Välkommen till ett nytt Biosverige där fjolåret var ett av de bästa på 2000-talet med 17,8 miljoner sålda biljetter. Trenden på biografmarknaden är att det blir allt färre och större aktörer.
Nyligen såldes Nordic Cinema Group, där SF Bio ingår, till världens största biografkoncern, amerikanska AMC, som i sin tur har asiatiska ägare. Affären måste dock godkännas av Konkurrens verket.
Samtidigt har streamingtjänster som Netflix och HBO mutat in sig i filmtittarsoffan. Enbart Netflix kunde det sista kvartalet i fjol addera drygt sju miljoner nya prenumeranter i världen.
Bolaget har sedan tidigare aviserat att det i år kommer att producera 1 000 timmar innehåll, att jämföra med 600 timmar föregående år. Satsningen beräknas kosta 6 miljarder dollar, vilket är 1 miljard dollar mer än vad Netflix spenderade 2016.
Det är mot den kulissen som ett gäng entusiaster nu väljer att starta ett slags lyxbio för vuxna biobesökare.
Projektet har redan blivit känt som bio Capitol i lokaler vid S:t Eriksplan i Stockholm. Bakom står ägarna till två filmdistributörer, Nonstop Entertainment och Njuta Films.
Totalt är det 900 kvadratmeter som nu ska göras om till minst tre biosalonger. För stunden är det en byggarbetsplats där ventilation och toaletter ska komma på plats innan inredningsjobbet kan påbörjas.
På inköpslistan står lyxfåtöljer med tillhörande bord så att besökarna ska kunna äta en måltid och dricka under filmen. Tanken är att inreda Capitol som en hotellbar eller ett klassiskt bibliotek.
”Det ska vara ombonat, kännas vuxnare, hemtrevligare och lite skönare än vad man är van vid från andra bio- grafer. I foajén ska det finnas plats för bar och bistro. Vi vill erbjuda någonting som ligger vid sidan av binge- tittandet och nå en publik som är mer dedikerad.”
Intresset tycks vara stort. På kort tid har de lyckats dra in drygt 1,6 Mkr i gräsrotsfinansiering via Kickstarter.
I skrivande stund har totalt 1.165 personer bidragit, varav en med hela 85 000 kronor.
”Vi är helt överväldigade både av summan och att det gick så snabbt att nå vårt första mål. Vi är ödmjuka inför uppgiften, att verkligen leverera det folk satt sina pengar och sin tilltro till. Samtidigt är det lite bucket list över detta – att ha en egen bio någon gång i livet”, säger Jakob Abrahamsson, vd för driftbolaget Kinematografen S:t Erik. Han är även vd för distributionsbolaget Nonstop Entertainment.
Vilka är det som går in med pengar?
”Så vitt vi kan se är det främst privatpersoner och en handfull företag, vilket är jätteroligt. Några namn hör hemma i filmbranschen, men det är bara en bråkdel.”
Totalbudgeten för hela bygget ligger på drygt 10 miljoner kronor. Ägarna har gått in med egna pengar, men Kickstarterkampanjen är en viktig del. Dessutom har Capitol fått 300 000 kronor i bidrag från Stockholms stad.
Jakob Abrahamsson är medveten om att affärsidén inte är unik, men att det ännu inte har lossnat för den här sortens biografer i Sverige. SF Bio började redan för några år sedan med vip-salonger med alkoholrättigheter. Biografen Bar Deco i Malmö är ett annat exempel som i praktiken har fungerat som ett pilotprojekt för Capitol.
Men förebilderna för kommande Capitol finns framför allt i England där så kallade boutiquebiografer under varumärket Everyman och Electric Cinema har besökts. Salonger med lyxigare fåtöljer med sidobord där man kan ha sina glas och tallrikar och till och med specialplatser nära bioduken där besökarna kan ligga ned och se filmen.
”Vi har bokstavligen varit där och fotat med mobilerna för att få inspiration. De har en lyhördhet och är verkligen måna om att besökarna får en bra bioupplevelse.”
Jakob Abrahamsson är medveten om konkurrensen från streamingtjänster, men ser även att framväxten av dessa har gett nya möjligheter, den så kallade long tail-teorin.
”För klassiska filmer finns det absolut en marknad. Klassiker är något av en vit fläck för streamingtjänsterna.”
Biljettförsäljningen ska täcka kostnaderna för lokalerna och personalen. Guldkanten i kalkylen för Capitol bygger på att kunna bjuda på en krog- upplevelse i samband med filmtittandet.
”I vårt fall handlar det mer om Serranoskinka, ostar och vin. Det är vårt popcorn och där vi ska hitta vår edge”, säger Jakob Abrahamsson.
Affärsmässigt räknar Capitolgänget med att kunna sälja 1.000 biljetter i veckan. Det skulle ge en hygglig grundekonomi för att hålla verksamheten flytande. Biljettpriset är inte spikat men lär hamna runt 110 eller 120 kronor.
”Även om vi möts av många glada tillrop nu har vi kalkylerat med att det kommer att ta tid innan vi når ett nollresultat. Om vi når 50-procentig beläggning varje vecka är det jättebra.”