Hoppa till innehållet

Barnpassare tar nya vägar

Barnpassningsföretagen söker nu nya vägar för att fånga upp förlorade intäkter sedan rutavdraget halverats. Samtidigt spår branschen ett växande behov och konkurrensen ökar.

KÄMPAR PÅ. Barnpassarbranschen utgörs av ett trettiotal aktörer, varav de flesta är Stockholmsbaserade. Av de fem största omsätter Nannynu cirka 27 Mkr, och de övriga fyra mellan 4 Mkr och 8 Mkr.
KÄMPAR PÅ. Barnpassarbranschen utgörs av ett trettiotal aktörer, varav de flesta är Stockholmsbaserade. Av de fem största omsätter Nannynu cirka 27 Mkr, och de övriga fyra mellan 4 Mkr och 8 Mkr.Foto: Foto: Mostphotos

”Städhjälp blir något helt nytt för oss och vi får en helt ny kundgrupp, inte bara föräldrar med barn upp till sex år. Med städ kan även ensamstående och äldre anlita oss, och på så sätt hoppas vi fylla det intäktsgap som kan uppstå 2017”, säger Sara Nasiell, grundare och vd för barnpassningsföretaget Charlies bästa änglar.

Charlies hemma heter det nya affärsområdet för städhjälp, som företaget lanserar i vår. Det ska förhoppningsvis hjälpa den minskade efterfrågan på barnpassning som uppstod till följd av halveringen av rutavdraget i januari 2016.

”Vi behöver inte utöka våra tjänster för att överleva, i Stockholm finns det mycket småbarnsfamiljer och ännu ganska få barnpassningsföretag. Men med ytterligare ett ben blir vi mindre sårbara”, säger hon.

Sara Nasiell är för tillfället föräldraledig med sitt femte barn, men ser på 2017 med tillförsikt. Hon är journalist i grunden, men startade eget 2008, när hon själv behövde hjälp med barnpassning.

”Det enda folk pratade om var att de inte hade tid eller inte kunde gå bort för de inte hade barnvakt. I samma veva skulle rut införas, och jag tyckte att det fanns så många bra ungdomar som skulle tycka att det var toppen att jobba med detta”.

Andra tänkte samma tanke, och Charlies bästa änglar har tillsammans med sina branschkollegor kämpat för att förändra inställningen till att anlita professionell barnvaktshjälp och göra det mer accepterat. Marknaden har också vuxit stadigt. Men sänkningen av rutavdraget innebar en kraftig inbromsning och kampen om barnfamiljernas rutpengar har blivit hårdare.

”Tidigare hade vi en tillväxt på runt 20 procent varje år. Den siffran har nu avtagit. Tidigare köpte en kund i snitt 16 timmar per månad. Efter sänkningen minskade det snabbt till tolv”, säger Per Danckwardt som är vd för marknadsledaren Nannynu.

Charlies bästa änglars kunder erbjöds kraftiga rabatter under de sista månaderna 2016, och därigenom klarade sig bolaget från att inte gå med förlust.

Branschen utgörs av ett trettiotal aktörer, varav de flesta är Stockholmsbaserade. Av de fem största omsätter Nannynu cirka 27 Mkr, och de övriga fyra mellan 4 Mkr och 8 Mkr.

Att de flesta bolagen fortfarande är relativt små beror på branschens komplexitet, och en svårighet att professionalisera, menar Per Danckwardt på Nannynu.

”Vårt uppdrag bygger på att vinna förtroende. Du har väldigt krävande kunder, du ska ha kapacitet att rekrytera, få din personal att prestera och vidareutvecklas, samtidigt som du bara fakturerar varje kund för tio timmar i månaden. Det är svårt att få lönsamhet och få det att fungera affärsmässigt”.

Marknadens exakta storlek är svårbedömd tack vare att en stor andel barnpassning är svart arbete.

Elin Kvist, forskare vid Sociologiska institutionen på universitetet i Umeå, som har forskat på städtjänster, menar att det finns en försiktighet när det gäller professionell barnpassning.

”Att sälja ruttjänster handlar om att etablera förtroende. Eftersom barnpassning handlar extra mycket om tillit och förtroende, så kanske många väljer att anlita bekantas tonårsbarn svart istället för att köpa tjänsten vitt från ett företag”, säger Elin Kvist. 

Om 2016 var ett stålbad, kan 2017 bli året då de företag som finns kvar breddar sitt tjänsteutbud.

Nannynu var förutseende och rullade redan sommaren 2016 ut städtjänsten Tidynu.

Per Danckwardt tror på en svag återhämtning det kommande räkenskapsåret.

”Jag tror att vi har tagit oss igenom den största osäkerheten, vilket märks på våra ägare som är villiga att satsa igen. Vi ser också att efterfrågan på vår städtjänst har kommit igång bra”.

Även Sara Nasiell ser goda möjligheter till tillväxt framöver, både för sitt eget bolag, och för marknaden. Fler kundgrupper köper barnvaktstjänster nu, säger hon, inte minst den växande 1980- och 1990-talistgenerationen småbarnsföräldrar.

”När jag startade var det fortfarande uppseendeväckande och betraktades som en överklassgrej. Idag har vi betydligt fler typer av människor som anlitar oss.”

Ett annat företag som ser en möjlighet att växa är städjätten Hemfrid, som också gör en större satsning på sin barnvaktstjänst. Under våren ska man bygga en större organisation för sina barnvaktstjänster och investera mer i marknadsföring.

”Vi ser en ökad efterfrågan på barnpassning. Allt fler har behov av att lösa livspusslet och få ihop jobb och familj. Få känner till att vi haft barnpassning i vårt utbud sedan starten 1996”, säger Frida Koff, kommunikationschef på Hemfrid.

Att denna marknad inte har fler större aktörer beror delvis på att svenskarna inte varit vana vid att köpa barnpassning, menar Frida Koff.

”Det är först på senare år har det blivit mer accepterat. Få företag vågar investera på en spelplan där politikerna ändrar reglerna hela tiden. För att etablera sig på en ny marknad behövs stabila, långsiktiga förutsättningar. Därutöver är svårt att bygga upp en ny tjänsteorganisation, det krävs både tid och resurser.”

Innehåll från Autolease DNBAnnons

Satsar tillsammans på laddning för elbilar: ”Enkelt för föraren”

Anders Lindström, skandinavisk affärsutvecklare hos Autolease.
Anders Lindström, skandinavisk affärsutvecklare hos Autolease.

Smidigare att hitta laddning – med din leasingbil.

Här är satsningen som ska få fler att välja elbil.

– Tack vare samarbetet med Northe får våra kunder en helhetslösning med tillgång till ett brett publikt laddnätverk samt uppkopplade hemma och kontorsladdare, säger Anders Lindström, skandinavisk affärsutvecklare hos Autolease.

EXTERN LÄNK: Hitta din leasingbil till företaget här

Allt fler företag satsar på elbilar, både för transport och som tjänstebilar till sina anställda. Hos leasingföretaget Autolease ser man ett ökat tryck och räknar med att åtta av tio leasingbilar är fossilfria senast 2025.

– Alla, både vi och kunderna, är intresserade av hållbarhet. Det är inget vi tar lätt på och har därför ett tydligt mål gällande nollutsläppsfordon. Det driver på omställningen men det ställer också nya krav, både på oss som leverantör och för kunderna själva, säger Anders Lindström.

Samtidigt som intresset ökat för elbilar har möjligheterna att hitta laddstationer varit en utmaning för företagskunder, menar han:

– Marknaden i Sverige kring laddning har fokuserat på privatkonsumtion, det är lite olyckligt eftersom det är företagsmarknaden som har kraften att ta investeringarna. Dessutom har man missat kring komplexiteten när det kommer till den administrativa delen för laddning hos företagskunder.

Northes vd David Fauné  och Autoleases Anders Lindström.
Northes vd David Fauné och Autoleases Anders Lindström.

Därför inleder nu Autolease ett samarbete med svenska techbolaget Northe, vars plattform möjliggör för Autolease kunder att ladda publikt, på arbetsplatsen eller i hemmet. I tjänsten finns en betallösning som är skräddarsydd för företag som även inkluderar möjligheten till återbetalning för elförbrukning i hemmet.

– Samhället vill göra det självklart att välja elbil framför andra bilar, men då behövs det även tekniska lösningar som gör att laddning inte blir en administrativ börda oavsett om du laddar hemma eller på en annan plats, säger Northes vd David Fauné och fortsätter:

– För oss är samarbetet med Autolease superviktigt, vi har båda innovation som fokus och vill se en utveckling på elbilsmarknaden. Det finns en efterfrågan att förenkla laddning av bilen och då svarar vi gemensamt upp på den.

Anders Lindström pekar på just enkelheten som en avgörande faktor för kunderna:

– Det blir en enkelhet för företaget att göra en omställning och hantera administrationen, det blir enkelt för föraren att ladda då man får fler laddpunkter att tillgå. Man ska inte behöva känna ”laddångest”.

Båda företagen ser partnerskapet som ett startskott och ser gärna att fler aktörer ansluter:

– Från vårt perspektiv handlar det mycket om hur vi gemensamt kan hitta lösningar i branschen. Förflyttningen från bensinbilar till laddbart har gått oerhört snabbt, men vi ser också att det behövs en större samsyn och samarbete mellan olika aktörer. Det vi kan erbjuda är en teknik som underlättar det, säger Fauné.

Lindström lyfter fram att gemensamma satsningar skapar förutsättningar till att alla på elbilsmarknaden blir nöjda. Plattformen möjliggör även för Autolease att fördjupa samarbetet med redan existerande leverantörer samt komplettera med nya, påpekar han:

– Marknaden har inte varit konsoliderad till en lösning. Istället har olika aktörer haft sina egna lösningar, vi har biltillverkare som byggt sina egna nätverk eller distributörer av laddnätverk som gått sin egen väg.

Det har funnits en ”protektionism” som vi nu ser luckras upp, säger han och lägger till:

– Vi är övertygade att ju fler som samarbetar, desto större möjligheter till en bra affär för alla.

EXTERN LÄNK: Så väljer du rätt bil – ta hjälp av experterna 

 

Mer från Autolease DNB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Autolease DNB och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera