Hoppa till innehållet

Digitala utvägar i en ny bok

Många svenska företag saknar en digital strategi. Men det finns verktyg för att nå så kallad digital transformation. Det senaste är en bok som riktar sig till styrelser och ledningar.
Bakom står den digitala rådgivningsduon Marie Andervin och Joakim Jansson på Digjourney.

VÄGVISARE. Joakim Jansson och Marie Andervin har skrivit en bok för att försöka hjälpa företag på deras digitala resa.
VÄGVISARE. Joakim Jansson och Marie Andervin har skrivit en bok för att försöka hjälpa företag på deras digitala resa.Foto: Amanda Lindgren

Digitaliseringen påverkar de flesta företags konkurrenskraft. Bolag som ena dagen är vinnare riskerar att hamna på efterkälken nästa.

Efter att ha plöjt aktuell forskning, genomfört en lång rad intervjuer och gjort djupdykningar i ett antal bolag vill de digitala rådgivarna Marie Andervin och Joakim Jansson hjälpa företag på traven med boken ”Att leda digital transformation” (Hoi förlag). De vänder sig till traditionella bolag som är på väg att ta klivit in i den digitala världen och tycks redan ha hittat en publik.

”Vi är jättenöjda. På mindre än en vecka har vi sålt närmare 1 000 exemplar”, säger Marie Andervin.

De har jobbat i tre och ett halvt år med boken och bakgrunden är väldigt enkel:

”Vi möter många vd:ar som tycker att de sitter i baksätet i en skenande bil utan att veta vem som kör, och styrelser och ledningsgrupper som duckar för digitala frågeställningar eftersom de inte vet hur de på bästa sätt bör ta sig an uppgiften”, säger Marie Andervin.

En vd behöver inte vara expert på alla digitala frågor men behöver vara digitalt mogen för att kunna leda sin organisation genom transformationsprocessens olika faser.

”Det är en utmaning som kräver förståelse för digitaliseringens möjligheter samt mod och stark vilja till förändring”, säger Marie Andervin.

Att digitalisera ett företag handlar inte om ettor och nollor utan mer om människor och ledarskap för att lyckas med förändringen, enligt författarna.

”I det här sammanhanget är ordet transformation viktigare än ordet digital. Bokens uppgift är att hjälpa chefer att bli digitala ledare och att ge dem kontroll – utan att vara kontrollerande”, säger Joakim Jansson.

Han har lång digital bakgrund från Aller och MTG, var med i ledningen för Spray under dot.com-eran och har upplevt branschens upp- och nedsidor.

”Jag hade världens kortaste anställning som expansionschef för Sumo. Jag blev uppsagd första minuten på jobbet. Men det blev en ganska välbetald minut eftersom jag hade tre månaders uppsägning. Jag brukar säga att det är den enda minuten i mitt liv som jag har tjänat lika mycket som Zlatan”, säger han.

Marie Andervin har ett förflutet inom mobila tjänster och har varit marknadschef och är expert på att bygga och förädla relationer i en digitaliserad värld.

Båda säger sig drivas av att förmedla den metodik de skapat, hur man med digitala verktyg som stöd kan skapa förändring i företaget. De jämför förändringsarbetet med att vågsurfa. Det handlar om att ta position, välja rätt vågor och göra det mesta av vågorna. I boken listar de även tio budord för det digitala ledarskapet (se faktaruta).

Kopplat till boken finns verktyg samlade på digitaltransformation.net där man kan göra ett digitalt mognadstest.

”Det omfattar 100 frågeställningar om hur långt företaget har kommit och ger rekommendationer beroende på var det befinner sig i utvecklingen”, säger Joakim Jansson.

Att det finns ett behov på marknaden är tydligt.

Di kunde förra veckan presentera en undersökning från Ipsos som visar att fyra av tio svenska företag saknar en digital strategi. Mer än hälften, 53 procent, är dessutom tveksamma till om en sådan strategi behövs.

Digjourney har de senaste två veckorna träffat ett sextiotiotal små och medelstora bolag från alla möjliga branscher för att diskuterat digitalisering och hur den kan påverka företagen.

”De är inte på bollen just nu, men är intresserade av att förändra sig. 90 procent av dem tror att de kommer att påverkas i grunden inom tre år”, säger Marie Andervin.

Exemplen i boken är främst mediebolag som Schibsted och TV4 och MTGx. Men djupdykningar görs även i industrikoncernen Trelleborg, resejätten Ving, designbyrån Doberman, spelbolaget King och det lite annorlunda inslaget kockentreprenören Leila Lindholm.

”Mediebranschen har kommit långt i sin digitala transformation, därför finns det mycket att lära av dem. Men vi har fler case på nätet och lägger in nya bolag varje månad”, säger Joakim Jansson.

Duon funderar på att ta in pengar för att kunna skala upp verksamheten i Digjourney kopplat till den nya boken.

”På sikt kan det bli fler verktyg och kanske ska vi skapa en abonnemangstjänst. Det ligger längre fram, men vi har globala ambitioner”, säger Joakim Jansson.

Innehåll från RiksbyggenAnnons

Stambytet väckte oro i BRF:en – men blev ekonomisk lyckträff

Christer Johansson, styrelseledamot i Brf Kärraterrassen, berättar att de boende generellt är mycket nöjda och att stambytet har varit förvånansvärt smärtfritt.
Christer Johansson, styrelseledamot i Brf Kärraterrassen, berättar att de boende generellt är mycket nöjda och att stambytet har varit förvånansvärt smärtfritt.

Trasiga avloppsrör och flera läckor tvingade bostadsrättsföreningen Kärraterrassen i Göteborg att genomföra ett stambyte mitt under en lågkonjunktur. Men kostnadsmässigt var tajmingen helt rätt, skulle det visa sig.

– Vi hade aldrig löst ett så här stort projekt utan hjälp från Riksbyggen, säger styrelseledamoten Christer Johansson.

EXTERN LÄNK: Läs mer om hur Riksbyggen kan hjälpa till med underhåll eller renovering i er BRF 

Oväsen, byggdamm, avstängt vatten och toalettbesök i bodar ute på gården. Ett stambyte kan minst minst sagt vara en prövning för de boende.

– Det är väldigt stökigt och det är klart att det är jobbigt att leva utan avlopp och vatten i lägenheten i åtta veckor, säger Malicka Jeremejeff som är Riksbyggens projektledare för stambytet i Brf Kärraterrassens sex hus.

– Men här har det varit en del läckor och försäkringsskador, och eftersom husen är över 50 år gamla så var det hög tid att åtgärda problemen.

Så här såg det ut när Annelie Hilléns badrum renoverades under stambytet. De boende kunde mot en engångskostnad köpa till olika tillval, som till exempel golvvärme och takdusch.
Så här såg det ut när Annelie Hilléns badrum renoverades under stambytet. De boende kunde mot en engångskostnad köpa till olika tillval, som till exempel golvvärme och takdusch.

Lägre kostnad än väntat

Att de 167 lägenheterna skulle åtgärdas mitt under lågkonjunkturen väckte till en början en hel del oro, både hos styrelsen och föreningens medlemmar. Men det visade sig att tajmingen blev lyckosam.

– Vi upplevde att vi fick in fler anbud än vad vi brukar få under upphandlingar. Även om räntan är hög så kunde vi handla upp en betydligt lägre entreprenadkostnad än vad vi hade väntat oss. Tack vare detta kunde föreningen spara många miljoner, säger Malicka Jeremejeff.

”Mest jobbigt att sakna vatten”

Stambytet inleddes under 2023 och förutom att alla rörstammar ska bytas ut, renoveras även samtliga badrum från grunden. Hittills är ungefär hälften av bostäderna klara.

– Det som var mest jobbigt var det här med vattnet. På varje våning fanns en tillfälligt monterad diskho där man fick hämta vatten i dunk. Allt i lägenheten blev väldigt dammigt. Men oron man kände minskade efterhand, för hantverkarna var engagerade och hjälpsamma hela vägen och så hörde jag hur nöjda grannarna blev, säger Annelie Hillén som sitter i bostadsrättsföreningens styrelse och bor i det första huset som renoverades.

Riksbyggen sköter allting

Under stambytet har Riksbyggen, som sköter förvaltningen av Brf Kärraterrassen, hand om all kommunikation med de boende. De har även löst evakueringsbodar för boende med särskilda behov och i vissa fall har Riksbyggen tagit kontakt med korttidsboenden inom Göteborgs Stad, där exempelvis ensamstående äldre människor fått bo tillfälligt.

– Ett kontrakt och en kontakt, sedan sköter vi allting. Det kan vara allt från dialogen med entreprenörer, banken och myndigheter till logistiken och svara på frågor från de boende, förklarar Malicka Jeremejeff.

”Varit förvånansvärt smärtfritt”

Brf Kärraterrassens ordförande Anita Trogrlic och ledamoten Christer Johansson berättar att starten på projektet upplevdes som rörig och att kommunikationen var bristfällig, men att allt blivit mycket bättre efterhand.

– Vi hade ju aldrig löst det här utan Riksbyggen. Den tiden det tar och all deras kunskap och erfarenhet är ovärderlig. Det märks tydligt att de kan sin sak och att de vet precis vad ett stambyte handlar om. De flesta boende upplever att allt varit förvånansvärt smärtfritt, säger Christer Johansson.

På grund av stambytet kommer bostadsrättsavgiften att höjas. Riksbyggen har hjälpt föreningen att ta fram en budget för avgiftshöjningar under kommande år baserat på projektets kostnader.

– Men bostädernas värde ökar och på sikt är det såklart mycket positivt att kunna säga att ett stambyte är genomfört. I slutet av året när allt är klart står vi bra rustade för framtiden, då kommer allt vara perfekt, säger Anita Trogrlic.

EXTERN LÄNK: Allt du behöver veta om stambyte i bostadsrättsföreningen  

Se videon, så går ett stambyte till:

EXTERN LÄNK: Här finns Riksbyggens fastighetsförvaltning – hitta din ort 

Här finns Riksbyggens fastighetsförvaltning

Avesta, Borlänge, Borås, Eskilstuna, Eslöv, Falkenberg, Falköping, Falun, Filipstad, Finspång, Gällivare, Gävle, Göteborg, Halmstad, Helsingborg, Hällefors, Hässleholm, Jönköping, Kalmar, Karlshamn, Karlskoga, Karlskrona, Karlstad, Köping, Lidköping, Linköping, Ludvika, Luleå, Lund, Malmö, Mariestad, Motala, Norrköping, Nyköping, Nässjö, Orsa, Sala, Sandviken, Simrishamn, Skellefteå, Skövde, Stockholm, Sundsvall, Trelleborg, Uddevalla, Umeå, Uppsala, Varberg, Visby, Vänersborg, Värnamo, Västervik, Västerås, Växjö, Ystad, Ängelholm, Örebro, Örnsköldsvik, Östersund.

Mer från Riksbyggen

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Riksbyggen och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera