I dag på modeveckan öppnar en juvel- och accessoarlounge på Stockholms auktionsverk där en lång rad svenska märken ställer ut sina kreationer. Bland dem märks bland andra Baumgarten Di Marco som startades för mindre än två år sedan av Jenny Kask och Lisa von Baumgarten.
”Vi lärde känna varandra på Indiska där vi båda arbetade på olika avdelningar. Men vår gemensamma resa startade egentligen med att vi lämnade Indiska för ett annat företag”, berättar Jenny Kask.
Hon arbetade som sortimentschef och Lisa von Baumgarten som designer när de, tillsammans med en annan Indiskakollega, hoppade av för att arbeta på ett nytt företag som hette Pearls for girls.
”Men när vi väl började arbeta inom ett nystartat företag märkte vi att vi verkligen var entreprenörer med samma estetiska öga och som kompletterar varandras profiler perfekt. Vi lärde oss mycket, men hade inte riktigt samma idéer som företaget om exempelvis hållbarhet utan ville starta något eget”, säger Lisa von Baumgarten.
Tekniken Baumgarten Di Marco arbetar med fann duon hos en indisk juvelerare. Man tar tillvara rådiamanten som blir över vid diamantslipning, och passar den sedan samman till nya smycken.
”Idén och tekniken kändes unik och genuin. Ska man starta ett nytt varumärke i dag ska man göra det med eftertänksamhet, vad har man för existensberättigande? Det här var både hållbart och vackert och vi kunde konceptualisera det på rätt sätt”, säger Jenny Kask som har lång erfarenhet av produktion och inköp från Indien och Kina.
2014 startade duon företaget med eget kapital. Namnet kommer från ett redan existerande väskmärke som Lisa von Baumgarten hade skapat tillsammans med formgivaren Cristina Di Marco.
”Hon är numera rektor och inte aktiv som formgivare, men är vårt största fan, det är väldigt roligt”, säger Lisa von Baumgarten.
Väskor och sjalar i kashmir finns också som del av Baumgarten Di Marco, men sannolikt kommer de få ta baksätesplats när smyckena ska marknadsföras internationellt. Hittills är omsättningen en miljon kronor, första året, men förhoppningen är att tiodubbla den siffran inom fyra år.
”Vi hade inga färdiga återförsäljare när vi drog i gång, men vi kände att det var nu eller aldrig. Vi trodde på idén och har en stark drivkraft. Vi har lång erfarenhet i ryggen, det finns en stor trygghet i det”, säger Lisa von Baumgarten.
Diamanterna som används är certifierade och företaget använder sig av en produktionsmanager i Indien som kontrollerar leverantörer och tillverkning. Smyckena görs för hand hos den juvelerare där de först upptäckte tekniken. Förutom i den egna webbshopen säljs smyckeskollektionen i ungefär 30 butiker i Sverige, bland andra Nordiska galleriet och klädesmärket Hope, samt återförsäljare i Spanien, Holland, Norge, Danmark, USA och Storbritannien.
”Vår stora utmaning nu är att nå ut bredare på en internationell marknad och hitta rätt säljkanaler”, säger Jenny Kask.
Från början räknade duon med en huvudpublik på kvinnor på mellan 30 till 50 år, men de har märkt att många utanför den kundgruppen också har köpt deras smycken. Bland annat uppträdde rapparen Michel Dida på Guldknappen i deras smycken och flera yngre modebloggkillar bär deras klackringar.
Priserna ligger på mellan 500 till 5 000 kronor och hittills har varumärket tre kollektioner bakom sig, med återkommande bästsäljare kvar i produktion, som ett halsband med två diamantströsslade medaljonger.
”För oss är det viktigt att vara unisex och nå ut brett. Då är det viktigt också att göra det hållbart, så att varumärket kan åldras på ett värdigt och modernt sätt”, säger Jenny Kask.