Hoppa till innehållet

Dubbelt upp för Billgren

För första gången sedan Ernst Billgren gick på konstskolan Valand i Göteborg, återvänder han nu till Västsverige för inte bara en, utan två utställningar.
Den ena i en liten källarskrubb.

UTFORSKAR. Gammalt och nytt möts i Ernst Billgrens utställning på Borås konstmuseum. Här framför ”Vid stadens utkanter” från 2015, av alter egot Wilhelm von Kröckert.
UTFORSKAR. Gammalt och nytt möts i Ernst Billgrens utställning på Borås konstmuseum. Här framför ”Vid stadens utkanter” från 2015, av alter egot Wilhelm von Kröckert.

På Borås konstmuseum tar han två våningar i anspråk när hans två identiteter Ernst Billgren och Wilhelm von Kröckert för första gången ställer ut tillsammans. Att de två ställs mot varandra tycker Ernst Billgren ligger i tiden.

”Det är så mycket Batman vs Stålmannen och liknande nu för tiden. Jag tror man är van att se det så här i världen”, säger han.

Han tillägger dock att Wilhem von Kröckert inte ställs emot den nutida Ernst Billgren, utan mot en tidigare version. Tavlorna som ställs ut signerade Ernst Billgren kommer att vara från 1980-talet.

”Jag ville se om det har hänt någonting på de här 30 åren, för det är ju en 30 år lång lucka i utställningen. Det är några verk från de två senaste åren och några från de första. Och så låter jag de här verken kollidera med varandra för att se om det händer något”, säger han.

Ernst Billgren påpekar att museet har väldigt bra rykte i Sverige i stort.

”Jag kommer ihåg att även innan jag började på Valand, då åkte man till Borås konstmuseum för att se intressanta utställningar. Konsthallen är större än staden”, säger han.

I Borås finns det ett stort fokus på skulpturer, med många verk utspridda i staden. Förra året genomfördes också en gatukonstfestival.

Att utställningen är en stor sak i Borås är det ingen tvekan om. Från kommunens sida har man dragit till med höjd inträdesavgift för museet, 70 kronor i stället för ordinarie 50.

Tar du ganska bra betalt, eftersom museet höjer avgiften?

”Jag får inga pengar. Idén är att det ska rädda ekonomin i Borås några år framöver”, säger Ernst Billgren.

Enligt Borås konstmuseum höjdes inträdet för att täcka kostnader och ge liten vinst, och Ernst Billgren får ungefär 2 000 kronor i veckan enligt något som kallas MU-avtalet, som reglerar konstnärers rätt till ersättning vid utställning.

Ernst Billgren påpekar dock att han får bra betalt när han säljer sina verk. Uppemot en halv miljon kronor kan de gå på. Konstnären är dock ganska vag med alla svar som har med ekonomi att göra. Han hanterar inte själv sådana frågor.

”Jag har aldrig betalat en räkning i hela mitt liv. Fortfarande”, säger han.

Bolaget Billgren & Billgren omsatte förra året knappt 2,7 miljoner kronor. Vinsten innan skatt låg på 152 000 kronor. I bolaget finns en balanserad vinst på närmare 10 miljoner kronor.

Alter egot Wilhelm von Kröckert har han nu levt med i över ett år. Eftersom både Wilhelm och Kröckert är namn han har haft tidigare tycker han inte att omställningen är så stor för honom.

”Det där är riktat utåt, hur det uppfattas. Det handlar om varumärken och om det är viktigt med varumärken.”

Han säger sig inte märka av reaktionerna särskilt mycket eftersom han mest målar i sin ateljé.

”Men jag tror att många säkert tycker att det är lite larvigt. Samtidigt kan man inte låta bli att lägga märke till det”, säger han, och för ett resonemang om att det beror på betraktarens perspektiv hur hans alter ego uppfattas.

Ur mitt perspektiv skulle det kunna se ut som marknadsföring.

”Varför skulle jag synas, jag har ingen nytta av det.”

Ja, dina tavlor kostar ju en halv miljon till exempel.

”Det finns ju många kändiskonstnärer som är extremt tydliga i medier och deras konst kostar inte en halv miljon. Det måste handla om vad man är berömd för snarare än om man är berömd.”

Utställningen i Borås invigs på lördag. Några dagar innan invigs en annan Ernst Billgren-utställning i trakten, nämligen på Stefan Karlssons Museum för dålig konst, i Göteborg. Lokalerna är belägna i en källare i Johanneberg. Stefan Karlsson säger till Di att han efter 30 år som gallerist i Göteborg inte längre mäktade med. Nu bekämpar han galleridöden från sitt källarförråd.

Han är gammal vän till Ernst Billgren, som 1985 gjorde en performance i Göteborg som hette ”Skillnaden mellan dålig och bra konst”.

I källarlokalen kommer 16 nya Göteborgsmotiv att visas. Den som vill se dem får dock anpassa sig till museets magra öppettider. Museet för dålig konst är endast öppet på onsdagar mellan klockan 12 och 14.

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera