Hoppa till innehållet

Byte i rutan kan bli dyrköpt

Com Hem pensionerar de folkkära reklamkaraktärerna Judit och Judit. Bolaget kastar därmed bort ett dyrbart förtroendekapital, menar reklamforskaren Sara Rosengren.
Den erfarenheten gjorde Boxer med Robert, som fick återuppstå fyra år senare.

1. Comhems Judit och Judit har lämnat rutan. 2. Icas såpa rullar vidare. 3. Boxer-Robert har gjort comeback. 4. Arlas Bregottfabrik är Sveriges äldsta aktiva reklamkoncept.
1. Comhems Judit och Judit har lämnat rutan. 2. Icas såpa rullar vidare. 3. Boxer-Robert har gjort comeback. 4. Arlas Bregottfabrik är Sveriges äldsta aktiva reklamkoncept.

I april stod det klart att de rödhåriga humorkaraktärerna Judit och Judit, som har varit frontfigurer i Com Hems reklam de senaste tio åren, går i pension. Ett helt nytt reklamkoncept har rullats ut för att kommunicera ett förändringsarbete.

”Vi vill synliggöra vår förflyttning mot högre kvalitet och nya erbjudanden i ett modernare reklamuttryck. Vi vill på så sätt ge våra kunder möjligheten att omvärdera Com Hem”, säger Com Hems marknadsdirektör Jonas Lundquist.

Trots att karaktärerna var både underhållande och starkt förknippade med Com Hem, behövde man ta bort dem för att markera en nystart.

”Sättet man säger saker på illustrerar var man är någonstans, det var svårt att använda det konceptet för att illustrera trovärdighet, innovation och modernitet. Vi har haft fantastiska år med Judit och Judit, men allt har sin tid”, säger Jonas Lundquist.

Docent Sara Rosengren på Handelshögskolan i Stockholm har länge forskat kring värdet av just långsiktig, konsekvent reklam. Hon kallar detta värde för reklamkapital och menar att det är en sorts förtroendekapital som byggs upp över tid genom reklam som på ett eller annat sätt tillför ett värde för sin mottagare.

”I en tid där reklambudskapen blir allt fler och konsumenternas möjlighet att välja bort reklam ökar kommer reklamkapital att bli ett allt viktigare konkurrensmedel”, säger Sara Rosengren.

Men många företag tänker inte på sin reklam i termer av ett kapital, vilket gör att de riskerar att missa de möjligheter som ett inarbetat och omtyckt koncept innebär, menar hon.

”Com Hems tidigare reklamkoncept har fått många att stanna kvar i soffan eller aktivt söka upp reklamen. När det skrotas kommer detta intresse att försvinna och uppmärksamheten för reklamen bli mer dyrköpt”. 

Just kostnadseffektivitet är en av fördelarna med ett starkt reklamkapital. Det kan bli dyrt att bygga upp ny igenkänning och nytt gillande av reklamen från början, menar Sara Rosengren.

”När folk känner igen reklamen och vet att den sannolikt kommer att bjuda på något underhållande kostar det mindre att fånga deras uppmärksamhet. Det gör i sin tur att företagen får bättre avkastning på sina reklaminvesteringar”.

Detta har man har upplevt på digital-tv-bolaget Boxer med reklamikonen Robert. Frontfiguren gjorde premiär i rutan år 2000, och utvecklade en stark relation till både kunder och medarbetare. När företaget bytte reklambyrå 2011 fick den folkkäre Robert gå i pension. Men återuppstod fyra år senare.

”Många har under åren sagt att de saknar honom. Boxer var också så starkt förknippat med Robert att när han plockades bort uppfattades det av vissa som att även Boxer hade försvunnit”, säger Boxers marknadschef Elisabet Åkerhielm.

Det finns en ”väldigt hög” igenkänning när det kommer till Robert.

”När Robert kom tillbaka hösten 2015 ökade vi vår reklameffektivitet rejält. Vi får ut mer av de pengar vi investerar i reklam eftersom han redan var så välkänd och uppskattad”, säger Elisabet Åkerhielm.

På Com Hem såg man i stället en risk i att den höga igenkänningen av reklamkaraktärerna skulle överskugga förändringarna inom företaget.

”Judit och Judit bidrar absolut till kopplingen till Com Hem, men de kan också stjäla uppmärksamhet från varumärket och bli väldigt starka i sig”, säger Jonas Lundquist.

Det finns flera andra exempel där företag, utan att tänka i termer av reklamkapital, har valt bort framgångsrika reklamkoncept vid behov av förnyelse, eller för att man byter reklambyrå eller marknadschef.

Efter att i tolv år ha fått personifiera Ipren-tabletten, fick Ipren-mannen lämna scenen, i samband med lanseringen av en ny form på tabletten.

”Ipren-mannen var en extremt effektiv kombination av reklamkapital och varumärkesnytta. Ipren-mannenfilmerna lyckades förmedla produktegenskaper på ett underhållande sätt. Var och varannan svensk kunde rabbla vilka egenskaper värktabletten har”, säger Sara Rosengren.

Telia bröt 2009 samarbetet med sin reklambyrå Storåkers McCann. Uppbrottet innebar slutet på den populära reklamsåpan ”Telia-pappan”, vars huvudkaraktär hade vunnit svenska folkets sympatier i över sex år.

Skälet var att man hade behov av att kommunicera med sina kunder på nya sätt. Det hette också då att reklamen var också i behov av ”förnyelse” och ”ny energi”.

”Man underskattade sannolikt värdet i det reklamkapital som byggts upp. Man såg det som ett reklamkoncept snarare än en tillgång”, säger Sara Rosengren.

Sveriges äldsta aktiva reklamkoncept Bregottfabriken från 1995 är ett exempel på där man gjorde tvärt om. I stället för att byta ut reklamen efter ett byråbyte 2013, valde man på den nya reklambyrån Åkestam Holst, att förnya.

”Det var ett ganska enkelt beslut att behålla ett så pass starkt koncept. En av Bregottfabrikens styrkor är att vi kan skapa kampanjer som står kvar i det gamla konceptet, men som också blickar framåt. Till exempel har Bregottfabriken flyttat in på Instagram”, säger Mikael Lindgren, pr-chef på Arla Foods.

Vilka risker såg ni med att byta?
”Alla varumärken vill ju förnya sig men det finns en risk att överge ett bra koncept för tidigt. Vår utmaning är i stället att förnya konceptet inom ramen för det befintliga. Folk gillar det och känner igen sig, det märks i det engagemang vi ser, framför allt i våra digitala kanaler.”

Att Arla har varit konsekventa och behållit samma reklamkoncept genom alla år och därmed byggt upp ett reklamkapital, har bidragit till att Bregott är det mest köpta varumärket i sin kategori, enligt Mikael Lindgren.

På Com Hem är man övertygade om att man har gjort rätt val.

”Att ha underhållande reklam var viktigt för Com Hem när våra tjänster inte var lika bra. Men nu med förbättrade tjänster och högre kvalitet fanns ett behov av att förändra uttrycket. Vi vill att kunderna ska gilla hela Com Hem och inte bara reklamen”, säger Jonas Lundquist.

Innehåll från HebaAnnons

Hos Heba gäller hållbara hyreskontrakt

Genom Hebas hållbara hyreskontrakt förbinder sig våra hyresgäster att teckna ett grönt elavtal och att källsortera i våra miljörum. För dig som bor hos oss ska det vara enkelt och självklart att kunna göra klimatvänliga val.

Genom Hebas hållbara hyreskontrakt förbinder sig våra hyresgäster att teckna ett grönt elavtal och att källsortera i våra miljörum. För dig som bor hos oss ska det vara enkelt och självklart att kunna göra klimatvänliga val.

– Det är viktigt att vi alla gör allt vi kan för att minska belastningen på klimatet. Vi tror att våra hyresgäster delar den uppfattningen. Vem vill inte bidra, bara det är enkelt? Ibland behöver vi komma över en tröskel, för att skaffa oss en ny vana eller tänka nytt inför ett beslut. Genom hållbara hyreskontrakt kan vi få fler att ta steget, säger Ulrika Thorildsson fastighetschef på Heba.

De hållbara hyreskontrakten gäller alla nytecknade kontrakt. Rökfri fastighet ingår också i de nytecknade kontrakten. För allas hälsa och trivsel håller vi det rökfritt inne i husen och 25 meter ut från husen. I takt med omflyttningar och nytecknade kontrakt, ökar andelen hållbara hyreskontrakt i husen allteftersom.

Vad tycker hyresgästerna?

– Hyresgästerna uppskattar att det är rökfritt. Och ingen protesterar när vi hänvisar till grönt elavtal och källsortering, vilket är positivt. Medvetenhet och utveckling har kommit så långt att klimatval ses som självklara och tas emot väl, säger Ulrika Thorildsson.

Vill uppmuntra till bra klimatval

Genom de hållbara hyreskontrakten tar Heba ansvar för verksamhetens indirekta klimatpåverkan. Det vill säga klimatpåverkan som relaterar till Hebas verksamhet, men som ligger bortom våra egna beslut. Vi har en dialog med våra intressenter för att inspirera och dela med oss av våra erfarenheter. Hyresgäster, entreprenörer och samarbetspartners – tillsammans kan vi göra skillnad.

Om Heba

Heba Fastighets AB är en långsiktig och erfaren fastighetsägare som utvecklar, äger och förvaltar bostäder och samhällsfastigheter i Stockholmsregionen och Mälardalen. Heba grundades 1952 och är sedan 1994 noterade på Nasdaq Stockholm AB Nordic Mid Cap.

Läs mer här! 

 

Mer från Heba

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Heba och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera