Hoppa till innehållet

De lever på hoppet

Att ha en studsmatta i trädgården är nästan lika vanligt som att ha en gräsklippare.
Nu blir studsmattorna både fler och större när flera företag öppnar studsmatteparker i rasande fart runt om i Sverige.

KONCEPT SOM FLYGER. Youmps vd Jon Bäcklund landar på en så kallad ”Big Air Bag” – en enorm luftkudde. ”En av styrkorna med studsmatteparker är att det är ett beprövat koncept i andra länder”, säger Jon Bäcklund.
KONCEPT SOM FLYGER. Youmps vd Jon Bäcklund landar på en så kallad ”Big Air Bag” – en enorm luftkudde. ”En av styrkorna med studsmatteparker är att det är ett beprövat koncept i andra länder”, säger Jon Bäcklund.Foto: Foto: Joey Abrait

Runt millennieskiftet blev det allt vanligare bland privatpersoner att köpa en studsmatta. Över 15 år senare gör nästa trend sitt intåg på den svenska marknaden. Fenomenet studsmattepark har redan funnits i USA i över tio år, men det är först nu som anläggningar börjat dyka upp runt om i Europa och Sverige.

Yoump utanför Västerås öppnade i mitten av maj och var den första i sitt slag i Sverige. Vd Jon Bäcklund, iförd särskilda hoppstrumpor med plast på fotsulan, visar runt bland 72 studsmattor och trampoliner, skumgummihav och dodgeballarenor.

”En person med god insyn i branschen har sagt att det enda svaret man hittat på varför folk lockas av det här är att det är känslan av att flyga framåt i luften. Det är en träningsform som passar alla, man engagerar i princip alla muskelgrupper”, säger Jon Bäcklund och påpekar att syftet med studsandet framför allt är att det är bra motion.

Yoump har tunga investerare i ryggen, däribland Per-Uno Sandberg, delägare i Ski Star och Anders Jonsson, grundare av smyckesföretaget Snö of Sweden. Målet är att starta upp 10 anläggningar inom loppet av två år, de flesta i vad Jon Bäcklund kallar regionhuvudstäder. I vår öppnar de i Linköping, Örebro och Borlänge, till nästa vinter räknar de med att öppna i Sälen.

”Vi ser en form av ketchupeffekt i Sverige nu. England till exempel har haft en väldigt snabb utveckling som inte ser ut att stagnera. Vi vill ligga i närheten av bra handel, eller väldigt centralt. De flesta av våra etableringar ligger i utkanten av ett bra handelsområde. Vi vill gärna ligga nära lekland.”

Varför då?
”Det är olika målgrupper, ett lekland har en typisk målgrupp runt 2–10 år kanske. Små barn kan komma hit, men vår tonvikt ligger snarare över 10 år än under. Med bakgrund mot utvecklingen vi har sett med studsmattor i Sverige så är det inte konstigt att de som söker sig hit är mellan 9-14 år. Med tiden, och som vi redan har sett, hoppas vi att fler vuxna söker sig hit. Vi ser mycket synergieffekter med att ligga vid ett lekland.”

All personal på Yoump har en bakgrund inom förenings- eller idrottsliv där just hopp är centralt, som i gymnastik eller parkour.

”Säkerheten är hög, vi jobbar med att ha bra kompetens i både bolaget och personalen”, säger Jon Bäcklund och påpekar att deras skadenivå är densamma som på liknande anläggningar i USA.

”Det är en låg skadefrekvens, två allvarliga skador på 10 000 besökare och då är det frakturer. Sedan är det runt 7-8 skador per 1 000 besökare där någon gör sig illa. Men i fotboll är det högre skaderisk.”

Yoump är inte de enda som tror på konceptet med studsmattor i kubik. Företaget Bounce öppnar upp en anläggning i Kungens kurva söder om Stockholm i oktober, och i Malmö öppnade Jump i slutet av juli.

Bakom Jump står entreprenören Sleiman Mashoun som även driver telemarketingbolaget Uniq Dialog.

”Jag hade letat länge efter en investering att lägga lite mer tid på eftersom Uniq Dialog löper på av sig självt. Genom bekantas bekanta upptäckte jag att trampolinkonceptet var väldigt utvecklat i både USA och England, men möjligheterna begränsade i Norden”, säger Sleiman Mashoun.

Anläggningen på Jägersro i Malmö kostade 10 miljoner att bygga, själv har Sleiman Mashoun investerat 2 miljoner. Han räknar med att Jump ska ha 20 anläggningar på plats i Sverige inom en 3-4 år och att de ska ha skapat mellan 600-1 000 arbetstillfällen.

”Det som är utmanande med Danmark och Norge är att det man kallar för 'big box retail', alltså de här handelsområdena, inte är lika vanliga i de länderna. Det blir en utmaning att växa vidare till de länderna, huvudfokus blir att etablera sig på nyckelställen i Sverige”, säger Sleiman Mashoun, som inte vill avslöja vilka platser han menar.

Framgångskonceptet tror han ligger i att man kombinerar nytta med nöje och än så länge är han nöjd med den gångna sommarens besöksstatistik.

”Det är ett väldigt tacksamt koncept att dela via sociala medier, spridningen har varit fantastisk.”

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera