Hoppa till innehållet

De har makten och ser härligheten

Tre kvinnliga vd:ar toppar tidskriften Rums maktlista inom design och arkitektur.
Dagens industri sammanförde dem i ett samtal om hur man gör för att bli en bra ledare och hur man får saker gjorda.

LADDAR FÖR PRISUTDELNING. Lisa Lindström, Johanna Frelin och Emma Jonsteg basar över verksamheter inom arkitektur och design, och har utsetts till branschens mest mäktiga av tidskriften Rum. Det är första gången tre kvinnor toppar listan
LADDAR FÖR PRISUTDELNING. Lisa Lindström, Johanna Frelin och Emma Jonsteg basar över verksamheter inom arkitektur och design, och har utsetts till branschens mest mäktiga av tidskriften Rum. Det är första gången tre kvinnor toppar listanFoto: Joey Abrait

Emma Jonsteg grundade Utopia arkitekter tillsammans med Mattias Litström för åtta år sedan, mitt under lågkonjunkturen.

”Svenska arkitekter är erkänt bra på stadsplanering, men har inte bevisat sig när det gäller visionära projekt. Arkitekter i Sverige har väldigt lite inflytande över byggprocessen, jämfört med många andra länder. Det vill vi ändra på”, säger hon.

Vi träffas på Berns i Stockholm en vecka innan tidskriften Rum ska dela ut pris till Emma Jonsteg som toppar årets rankning över de mest mäktiga inom design och arkitetur. På andra och tredje plats finns designbyrån Dobermans vd Lisa Lindström och arkitekturbyrån Tengboms nytillträdda vd Johanna Frelin. Det är första gången listan toppas av tre kvinnor, vilka alla lyfts fram för att vara särskilt inflytelserika inom sina områden.

Doberman startades i Karlskrona och ägdes från början av Europolitan och Vodafone. När Vodafone ville göra sig av med verksamheten köpte medarbetarna loss byrån.

”Jag är självlärd byråledare. Vi bestämde oss för att vi skulle bli bäst i Skandinavien. Vi var en liten skruttig byrå i Karlskrona, så det var ju komiskt. Men vi visste hur vi skulle göra”, säger Lisa Lindström.

Hur gjorde ni?

”Man tar hand om personalen. Människor som mår bra, gör bra saker”, konstaterar hon.

”Det andra är att vara extremt noga med vilka projekt man tar sig an. Vi ville växa med de projekt vi själva valde, hellre än att växa över huvud taget. Om marknaden inte frågade efter det vi ville göra så utbildade vi våra kunder och hjälpte dem att beställa det som de måste beställa”, säger Lisa Lindström.

Doberman har nu i två år utsetts till Sveriges bästa arbetsgivare i både Alectas och Universums undersökningar.

”Man måste förstå förutsättningarna för att vara kreativ på arbetsplatsen, one size passar inte alls alla. Man måste verkligen förstå människor. Det bygger ohyggligt mycket på att alla ska vara delaktiga”, säger hon.

Johanna Frelin var vd för skolan Hyper Island, specialiserad på praktisk utbildning i digitala medier, i fem år innan hon nyligen rekryterades av arkitektbyrån Tengbom, en av landets äldsta med 110 år bakom sig och 500 anställda.

”Kopplingen mellan att leda ett utbildningsbolag och ett arkitekturbolag är att jag alltid i mitt ledarskap har arbetat med innovativa, kreativa människor. Tidigare har jag också arbetat på Sveriges Television och just människor som är experter på sina områden och vill förändra saker och påverka världen vi lever i – sådana tycker många chefer är jobbiga att ha att göra med, men jag gillar det”, säger hon.

Emma Jonsteg och Utopia arkitekter startade i höstas en insamling till Röda korset för att stödja människor på flykt. Med ett Facebookupprop förklarade de att de skänkte 50 000 kronor och sedan ytterligare 1 000 kronor för varje arkitektbyrå som gjorde detsamma. Mer än 50 andra byråer hakade på och totalt samlade de in 2,3 miljoner kronor, och Utopia själva 100 000 kronor.

”Jag blir överlycklig om de stora byråerna, som Tengbom och White arkitekter som tidigare inte har utnyttjat sina förutsättningar i sociala frågor, gör det nu. Det finns en självbild i branschen att man som arkitekt är en konsult i mängden, trots att det vi arbetar med är just sociala frågor. Vi behärskar ju helhetsbilden och borde inte alls sitta i baksätet”, säger Emma Jonsteg.

Vad är det viktigaste för er bransch just nu?

”Jag ser hållbarhet och digitaliseringen av människan som central”, säger Johanna Frelin.

Vad kan du ta med dig från den digitala världen till Tengbom?

”Jag har bland annat testat att använda designmetodik på HR och ledningsgruppen, vilket jag tycker har varit mycket effektivt. Arbetar man med komplexa projekt och kunder så är det lättare att inte fatta beslut än att ta ett svårt beslut. Inom design skapar vi en prototyp av en organisationsplan med ledningsgruppen och så gör man ett test. Efteråt utvärderar man och behåller det som funkade bra”, säger hon.

Hon ger som exempel att byta lokal för ett stort företag. Man kan testa med en mindre grupp i några veckor och utvärdera. Lisa Lindström håller med – att släppa det man producerar och låta andra testa är viktigt.

”Inom primärvården har man till exempel talat mycket om digitalisering men det går trögt. Sätt en produkt i händerna på sjuksköterskorna och se vad som händer. Ändra det som inte funkar!”

Emma Jonsteg är till skillnad från många andra arkitekter gärna med och debatterar sitt yrke, både i sin podcast ”Snåret” och i Nätverket för värdeskapande stadsbyggande som hon startade med Göran Cars, professor i samhällsplanering vid KTH, och lanserade under Almedalsveckan 2015.

”Vi på Utopia försöker tänka mer strategiskt – till exempel leta upp stadsområden som ska förbättras och komma med förslag. Tänka annorlunda, som att bygga stora lägenhetert att dela på i kollektivboende för vänner. Visa för bostadsministern att vi kan och sedan uppvakta byggherrarna. Just nu tittar vi på ickekommersiella inomhusytor, som inomhusparker som funkar även vintertid. Vi kan inte sitta och vänta på sådana uppdrag. Man måste våga vara expert”, säger Emma Jonsteg.

Lisa Lindström håller med.

”Det var som när vi byggde SVT Play, man får utbilda genom att göra. Vi som bolag utgår från vad vi själva vill göra, inte bara marknadens behov.”

Pusha CV:t på flera jobbsidor med KarriärPush (Extern tjänst)

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera