Hoppa till innehållet

Dataspelsvärlden återspeglas i modet

I kväll avslutas modeveckan med en ljud- och ljusshow på Berns för nya klädmärket DRKN.
Tanken är att vända sig till gamingvärlden både för inspiration och som marknadsföringskanal.

SPELET KAN BÖRJA. DRKN:s kampanjbilder är fotograferade av konstnären Alex Wessely. Plaggen innehåller diskreta men tydliga referenser till olika spel.
SPELET KAN BÖRJA. DRKN:s kampanjbilder är fotograferade av konstnären Alex Wessely. Plaggen innehåller diskreta men tydliga referenser till olika spel.Foto: Alex Wessley

Nya klädmärket DRKN, ett namn taget från ordet darkness, avslutar säsongens modevecka med vad som utlovas vara en spektakulär visning på Berns.

DRKN startades för ett och ett halvt år sedan och ägs av bland andra vd:n Fredrik Weisner, designern Erik Bjerkesjö, Wescs grundare Greger Hagelin, art director Hampus Ericstam och medieprofilen Christian Remröd.

Man samarbetar också med olika speltillverkare och e-sportare, som Counter-strikelaget Ninjas in pyjamas.

Medan DRKNs stil är en ganska renodlad urban, militärisk unisexlook i svart – bomberjackor, huvtröjor, t-shirts, arméjackor och sweatshirts – så är inspirationskällan ovanlig. Tanken är att vända sig helt till gamingvärlden, både som kunder, marknadsföringskanal och som inspiration.

”Vi vill hylla gamingkulturen. Där finns så mycket att hämta, både från alla olika världar och historier, men också sättet att tänka och leva online. Där är det inte officiellt vilket kön du är eller vilken nationalitet du har. Hundratals miljoner människor spelar i dag”, säger Fredrik Weisner.

Tittar man närmare på plaggen så är referenserna synliga men diskreta – ett fodermönster baserat på kartor i spelet Counter-strike, en jacka med emblemet Global Elite som enbart de som kommit till den högsta nivån i Counter-strike får köpa och tryck inspirerat från spelet Eve online.

Erik Bjerkesjö har tidigare fått en lång rad utmärkelser för sin design, bland annat har han utsetts till Årets rookie, Vogue talent of the year, Pitti Uomos Who is on next, och varit Peronis designstipendiat – vilket gjorde att han visade sin första egna kollektion på modeveckan 2014. Hans kännetecken då var skickligt skräddade herrplagg och handsydda skor.

”Det är viktigt med hantverk oavsett om man gör en sko eller den perfekta T-shirten. Jag tycker också att det är viktigt med ansvarstagande produktion och vi använder bara de bästa leverantörerna på marknaden”, säger han.

Grundarna understryker att det är viktigt att få vara fri i sin identitet online och inte begränsas av klass, kön, etnicitet och ålder. Därför har man tagit fram rånarluvor och ”ninjamasker” som kommer att användas genomgående i visningen och själva vill de inte ställa upp på bild utan masker. Olyckligt nog går visningen av stapeln bara några dagar efter att maskerade, svartklädda rasister slogs i Stockholms innerstad.

”Jämlikhet är en central aspekt för oss och rätten att få vara vem man vill oavsett bakgrund.

Vi ser masken som en symbol för att det finns mer av en människa än vad man ser vid första ögon-kastet. För oss är masken en kamp för frihet, för dem är det ett skydd för att kunna utöva förtryck”, säger Fredrik Weisner.

Onsdagens visning kommer att sändas direkt både på e-sportkanalen Twitch.tv och modesajten Nowfashion.

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera