Hoppa till innehållet

Budmat ändrar vanor

Att äta restaurangmat har aldrig varit lättare. Cykelbuden i städerna förändrar svenskarnas matvanor, och trenden går enligt en expert mot ännu mindre hemlagad mat.

SNABBLEVERANS. Cykelbudet Muhammad Jasim hämtar mat av Jessica Leroux på Doktor Mat på Tegnérgatan.
SNABBLEVERANS. Cykelbudet Muhammad Jasim hämtar mat av Jessica Leroux på Doktor Mat på Tegnérgatan.Foto: Foto: Oskar Omne

På ett par år har det blivit en del av stadsbilden i Stockholm. Framsvischande på stadens cykelnät, färgglada med stora lådor på ryggen. Matapparna har tagit huvudstaden med storm. Att få mat från sin favoritrestaurang serverat i hemmets trygga vrå var något som föll stockholmarna i smaken. Först ut var Foodora. Finska Wolt lanserades i fjol, likaså Ubers variant av tjänsten, Uber Eats.

”Bekvämlighet har historiskt varit en drivande faktor samt en generell önskan om att få ihop tillvaron utan att behöva tumma på matupplevelser. Många har visserligen en kvarterskrog i närheten, men kanske inte bor eller jobbar på gångavstånd till de olika guldkornen i staden. Genom Wolt får användarna tillgång till dessa restauranger”, säger Carl Zetterqvist, vd för Wolt

Populariteten märks tydligt på restaurangerna, bland annat på Lily’s Burger som är ansluten till både blåklädda Wolt och rosa Foodora.

”Det här har gjort att det blivit mer att göra än vad vi först hade kunnat tro”, säger Mahmut Suvakci, som äger och driver Lily’s Burger tillsammans med Joel Kinnaman.

Skådespelarna startade sin restaurang 2013, och var snabba med att haka på matbudstrenden. Lunchtid kommer flera beställningar från företag in via matapparna, men det är främst på kvällarna som trycket är högt.

”Även de som bor nära restaurangerna beställer via apparna. Folk sitter hemma och tar den där extra avgiften som tillkommer utan problem för att få hem maten till sig”, säger han.

Första gången som han såg fenomenet var i USA. Men då tänkte han att det inte skulle kunna slå igenom i Sverige. Men trenden har fått fäste och börjat påverka stockholmarnas matvanor i hemmet.

”Den stora trenden är ju att man kan se en förflyttning av ätande och lagande av mat från hemmet ut till restaurangerna. Uteätandet har ökat över lång tid”, säger Ingela Stenson, analytiker och strateg på United Minds.

Hon menar att fenomenet kunde märkas redan innan när matkassetjänsterna började lanseras i början av 2010-talet. Först blir trenden att svensken vill slippa att vardagshandla, men ändå laga maten. Och nu går trenden mot att även lagandet av maten bortprioriteras.

”Är det något vi vill med maten, så är det att den ska vara lustfylld. Vi är ovana att köpa tjänster, men nu gör vi det i allt större utsträckning. Vi vill ha kvalitet, vi vill ha det snabbt och det ska vara gott. Jag tror att det är den hemmalagade maten som kommer att minska. Inte restaurangbesöken”, säger Ingela Stenson.

Och trots den hårda konkurrensen fortsätter matapparna att blomstra. Wolt började sin verksamhet i Finland och har spridit sig via Stockholm till Köpenhamn. Och både Foodora och Uber Eats finns i flera länder.

”Vi ser positivt på framtiden och fokuserar på att bredda vårt utbud och ut-forska klimatsmart mat. Vi ser även en stor efterfrågan från städer där vi för närvarande inte är verksamma”, säger Carl Zetterqvist.

Matapparnas intåg på den svenska marknaden är också ett tecken på en större trend, där svenskar hellre fokuserar på att effektivt utnyttja sin lediga tid med att umgås med vänner och få upplevelser, samtidigt som man är mer beredd på att betala för vardagssysslor.

”Vi vill ha saker i ett paket, en helhetslösning. Till exempel att få fredagsmyset fixat för oss via en bra tjänst”, säger Ingela Stenson.

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera