Hoppa till innehållet

De står på Trumps sida

Donald Trump skulle vara en udda fågel i svensk politik. Men både här hemma i Sverige och i USA finns svenskar som stöttar den frispråkige affärsmannen.

REPUBLIKAN. Ronie Berggren arbetade med George W Bush 2004, och stödjer nu Donald Trump.
REPUBLIKAN. Ronie Berggren arbetade med George W Bush 2004, och stödjer nu Donald Trump.Foto: privat

Den svenske entreprenören Tim Borgqvist har bott periodvis i USA sedan slutet på 1980-talet.

Numera delar han tiden mellan Malmö och Florida, där han går på kampanjmöten för Donald Trump. Han beskriver en kväll med Trump i talarstolen som en stand up-show.

”Äntligen någon som bryter tristessen, och bryter av mot de fega lobbyisterna och lögnaktiga politikerna som bara sitter där i Washington”, säger Tim Borgqvist.

Hans entusiasm för Donald Trump möts ofta av starka reaktioner hemma i Malmö.

”De vet ingenting om honom som person”, säger Tim Borgqvist.

Han är framför allt kritisk till Hillary Clinton och nämner bland annat mejlskandalen som plågat hennes kampanj det senaste året. Men Tim Borgqvist tilltalas också av Trumps ekonomiska politik.

Där skiljer han sig från Ronie Berggren, en Örnsköldsviksbo som driver en blogg och podd om amerikansk politik. Han kampanjade för president George W Bush 2004. Den här gången har han valt att stanna hemma men stödjer Donald Trump i valet.

Ronie Berggren beskriver sig själv som en frihandelsanhängare men säger att Donald Trump fångar upp väljare som fått känna av baksidorna av globaliseringen.

”Fabriker flyttar utomlands och så vidare”, säger han.

Både Ronie Berggren och Tim Borgqvist tycker att svenska medier varit dåliga på att rapportera kring republikanska politiker och Donald Trump i synnerhet. Samtidigt medger de också att det finns berättigad kritik.

Tim Borgqvist har inga problem med Trumps retorik, men beskriver vissa påhopp på enskilda politiker som klantiga.

Ronie Berggren beskriver Donald Trumps sätt att prata som ”fruktansvärt”, men tycker att fokus bör ligga på sakpolitiken. Han jämför med Rysslands Vladimir Putin och den syriske presidenten Bashar al-Assad.

”De är ganska lugna personer men mycket otrevligare än Trump”, säger han.

Innehåll från QuickbitAnnons

Snabba betallösningar får kryptobolaget att växa snabbt

Svenska fintechbolaget Quickbit växer just nu snabbt tack vare sina lösningar för e-handlare som vill ta betalt i kryptovaluta eller endast nyttja fördelarna med blockkedjan i sina betalningar.

– Vi har en stark produktportfölj som är mycket konkurrenskraftig även internationellt, säger Daniel Sonesson, vd för Quickbit.

Läs mer på Quickbit.com 

Globaliseringen och den ökande e-handeln har skapat en växande efterfrågan på betalningar och överföringar som dels är säkra, men också snabba och smidiga. För att möta framtidens efterfrågan grundades Quickbit 2016 och man har nu byggt upp ett ekosystem av lösningar som underlättar för människor och företag att använda kryptovaluta i sin vardag.

– Vi är duktiga på att utnyttja fördelarna med blockkedjan som ger trygga och hackningsfria betalsätt. Blockkedjan möjliggör omedelbara internationella överföringar mellan människor till låga kostnader, och växling mellan olika valutor till minimala avgifter. Det är även möjligt att följa hur kryptovalutan har bytt ägare, säger Daniel Sonesson.

Snabba överföringar

Quickbits produkter hjälper handlare att kunna få pengarna på kontot i samma ögonblick som de säljer sin vara, understryker Daniel Sonesson.

– Våra lösningar innebär att handlarna inte ens behöver hålla på med kryptovalutan själva. Vi kan sköta det ”jobbiga” som kryptovaluta kan innebära och sköta växlingen till deras nationella valuta.

Hela sex procent av svenskarna har investerat i kryptotillgångar, enligt Finansinspektionens rapport ”Hushållens ekonomi” (2023). Globalt växer antalet kryptoägare kraftigt. För Quickbit märks det ökande intresset tydligt - bolaget befinner sig just nu i en stark tillväxtperiod. 

– Vi har genomgått ett intressant år där vi har fortsatt att utveckla vårt erbjudande. Vi ser att en allt större bredd av företag blir mer och mer nyfikna på att jobba med oss eftersom de ser att våra produkter fungerar.

Daniel Sonesson, VD för Quickbit
Daniel Sonesson, VD för Quickbit

Många marknader ger tillväxt

– Vi satsar på en fortsatt stark, global tillväxt. Vi rör oss i en riktning nu där vi ser att intresset för vår produktportfölj bara ökar. Inom några år kommer Quickbit att vara en av de stora dominanterna internationellt som hjälper allt fler branscher och stora globala kunder att förse sina slutkunder med ännu smidigare och säkrare betalningssystem.

En viktig nyckel till framgången är att bolaget jobbar mot många olika marknader, framhåller Daniel Sonesson:

– Våra lösningar begränsas inte av landsgränser vilket gör att vi kan expandera geografiskt i hög takt till alla marknader där kryptovaluta är tillåtet.

– Vi har unika produkter som hjälper handlarna att kunna nå en alltmer växande kundgrupp av människor som förfogar över digitala tillgångar, som till exempel kryptovaluta. Det gör att de plötsligt kan nå en marknad som de inte tidigare har nått.

Förutom att erbjuda en produktportfölj riktad mot handlare i alla branscher som vill ta betalt i kryptovaluta har Quickbit även utvecklat lösningar riktade mot konsumenter.

Skalbar affärsmodell

– För oss innebär det ökade möjligheter för tillväxt när allt fler människor och handlare på fler marknader använder våra lösningar.

Daniel Sonesson säger att tillväxt visserligen kan vara utmanande, men att han känner en trygghet även under det höga tempot framåt tack vare Quickbits affärsmodell. 

– Den är skalbar och lönsam i grunden. Det innebär att vi kan växa i hög takt utan att göra större investeringar, vilket gör att vi kan fortsätta vara lönsamma trots stark tillväxt.

Läs mer på Quickbit.com

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Quickbit och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera