avgörande för att få snurr på verksamheten är den specialbyggda ugnen från Italien som drivs med ved, gas och el, där pizzorna roterar under gräddningen. Med den tar det drygt tre minuter från beställning till färdig pizza.
När restaurangen öppnar i månadsskiftet mars–april hoppas grundarna att den ska bli en startpunkt för det ett nytt begrepp i restaurangvärlden som de kallar för ”fast fine”, det vill säga kontrasten mellan en elegant restaurangmiljö men där maten kommer fort och inte kostar så mycket. Majoritetsägare är Christian Lagerlöf och Benjamin Westling och delägare är Vapiano Sverige och Lili Assefa, som driver pr-byrå i eget namn och även är en av storägarna i modeföretaget Whyred via bolaget Brandsmart.
Varför ville du vara med på det här?
”Jag har tidigare suttit i Vapianos styrelse, så jag kände Christian sedan tidigare. När han frågade om jag ville vara med sa jag ja direkt, jag tror på konceptet och har från början varit med och byggt 1889:s varumärke och all pr runtomkring”, säger Lili Assefa.
I satsningen har de investerar ”någonstans under 10 miljoner kronor”, och redan nu har de fått propåer från investerare, men tackat nej.
Varför då?
”Vi vill inte lägga fokus på att sälja, utan vårt mål nu är att slå an en ny ton i restaurangbranschen med ”fast fine” ett koncept vi tror enormt mycket på de kommande tio år. Men det är så klart roligt att investerare intresserar sig för den här branschen, så var det inte för tio år sedan. Men det har kedjor som Espressohouse och Joe & the juice ändrat på.”