The Famous Grouse grundades 1896 i Perth av den skotska sprithandlaren Matthew Gloag. Från början var namnet endast The Grouse men försäljningen fick så bra att han 1905 kände att han med rätta kunde lägga till ”Famous” i namnet.
I dag ägs The Famous Grouse av den skotska sprittillverkaren The Edrington Group och är en av Skottlands mest kända blended whiskeys. Under 2015 var The Famous Grouse den femte mest sålda spritsorten på Systembolaget där totalt 634.729 liter lämnade hyllorna.
Men nu har alltså den berömda ripan fått en ny fjäderdräkt. Enligt bolaget har de investerat en ”sjusiffrig” summa i den nya produktdesignen som bland annat inkluderar en ny flaskform samt en uppdaterad etikettdesign. Innehållet är dock detsamma.
”Den nya designen har utvecklats som ett resultat av konsumentens efterfrågan på förbättrad kvalitet och kommer ytterligare att differentiera varumärket från våra konkurrenter och sätta en högre standard”, säger Glen Gribbon, direktör på The Famous Grouse, i ett pressmeddelande.
I samma veva byter även den rökigare The Black Grouse namn till The Famous Grouse Smokey Black samt får en ny komponent i blandningen i form av Glenturrent Single Malt. Under 2015 sålde Systembolaget drygt 45.000 liter av den rökigare blandningen.