Hoppa till innehållet

Drömhotellet i sikte

Målgruppen är välbeställda lössnöfantaster.
Nästa år slår en brokig samling entreprenörer upp dörrarna till ett exklusivt hotell i Riksgränsen – där helikopterskidåkningen ligger runt knuten.

PÅ DJUP SNÖ. Hotell Niekko ska byggas alldeles intill gränsen till Norge, i skuggan av Riksgränsens bergssidor. (Bilden är en konceptbild).
PÅ DJUP SNÖ. Hotell Niekko ska byggas alldeles intill gränsen till Norge, i skuggan av Riksgränsens bergssidor. (Bilden är en konceptbild).

”Våra drömgäster är äventyrslystna, passionerade skidåkare som uppskattar god mat och dryck”, säger Patrik Strömsten.

Han är tvåfaldig vinnare av utmärkelsen Årets sommelier och driver redan i dag Meteorologen ski lodge i Riksgränsen samt har vinimportfirman Vininor.

Utöver det yrkesmässiga intresset för exklusiva viner – i synnerhet bourgogne och champagne – är han även en frenetisk skidåkare och loggade i fjol 120 skiddagar.

Det är mer än vad kompanjonen Johan Lindblom fick ihop. Detta trots att han är bergsguide, har gjort otaliga resor till 8 000 meter höga berg genom åren och är stamgäst i Chamonix.

”En morot för mig i det här projektet är att kunna visa upp en okänd sida av Sverige, både för internationella gäster och svenskar som vill uppleva skidåkning av högsta klass”, säger Johan Lindblom.

Med helikopter öppnar sig onekligen oanade vidder även på hemmaplan. Triangeln Riksgränsen–Abisko–Kebnekaise har ett sextiotal åkbara toppar med fallhöjder på mellan 700 och 1 400 meter.

”I midnattssol går det att åka dygnet runt. I Nepal kan man som jämförelse bara åka skidor fram till lunch, därefter blir det för farligt.”

Johan Lindblom och Patrik Strömsten är affischnamnen i den nya hotellsatsningen som fått namnet Niekko – dröm på samiska.

Ursprungsidén kommer dock från passionerade skidåkare från Göteborg: byggmästaren Clas Darvik och fastighetsrådgivaren Karl Persson som båda varit kunder hos Johan Lindblom. Projektledare är Axel Darvik och Erik Staxtäng som till vardags driver konsultfirman Trendie. Ytterligare en handfull privatpersoner har investerat i projektet,

Startsträckan har varit lång, bolaget Polarexpressen bildades redan 2012. Men trots att man bygger i vildmark och att lokala historiker har protesterat mot bygget har processen gått oväntat smidigt, enligt de inblandade.

”Hemligheten är att vi har respekt för och har haft en bra dialog med alla parter. Vi har inte stött på ett enda överklagande i ansöknings- och projekteringsfasen”, säger Axel Darvik.

Men de kunde ha gjort det enklare för sig. Vid byggstarten för det nya hotellet i somras ägnades de första spadtagen till att anlägga en 700 meter lång väg. En sådan saknades nämligen fram till lokstallsruinen från Malmbanans ånglokstid vid förra sekelskiftet. Den halvmåneformade ruinen ska bli en del av hotellbyggnaden.

Budgeten för hotellbygget ligger i dag på 66 miljoner kronor, varav en tredjedel hittills finansierats med privata insatser.

”Det gäller konstant att hitta smarta lösningar. Vi hoppas få med oss Tillväxtverket som medfinansiär”, säger projektledaren Axel Darvik som till vardags driver konsultbolaget Trendie tillsammans med Erik Staxäng.

Vilka är de största farorna för det här projektet?
”En ny finanskris som gör att ingen har råd att komma, eller om växthuseffekten smälter bort snön.”
Hotellentreprenörerna tror att det kan ta tre år att nå nollresultat. I affärsplanen ingår att skaffa fler intäktskällor än enbart offpiståkare med tjocka plånböcker. Äventyraren Renata Chlumska är redan involverad och har som uppdrag att utveckla aktiviteter och upplevelser för sommar- och höstsäsongen, till exempel paddling, klättring och vandringar.

I kalkylen för vintersäsongen, det vill säga tio veckor, ingår att locka över 200 gäster. Prislappen för en vistelse beror förstås på hur många helikopterlyft som görs. Liknande resmål i till exempel Kanada kan kosta 70 000 till 80 000 kronor för en vecka.

”Vi kommer att ligga i samma prisklass, men man sparar ju ett antal resdagar jämfört med att åka till Nordamerika eller Asien”, säger Johan Lindblom.

Tidsschemat är dock pressat. Fönstret för utomhusarbete är öppet från det att tjälen släpper i början av juli till dess vintermörkret sänker sig i början av oktober.

”Det finns inget utrymme för några förseningar. Vi hoppas kunna få upp väggar och tak i sommar så att man kan arbeta vidare invändigt under vintern”, säger Axel Darvik.

Innehåll från EKNAnnons

Blekingebryggeri ska erövra Asien – med trippel hjälp från exportfrämjare

Även små svenska företag har stora möjligheter att sälja utomlands.

Ett exempel: Brygghus 19, som är ett mikrobryggeri med globala ambitioner.

Med på resan har de EKN, Almi och Business Sweden – samt en helt ny möjlighet att tappa öl på burk.

Kolla om EKN kan hjälpa er få JA från banken

Året är 2011 och en gång i månaden blockeras köket hemma hos Dan-Magnus Svensson i Karlskrona. Orsaken? Det ska bryggas öl. Tillsammans med Magnus Karlsson och Mikael Lundell experimenterar han med humle, malt och den tillhörande bryggeriprocessen. Och det går vägen: två år senare lanserar det nygrundade mikrobryggeriet Brygghus 19 sin första hantverksöl.

– Det började som en hobby, men steget till att starta bryggeriet och senare satsa på heltid kändes naturligt, och när vi sedan fick se vår första produkt hos Systembolaget gav det ytterligare mersmak, säger Dan-Magnus Svensson.

Där och då kändes Sverige stort nog, och exportplanerna långt borta. Men alla exportresor börjar inte med en uttänkt strategi, ibland räcker det med sociala medier.

– En dag fick vi ett samtal från en holländsk ölfestival som läst om oss. Och sedan satte det igång. Nästa beställning kom från Italien och efter det Hongkong. De hade också upptäckt oss via sociala medier.

Beställningarna gav energi och självförtroende.

– Numera söker vi aktivt exportmöjligheter och har sålt till flera europeiska länder. I dag står exporten för knappt 10 procent av vår omsättning, och vi ser en mycket stor potential.

Öl väger och vikt kostar

En utmaning vid export av drycker är naturligtvis vikten, som gör transporter dyra. Det i sin tur påverkar marginaler och försäljningsmöjligheter.

– Det innebär att våra produkter antingen blir dyra i utlandet eller att vi tvingas kompromissa med våra marginaler. Vi rör oss i premium- och superpremiumsegmenten, men likväl är det här en utmaning som vi måste hantera om vi vill öka våra exportvolymer.

En del av lösningen ligger i valet av förpackningsmaterial. Aluminiumburkar väger som bekant mycket mindre än glasflaskor. Men för att kunna tappa på burk krävs rätt utrustning. Med en omsättning på drygt 7 miljoner kronor fanns inte kapitalet för Brygghus 19 att investera i en paketeringsmaskin för burk.

Statliga garantin blev en smörjkanna

Som tur är fanns det hjälp att få.

– Sedan starten hade vi lån hos Almi och SEB. Almi rekommenderade att vi också skulle ta kontakt med EKN, Exportkreditnämnden. Ganska snart satt vi i ett möte med både Almi, EKN och vår bank SEB och fick ihop en riktigt bra finansieringslösning, säger Dan-Magnus Svensson.

Så här ser lösningen ut:

• Ett banklån från SEB

• En garanti från EKN som innebär att EKN delar kreditrisken med banken

• Ett statligt lån från Almi

• Riskkapital från nya och befintliga delägare

– Garantin från EKN minskade bankens risk och jag upplevde att de enklare kunde säga ja. Det känns som EKN:s deltagande gjorde att alla inblandade parter blev tryggare. EKN blev en slags smörjkanna som gjorde att allt flöt på smidigt.

2,5 miljoner öppnar upp världen

Det kan låta som att den här typen av lösningar är något som bara stora företag kan få till. Men både EKN och Almi vänder sig till bolag i alla storlekar. Det totala kapitalet i Brygghus 19:s fall uppgick till 2,5 miljoner kronor. För bryggeriet i Blekinge gör det all skillnad.

– Nu har vi kunnat köpa in en paketeringsmaskin för burkar och det sänker våra rörliga kostnader och transportvikter. Kostnaden för frakten blir mer rimlig. Maskinen har gått varm. Sedan driftsättningen i slutet av november har vi tappat över 130 000 burkar.

Framåt riktar Brygghus 19 blickarna mot Norge, Holland, Island, Italien – och österut. Just nu sitter de nämligen i möten med en annan svensk exportfrämjare, Business Sweden, om att delta i deras koncept Try Swedish och export till Singapore.

– Med stödet från EKN och de andra exportfrämjarna får vi helt nya möjligheter att nå ut med våra produkter, med bra marginaler. Stöden blir uppenbara möjliggörare av långväga export som till den stora asiatiska marknaden, säger Dan-Magnus Svensson.

Vi kan försäkra upp till 80 procent av bankens risk vid exportaffärer 

Mer från EKN

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EKN och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera