Hoppa till innehållet

Digitala fotspår snart viktigare än jobbintervjun

Vad gillade du på Facebook alldeles nyss?
Snart kan det vara vad en rekryterare tittar på när du söker jobb, snarare än vad dina referenser säger om dig.
”De digitala fotspåren möjliggör en mycket noggrann bedömning av en människas psykologiska egenskaper”, säger den amerikanska forskaren Michal Kosinski, som talar på Stockholm Talent Summit i dag.

GÄLLER ATT GILLA RÄTT. ”Att titta på vad en blivande medarbetare gillar på Facebook ger en mer exakt bedömning av denne än vad referenser och familjemedlemmar ger”, säger den amerikanska forskaren Michal Kosinski.
GÄLLER ATT GILLA RÄTT. ”Att titta på vad en blivande medarbetare gillar på Facebook ger en mer exakt bedömning av denne än vad referenser och familjemedlemmar ger”, säger den amerikanska forskaren Michal Kosinski.Foto: Foto: Most Photos

Att mäta en människa - idag är det fullt möjligt. Vad du gör på internet gör att följa, dina ”gilla” och kommentarer på sociala medier kan snabbt ge exempelvis en rekryterare en tydligare bild av vem du är.

Du bär med dig mejlen hela tiden och i vissa program går det snabbt att se för avsändaren om du har läst eller inte läst ett meddelande. På armen bär du kanske ett aktivitetsarmband som mäter alltifrån hjärtslag till hur långt du har gått den dagen, och jobbdatorn har koll på hur aktiv du egentligen är och hur mycket datorn är i vila.

Idag arrangeras Stockholm Talent Summit av Företagsuniversitetet på Fotografiska i Stockholm, en konferens med fokus på rekrytering och arbetsliv.

En av talarna är Michal Kosinski från Stanford university. Han forskar på personlighetsbedömningar genom digitala spår och leder en grupp om 150 psykologer som arbetar med att analysera mönster i åtta miljoner Facebook-profiler.

Michal Kosinski säger att rekrytering i framtiden inte längre kommer att handla om tester och intervjuer, utan om reella observationer om vad vi till exempel har gillat och delat på nätet.

”Att titta på vad en blivande medarbetare gillar på Facebook ger en mer exakt bedömning av denne än vad referenter och även familjemedlemmar ger.”

För många kan nog dessa framtida rekryteringsmetoder låta ganska skrämmande. Finns det något positivt med dem, som du ser det?

”All teknik kan missbrukas, och en viss oro för det egna privatlivet kan vara berättigad. Å andra sidan tycks dessa rekryteringsmodellerna vara mer exakta och mycket mindre fördomsfulla än vad någon människa någonsin kan vara. En rättvis och korrekt bedömning från början kan bidra till att minska risken för att sexism, rasism och åldersdiskriminering påverkar arbetsmarknaden och även sådant som tillgång till utbildning, hälsovård och rättssystem.”

Tror du att insikten om hur mycket som går att utläsa om oss från våra ageranden på sociala medier kommer att göra oss mer återhållsamma i framtiden?

”Vi är mitt i den digitala revolutionen och där finns ingen återvändo. Men istället för att stänga våra Facebookkkonton, vilket skulle vara rätt meningslöst ändå, så bör vi fokusera på att ta fram policies som ger användarna inflytande över hur deras data lagras och används. Det är viktigt att stärka förtroendet mellan användarna och de digitala plattformarna, och göra det möjligt för de sistnämnda att använda uppgifterna om oss på ett ansvarsfullt sätt som gör våra liv ännu bättre.”

En annan av talarna på Stockholm Talent Summit är Sarah Green Carmichael, senior redaktör på amerikanska affärsmagasinet Harvard Business Review. I sitt arbete har hon fördjupat sig i hur ny teknik påverkar ledarskapet och arbetsmarknaden i stort.

”Tekniken ställer helt nya krav på arbetsgivarna. Att bli observerade förändrar människor, och det måste man som chef vara medveten om. Det kan vara positivt och göra medarbetare mer effektiva, men det kan också bli hämmande för kreativiteten”, säger hon.

Att lära sig att koppla ner blir bara viktigare och viktigare, menar Sarah Green Carmichael. Och det gäller både chefer och medarbetare.

”Mycket forskning visar att vi alla behöver utveckla en identitet utanför jobbet. Vi behöver vårt privatliv, och det gör oss ofta mer kreativa och lösningsorienterade sedan när vi är tillbaka på jobbet.”

”Därför måste vi ha även digitala pauser, och det räcker inte med att sänka ljudet på telefonen. Bara att höra den vibrera någonstans i bostaden kan räcka för att hjärnan ska gå igång.”

Sarah Green Carmichael säger att chefen är den som sätter normen. Denne måste därför inse att de anställda kan reagera väldigt olika på exempelvis ett mejl som skickas sent en lördagkväll.

För många människor är det stressande, även om man inte läser mejlet just då. Men bara att se att chefen arbetar så sent på en helg riskerar att skapa en känsla av dåligt samvete hos den som varit ledig.

”Det kan leda till att kreativiteten dämpas och stressen tar över. För en empatisk, medveten chef ska inte detta behöva bli ett problem, men det är viktigt för arbetsgivarna att inse att det är helt nya krav som ställs nu.”

Innehåll från QuickbitAnnons

Snabba betallösningar får kryptobolaget att växa snabbt

Svenska fintechbolaget Quickbit växer just nu snabbt tack vare sina lösningar för e-handlare som vill ta betalt i kryptovaluta eller endast nyttja fördelarna med blockkedjan i sina betalningar.

– Vi har en stark produktportfölj som är mycket konkurrenskraftig även internationellt, säger Daniel Sonesson, vd för Quickbit.

Läs mer på Quickbit.com 

Globaliseringen och den ökande e-handeln har skapat en växande efterfrågan på betalningar och överföringar som dels är säkra, men också snabba och smidiga. För att möta framtidens efterfrågan grundades Quickbit 2016 och man har nu byggt upp ett ekosystem av lösningar som underlättar för människor och företag att använda kryptovaluta i sin vardag.

– Vi är duktiga på att utnyttja fördelarna med blockkedjan som ger trygga och hackningsfria betalsätt. Blockkedjan möjliggör omedelbara internationella överföringar mellan människor till låga kostnader, och växling mellan olika valutor till minimala avgifter. Det är även möjligt att följa hur kryptovalutan har bytt ägare, säger Daniel Sonesson.

Snabba överföringar

Quickbits produkter hjälper handlare att kunna få pengarna på kontot i samma ögonblick som de säljer sin vara, understryker Daniel Sonesson.

– Våra lösningar innebär att handlarna inte ens behöver hålla på med kryptovalutan själva. Vi kan sköta det ”jobbiga” som kryptovaluta kan innebära och sköta växlingen till deras nationella valuta.

Hela sex procent av svenskarna har investerat i kryptotillgångar, enligt Finansinspektionens rapport ”Hushållens ekonomi” (2023). Globalt växer antalet kryptoägare kraftigt. För Quickbit märks det ökande intresset tydligt - bolaget befinner sig just nu i en stark tillväxtperiod. 

– Vi har genomgått ett intressant år där vi har fortsatt att utveckla vårt erbjudande. Vi ser att en allt större bredd av företag blir mer och mer nyfikna på att jobba med oss eftersom de ser att våra produkter fungerar.

Daniel Sonesson, VD för Quickbit
Daniel Sonesson, VD för Quickbit

Många marknader ger tillväxt

– Vi satsar på en fortsatt stark, global tillväxt. Vi rör oss i en riktning nu där vi ser att intresset för vår produktportfölj bara ökar. Inom några år kommer Quickbit att vara en av de stora dominanterna internationellt som hjälper allt fler branscher och stora globala kunder att förse sina slutkunder med ännu smidigare och säkrare betalningssystem.

En viktig nyckel till framgången är att bolaget jobbar mot många olika marknader, framhåller Daniel Sonesson:

– Våra lösningar begränsas inte av landsgränser vilket gör att vi kan expandera geografiskt i hög takt till alla marknader där kryptovaluta är tillåtet.

– Vi har unika produkter som hjälper handlarna att kunna nå en alltmer växande kundgrupp av människor som förfogar över digitala tillgångar, som till exempel kryptovaluta. Det gör att de plötsligt kan nå en marknad som de inte tidigare har nått.

Förutom att erbjuda en produktportfölj riktad mot handlare i alla branscher som vill ta betalt i kryptovaluta har Quickbit även utvecklat lösningar riktade mot konsumenter.

Skalbar affärsmodell

– För oss innebär det ökade möjligheter för tillväxt när allt fler människor och handlare på fler marknader använder våra lösningar.

Daniel Sonesson säger att tillväxt visserligen kan vara utmanande, men att han känner en trygghet även under det höga tempot framåt tack vare Quickbits affärsmodell. 

– Den är skalbar och lönsam i grunden. Det innebär att vi kan växa i hög takt utan att göra större investeringar, vilket gör att vi kan fortsätta vara lönsamma trots stark tillväxt.

Läs mer på Quickbit.com

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Quickbit och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera