Hoppa till innehållet

Den hemliga lådan vinner mark

En låda fylld med nya smink-, mat- eller sportprodukter. De senaste åren har ett tjugotal företag som erbjuder prenumeration på överraskningsboxar dykt upp.
Och med den nya trenden förändras sättet att marknadsföra varumärken snabbt.

INSIDAN RÄKNAS. Sara Westberg med sina barn Malva, 6, och Manfred, 12, blickar in i lådan från prenumerationsbolaget Testagram.
INSIDAN RÄKNAS. Sara Westberg med sina barn Malva, 6, och Manfred, 12, blickar in i lådan från prenumerationsbolaget Testagram.Foto: Joey Abrait

”Ritsch” låter det när Manfred Westberg, 12 år, river upp kartonglådan som står på familjens köksbord. Hans syster Malva, 6 år, tittar nyfiket i boxen och utbrister:

”Åh choklad, vad gott!”

Snart får hon också upp smörgåsrån, en godispåse och en duschtvål.

”Det här var en ganska typisk box med något sött, något man kan göra själv som den här rawbollmixen och en produkt som inte är till köket”, säger mamma Sara Westberg.

Hon har varit prenumerant hos boxföretaget Testagram sedan starten för ett och ett halvt år sedan, och för 99 kronor i månaden får hon tolv gånger om året en låda med nya produkter skickad till sig.

”Jag började för att det lät som en rolig idé och känns som ett kul sätt att skapa lust hos barnen att testa nya saker.”

Vad tycker du om innehållet?
”För det mesta är det bra grejer, och i genomsnitt två gånger per månad lägger jag ut någon av produkterna på sociala medier, för att jag vill berätta om det för andra. Men visst händer det att jag inte gillar något eller undrar ’vad är det här?’.”

Vad gör du då med produkterna?
”Ger bort dem. Någon annan kanske gillar det.”

Testagram är bara en av alla prenumerationstjänster som har dykt upp på den svenska marknaden de senaste åren. I dag finns över 25 olika koncept som erbjuder lådor med så varierande innehåll som hund- eller kattprodukter, hälso- och träningsartiklar eller mat- och skönhetsprodukter direkt hem till dörren varje månad.

Vad som finns i asken är generellt en överraskning för prenumeranten, och gör därmed boxarna till en vuxenvariant av Kinderägg. Hos Testagram är den genomsnittliga prenumeranten en storstadskvinna mellan 30 och 39 år som gärna vill vara först med det nya, en så kallad early adopter, förklarar grundaren Mari-Linn Stenlund. Hittills har hon skickat ut över 61 500 boxar, och idén fick hon när hon arbetade som pr-konsult.

”Den kläcktes när jag såg att varumärken, i och med sociala mediers revolutionerande effekt på vår konsumtion, behövde skapa ett mer naturligt engagemang kring sina produkter. Eftersom folk numera lyssnar allt mer på människor i sina egna nätverk än på traditionell reklam”, säger Mari-Linn Stenlund.

Det i sig har gjort att behovet av det som på marknadsföringsspråk kallas ”word of mouth”, alltså att nöjda kunder sprider budskapet till sina vänner, har blivit allt viktigare. Särskilt digital sådan. Mari-Linn Stenlund betonar dock att det inte finns något krav från Testagrams sida att recensera eller tycka till om produkterna, men att ungefär var femte prenumerant gör det självmant.

”Om man gillar något vill man föra det vidare, så fungerar många inklusive jag själv. Samtidigt är det många som hör av sig till oss och säger att de aldrig skulle ha köpt produkten i butik, men nu har fått upp ögonen för varumärket. Medan företagen vittnar om att deras medverkan hos oss driver försäljning, vilket är ett bevis på att det här fungerar.”

Att vi därför bara har sett början på en växande boxtrend är Mari-Linn Stenlund övertygad om. Något branschens största företag, Glossybox, som varje månad skickar fem nya skönhetsprodukter till sina prenumeranter, håller med om.

På fyra år har det globala företagets Sverigeverksamhet skickat ut över 1,5 miljoner lådor à 139 kronor styck. I dag har företaget drygt 60 000 kvinnliga prenumeranter och 5 000 manliga på den specifika mansboxen företaget lanserade för drygt två år sedan.

”Vi var först med boxtrenden i Sverige, men eftersom vi hade funnits i andra länder innan fanns det lite av en hajp kring oss som bidrog till att vi snabbt etablerade oss på den svenska marknaden”, säger Victoria Senkpiel, som delar vd-skapet för Glossybox Norden med Henric Persson.

Att företaget har kunnat växa så snabbt beskriver hon som en kombination av flera saker. Dels att många upplever det som en lyx i vardagen att regelbundet få nya produkter direkt hemskickat, dels för att skönhetsprodukter lämpar sig särskilt bra att prova hemma i lugn och ro. Ytterligare en orsak till populariteten menar hon är att kunderna i början av prenumerationen har fått registrera en skönhetsprofil, med intressen och preferenser, vilket tillåter en mer personlig box.

”Egentligen är vi mer ett techbolag än någonting annat, eftersom vi är så datadrivna. Därför har vi ibland kallats för ’the Spotify of beauty in Sweden’, för att vi har skapat en plattform som håller på att förändra hur skönhetsbranschen marknadsförs mot slutkund.”

Att konkurrensen också har blivit hårdare de senaste åren, med flera andra boxföretag specialiserade på skönhet – till exempel har webbshopen Lyko en liknande prenumerationstjänst – tar Glossybox med ro.

”Det är roligt med nya aktörer som kan driva branschen framåt, och i framtiden kommer vi fortsätta att se fler liknande företag, eftersom Sverige är precis i början av att bygga erfarenhet kring hur upplevelser, data och marknadsföring kan kombineras.”

Innehåll från AudiAnnons

Så har världens bildesign förändrats i och med elektrifieringen

Elbilar förnyar bilvärlden med sina slanka former och smarta interiörer.

Nu kommer en ny suv som visar en ny väg med innovativ design och ny teknik.

– Det ska vara snyggt men också funktionellt, säger Audis kommunikationschef Irene Bernald.

Extern länk: Elektrifiering på nästa nivå – Audis nya premium-SUV

I takt med elektrifieringens framfart i bilindustrin har designens spelregler omdefinierats.

Från de skulpterade linjerna som skär genom vinden till de rymliga och innovativa interiörerna har elbilarna inte bara förändrat vår syn på mobilitet – de har revolutionerat själva sättet vi ser på och upplever bilar.

Enligt Irene Bernald, kommunikationschef på Audi, är det inte bara formen som förändras med elektrifieringen, utan även bilens själ och funktion.

– Eftersom lång räckvidd är ett av de viktigaste kraven på elbilar har aerodynamiken ökat ännu mer i betydelse, och mycket av utvecklingsarbetet sker i vindtunneln. Ibland kan det vara små detaljer som gör att luftflödet ändras och blir mer effektivt, säger Irene Bernald.

Exempelvis har ytan på undersidan av Audis elbilar samma mönster som en golfboll med små urgröpningar för att luften ska flöda på bästa sätt.

– Märkets identitet är viktig. Man ska känna igen att det är en Audi och alla elbilar har element i designen som visar att det är elbilar.

Unik elbilsplattform

Audis nya elektriska suv, Q6 e-tron, sticker ut med både sitt utseende och sin prestanda, med upp till 623 kilometers räckvidd och snabbladdning tack vare 800-voltsteknik.

– Bilen bygger på en helt ny unik elbilsplattform, Premium Platform Electric (PPE), där batteriet ligger i bottenplattan. Fördelen är att innerutrymmet kan optimeras, och det blir rymligare utan kardantunnel. PPE är också designad för att vara flexibel så att den kommer att kunna användas för många kommande modeller, både högre suvar och lägre bilar som till exempel kommande A6 Avant e-tron, berättar Irene Bernald.

Hur har övergången till elbilar påverkat ert designspråk?

– Teknik och design går hand i hand, det ska vara snyggt men också funktionellt. Audi leder utvecklingen inom belysningsteknik och har visat att strålkastare och bakljus både kan vara en integrerad del av bilens design och identitet, samtidigt som de har funktionerna som ökar säkerheten.

”Levande” bakljus

Q6 e-trons OLED-bakljus har 360 digitala delar som visar nya bilder var tionde millisekund genom en specialalgoritm. Det gör att de uppfattas som levande.

– Samtidigt är de uppkopplade mot molnet så att de kan visa varningstrianglar för att varna bakomvarande trafik om det behövs. De kan också öka i styrka om en bakomliggande bil kommer för nära för att uppmärksamma föraren, säger Irene Bernald.

Nya ikoniska modeller

I framtiden tror Audis kommunikationschef att interiören kommer få allt större betydelse.

– Vi tillbringar mycket tid i bilen och har krav på att det både ska vara effektivt och avkopplande. Interiören blir alltmer digital.

Nya Q6 e-tron har en stor panoramadisplay som kan kompletteras med en skärm för passageraren. Där samlas all viktig funktionalitet och där går det också att göra mängder av individuella inställningar.

– Samtidigt ser vi en motsatstrend där den övriga inredningen som kontrast blir mer ombonad med trä och mjuka, stoppade och återvunna material. I takt med att vi ställer om och elbilar blir det nya normala ser jag fram emot ännu fler unika och ikoniska modeller.

Extern länk: Kraftfullt utseende, dynamiska proportioner och imponerande köregenskaper – här är nya Audi Q6 e-tron 

 

Mer från Audi

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Audi och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera