Hoppa till innehållet

Chefsskap för dummies

Hon har utövat ledarskap i krigsområden som projektledare och landschef i Läkare utan gränser och vd inom stora koncerner. Nu hjälper Helena Källerman nyblivna chefer att hålla sig flytande.

LEDARSKAPSERFAREN. Helena Källerman som i dagarna ger ut boken ”Uppdrag mellanchef” har tidigare varit vd för Sweco Position och produktchef för Hewlett-Packard.
LEDARSKAPSERFAREN. Helena Källerman som i dagarna ger ut boken ”Uppdrag mellanchef” har tidigare varit vd för Sweco Position och produktchef för Hewlett-Packard.Foto: Foto: Jesper Frisk

Idén om en ledarskapsbok väcktes redan för tio år sedan efter att Helena Källerman läst ”Managing” av Henry Mintzberg.

”Den inspirerade mig eftersom den handlade om vad du gör i ’ledarskapande’. Min bok är ett slags ’management för dummies’, mycket mindre teoretiskt akademisk och mer praktiskt vardagsnära i jämförelse”, säger Helena Källerman, som har ett förflutet inom Sweco och Hewlett-Packard.

Grundtanken är att hjälpa nya chefer att snabbare komma in i sitt uppdrag, att förstå omgivningen och prioritera rätt.

Titeln ”Uppdrag mellanchef” är dock aningen missvisande. Helena Källerman vänder sig inte i första hand till lägre chefer. Hennes definition av mellanchef är snarare alla från andralinjechefer upp till vd:ar.

”De som har ett antal chefer som rapporterar till dem och som i sin tur rapporterar vidare uppåt.”

Varför ska man läsa den?

”För mig började det som ett slags dagboksskrivande om mina egna erfarenheter som mellanchef och vd. Det är sällan ledarskapsböcker är skrivna av någon som sitter mitt i problematiken. De frågeställningar jag tar upp tror jag kan hjälpa och inspirera.”

Meritlistan är diger. Helena Källerman har utformat ledarskapsprogram och varit mentor för chefer på olika nivåer. Utöver egna erfarenheter från storföretag och organisationer, både i Sverige och internationellt, har hon intervjuat nio företagsledare om deras erfarenheter.

Hon säger sig vara privilegierad eftersom hon jobbat i organisationer med extremt högt engagemang och lojalitet.

”Som projektledare för Läkare utan gränser i Uganda och Sudan fick jag den bästa ledarskapsutbildningen. Där är det på riktigt – på liv och död – ledarskap upphöjt till fyra. Man lär sig att prioritera och inte springa på fel bollar.”

För Helena Källerman handlar ledarskap i grunden om att vara nyfiken på människor och vara intresserad av kommunikation.

”Boken handlar om vad du gör som chef och vad din vardag påverkas av. Jag tror att frågeställningarna i boken kan hjälpa i vardagen som chef. Om inte inspirerande så i alla fall en lättnad att läsa och lära sig av andras misstag.”

Vad är en bra ledare för dig?

”Jag gillar inte att bli detaljstyrd så av rent egoistiska skäl är en bra ledare någon som ger mig utrymme att tänka själv. Den fulländade ledaren finns inte, men rent generellt är det en visionär som också kan konkretisera hur man ska agera för att nå dit. Om man plötsligt ska sälja blåbär i stället för hallon, att kunna förklara att det är helt nya snår man ska leta i och inte bara säga hallon.”

Kan vem som helst bli mellanchef?

”Jag skulle vilja säga ja, men alla är inte lämpade för det. 98 procent av din vardag som chef innebär kommunikation av något slag. Om du är ointresserad av människor och kommunikation kommer du att få det rätt tufft.”

Hur ser du på att unga inte vill bli chefer i dag?

”Jag kan förstå att yngre inte är intresserade när bilden av en chef är att de springer på möten. Vi kanske inte är så bra på att visa att det jäkligt kul att vara chef, svårt men roligt. Jag vill kalibrera förväntningarna och berätta hur vardagen ser ut.”

På frågan vilka de vanligaste felen en mellanchef gör listar Helena Källerman fyra punkter som bör undvikas:

Att bli för involverade i den operativa verksamheten – alternativt att bli för strategiskt upptagna att man missar förankringen till verkligheten.

Att missa att prioritera relaterat till sitt uppdrag: hitta en bra ”good enough-nivå” och gör rätt saker.

Att stressa upp sig för att man sitter i möten och inte ”gör något”: acceptera att ett av dina verktyg för att lyckas som ledare är just möten, och du kan påverka dem att bli mer effektiva.

Att lita på sunt förnuft. Ditt jobb som chef/ledare är att sätta tydliga förväntningar – inte förlita dig på andras sunda förnuft.

Men Helena Källerman har också en klar bild över vad som ger ett framgångsrikt ledarskap:

”Lägg lagom mycket tid på strategi – räkna med att det stora arbetet är genomförandet, inte tänkandet.”

Innehåll från XledgerAnnons

Är först i branschen – med smarta tekniken

Marie Löfgren är operativ chef hos molntjänsten Xledger.
Marie Löfgren är operativ chef hos molntjänsten Xledger.

Mer tid till kärnverksamheten – och minskade kostnader.

Här är verktyget som kan revolutionera en hel bransch.

– Företag med många projekt och underkonsulter har efterfrågat detta länge, det känns väldigt roligt att vi lyckats, säger Marie Löfgren operativ chef hos molntjänsten Xledger.

EXTERN LÄNK: Få allt i ett system – så funkar Xledger

Utvecklingen av artificiell intelligens, AI, går i rasande takt. Samtidigt har många företag inte hängt med, konstaterar Marie Löfgren.

– Ibland blir man förvånad hur pass manuellt stora, välkända företag tvingas arbeta. Jag tror det beror på att många sitter kvar i äldre systemlösningar som inte enkelt går att utveckla, men också att man inte ser över och utmanar sina processer, säger hon och fortsätter:

– Idag är innovationstakten hög och företag med moderna affärssystem får hjälp med att både bli mer effektiva, får bort vissa ”tråkiga” arbetsuppgifter och sänka sina kostnader.

– Personliga vyer som baseras på användande, bluffakturor som kan avslöjas genom avvikelsehantering, framåtriktade analyser, eller förslag på kommande budget är exempel på områden där AI kommer att vara en integrerad del av framtidens affärssystem, menar Marie.

I Xledgers affärssystem är stora delar av funktionerna automatiserade eller AI-styrda.

– Det finns en ökande efterfrågan hos våra kunder och vi som leverantör har en viktig roll i att driva på utvecklingen. Systemet ska vara så klokt att det lär sig så pass bra att det frigör tid som företaget kan lägga på annat, säger Marie.

Ett exempel på en tidsbesparande funktion som kan automatiseras är självfakturering. Funktionen riktar sig särskilt till företag som arbetar med projekt med underkonsulter.

– Vi har större kunder med hundratals underkonsulter i flera projekt. Att hantera faktureringen manuellt för dessa kan ta flera arbetsdagar i anspråk. Det här frigör tid från attestering, man snabbar upp processerna och minskar riskerna för fel.

Med självfakturering läggs alla uppgifter in enligt underkonsultavtal i Xledger, allt underkonsulten behöver göra är att rapportera in antal jobbade timmar.

– Utifrån rapporterade timmar hanterar sedan Xledger hela flödet automatiskt, från tidrapportering till utbetalning. Den här processen säkrar och färdigställer bokföringen utan någon handpåläggning. Du slipper allt arbete med interna kontroller och reducerar arbetsinsatsen avsevärt. Sedan har förstås projektledaren möjlighet till övervakning och uppföljning.

Under hösten har Xledger verifierat funktionen i sin verksamhet och sedan nyår har den rullats ut.

– Hittills är signalerna väldigt positiva, det har funnits ett stort behov av att förenkla och effektivisera de här sakerna.

Enligt Marie är Xledger ensamma om att erbjuda en helintegrerad lösning för självfakturering – och funktionen är en konkurrensfördel:

– Vi har tagit affärer tack vare detta. Företag som arbetar mycket med externa konsulter ser verkligen värdet och möjligheterna, att få ihop de administrativa processerna kring underkonsulter är en stor del av deras vardag, säger hon och fortsätter:

– Jag tror det är viktigt att vara ödmjuk och lyssna in marknaden, vad är det du som användare behöver? För att vara relevanta över tid behöver vi utveckla lösningar utifrån de önskemålen. Idag påminner affärssystemen mycket om varandra på de basala funktionerna, då är det viktigt att kunna sticka ut och erbjuda funktioner som inte finns någon annanstans.

EXTERN LÄNK: Insikter om hela din verksamhet – i realtid 

 

Mer från Xledger

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Xledger och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera