Di Weekend NYHETER

Det våras för skärmjägare

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

SIKTAR HÖGT. Avalanche Studios jaktspel, inklusive nya ”The Hunter – Call of the wild”, har hundratusentals spelare i månaden. Pim Holfve, vd och Anna Bouveng, exekutiv producent, siktar ännu högre och återinvesterar vinsten i nya, egna spelkoncept.

Amanda Lindgren (Di)

När jägarna går i sommaride startar jaktsäsongen för dataspelsutvecklaren Avalanche Studios.
Bolagets nya pc-spel ”The Hunter – Call of the wild” är en trofé i kassaflödet – och överraskande nog lockar det kinesiska skärmjägare.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Stockholmsbaserade Avalanche Studios går från klarhet till klarhet med sina egenfinansierade spel som utvecklas i dotterbolaget Expansive Worlds.

”Första månadens försäljning av spelet var betydligt större än vad jag hoppats på”, säger Pim Holfve, vd för Avalanche Studios, som själv är utbildad skjutledare.

Bolagets första jaktspel släpptes redan 2009. Det stora lyftet har kommit de senaste fem åren och man har nu sju miljoner registrerade spelare.

Skärmjägarnas ålder varierar från 16 till 60 år.

”Antalet varierar men månatligen räknar vi hundratusentals spelare. Den stora massan är mellan 25 år och 30 plus. Men en är en väldigt aktiv 90-årig amerikan, som vi får många bra tips från om hur spelet kan förbättras”, säger Pim Holfve.

Lejonparten av spelarna finns i USA, Tyskland och Sverige. Men på senare tid har en oväntad skara spelare smugit fram.

”Kina har kommit från ingenstans det är vår femte största marknad räknat i antalet spelare. Det är väldigt otippat särskilt som det mig veterligen finns få, om ens några, som jagar bland gemene man i Kina”, säger han.

Föregångaren ”The Hunter classic” är ett så kallat free-to-play med mikrobetalningar. Det nya Call of the wild är ett betalspel som kostar 30 dollar från start och ska även släppas på spelkonsolerna Xbox One och Playstation 4 i år.

Mottagandet bland spelintresserade har varit övervägande positivt, beröm ges särskilt för grafiken.

”Vi har svart bälte i spelproduktion och efter att ha jobbat 13 år med utvecklingen av spelmotorn tycker vi nu att den spöar allt annat. Inte bara hur det ser utan även ljudupplevelsen gör att man dras in i spelet, det en realistisk och trovärdig värld.”

Föregående år omsatte Expansive Worlds 40 miljoner kronor och visade ett resultat efter finansnetto på strax över 15 Mkr.

Boom för svenska effekter

”Marginalen gick ner en aning jämfört med 2014/2015, men nästan 40 procent är inte så tokigt i mina ögon för ett spel som varit ute så pass länge. Vi räknar med att ”Call of the wild” stärker årets omsättning”, säger Pim Holfve.

För Avalanche Studios är jaktspelen ett stort steg bort från att vara beroende av licenskontrakt och stora produktioner åt spelförläggare, som actionspelet Mad Max.

”I dag har vi 80 procent av intäkterna från licensproduktion och 20 procent från egna spel. Målet är att det ganska snart ska vara 60–40. Jag vill att det ska gå fort som ögat”, säger Pim Holfve.

Framgångarna med jaktspelen gör att man får friare tyglar att satsa på mindre projekt, till skillnad från de stora så kallade AAA-spelen vars utvecklingstid ofta ligger på tre till fyra år.

Fjolåret var ett mellanår, tyngt av investeringar och rekryteringar.

”Vi återinvesterar vinsten från The Hunter Classic i nya egna spel. 2018 blir ett skördeår. Vi är rätt aggressiva nu. Bara förra året anställde vi 60 personer”, säger Pim Holfve.

För att lyfta Avalanche till en ny nivå har Anna Bouveng rekryterats som exekutiv producent. Hon har tidigare jobbat på Electronic Arts och bland annat varit inblandad i spelserien Battlefield.

I strategin ingår att släppa ett nytt spelkoncept kryddat med ”action och explosioner”, vilket Avalanche gjort sig känt för. Det testas för närvarande på fokusgrupper, bland annat i London.

Hellre ett visir än en dumstrut

”Vi har lagt ned vår själ i det här och jobbat med det i många månader. Vi tycker själva att spelidén är spännande, och har hittills fått kvitto på att vi är på rätt väg”, säger Anna Bouveng.

Avalanche Studios har valt bort ett av de snabbast växande segmenten på dataspelsmarknaden, mobilspel. Man ställer sig också avvaktande till spel med den nya tekniken för virtuell verklighet, vr.

”Vi har testat att göra mobilspel men kommit fram till att det inte är vår kopp te. Och visst är vi intresserade av vr och ar, men det är inte vårt huvudspår. Jag har själv vr-set hemma men spelar inte jättemycket”, säger Pim Holfve.

Huvudfokus för spelutvecklaren är de stora – ännu hemliga – projekt de håller på med, ett i studion i Stockholm och ett annat i studion i New York.

”Jag kan tyvärr inte avslöja vad vi håller på med, men att vi kan göra de här stora AAA-projekten gör att vi pushar oss själva och får ny kunskap som vi sedan kan använda i våra egenfinansierade spel”, säger Pim Holfve.