Hoppa till innehållet

Barnböckerna visar upp nya sidor

I veckan drar Bokmässan i gång i Göteborg och nära 100 000 besökare väntas.
I branschen har barnböcker stått för en konstant ökning de senaste tre åren. Men nu är läsarna mätta på dystopier och vill ha science fiction, spänning eller helt enkelt vardagsrealism.

SPÄNNANDE LÄSNING. Försäljningen av barn- och ungdomsböcker har ökat konstant sedan 2013, under första kvartalet 2016 ökade försäljningen med 6,2 procent.
SPÄNNANDE LÄSNING. Försäljningen av barn- och ungdomsböcker har ökat konstant sedan 2013, under första kvartalet 2016 ökade försäljningen med 6,2 procent.Foto: TT

Sverige har en gedigen tradition av barn- och ungdomsböcker. Astrid Lindgren och en lång rad barnboksförfattare efter henne har en stark närvaro i kulturen.

Försäljningen av barn- och ungdomsböcker har också ökat konstant sedan 2013 – under första kvartalet 2016 ökade försäljningen med 6,2 procent, enligt en rapport från Svenska bokhandlareföreningen och Svenska förläggareföreningen.

”När Pisa-undersökningen avslöjade att läsförståelsen hade blivit sämre bland svenska barn fick det stort genomslag i Sverige och togs på stort allvar. Många fantastiska initiativ drogs i gång för att skapa förutsättningar för barn att läsa mer. Att kunna läsa och förstå en text är en demokratifråga, förstår man inte innehållet i skrivna texter så kan man inte heller ta del av samhällsinformation”, säger Ann Sköld, förlagschef på Rabén & Sjögren, som en av förklaringarna till varför bokförsäljningen har ökat.

På torsdag drar Bokmässan i Göteborg i gång – fyra dagar med nära 100 000 besökare, över 800 utställare och omkring 1 200 ackrediterade journalister närvarande. Yttrandefrihet är årets tema eftersom tryckfrihetsförordningen firar 250 år. En av huvudfrågorna är just vilka utmaningar det fria ordet står inför i Sverige och i världen i dag.

Barns läsning är en viktig del i samhällsutvecklingen. För förlagen handlar det givetvis också om att sälja böcker, men till skillnad mot vuxenutgivningen är barnbokssidan inte lika beroende av enstaka bästsäljare. Däremot finns inom segmentet mycket produktiva och pålitliga författare som ger ut flera titlar varje år. Martin Widmarks böcker om Lasse-Majas detektivbyrå är det mest kända exemplet, vars titlar både är de bland de bäst säljande i landet och de mest utlånade böckerna på svenska bibliotek. Pia Hagmar är en annan produktiv författare som skriver främst hästböcker och deckarböcker och har gett ut över 60 titlar.

”Pia Hagmars Dalslandsdeckarna är en serie som har rullat på i många år och sålt mycket bra. Hon är en fantastiskt duktig författare som också är ute mycket i skolor och på bibliotek och träffar läsare”, säger Jenny Zunko, pr-ansvarig för barn- och ungdomslitteratur på B. Wahlströms.

B. Wahlströms grundades 1911 och är Sveriges äldsta barnboksförlag, men ingår sedan några år i Massolit förlagsgrupp, som ägs av Storytel.

”En av våra böcker som har sålt mest på slutet är Johan Egerkrans faktaböcker ’Nordiska väsen’ och ’Nordiska gudar’. En trend är att fantasy kommer minska en aning och science fiction blir större. På de stora bokmässorna i Frankfurt och Bologna har man sett mycket sci-fi”, säger Jenny Zunko.

Utöver B. Wahlströms och Rabén & Sjögren är Bonnier Carlsen och Alfabeta några av de största utgivarna av barnlitteratur, men många mindre förlag specialiserar sig också på barnböcker. För fem år sedan startade Piratförlaget sitt systerbolag Lilla Piratförlaget och nytt är att Brombergs också har börjat ge ut barn- och ungdomsböcker. Bland de första titlarna är den första delen i en trilogi författad av Albin och Karin Alvtegen, ”Nyckeln till Hinsides”.

”Barnböcker är verkligen bland de böcker som går allra bäst just nu och där känner vi att vi absolut kan bidra med något. Tanken är att vår utgivning ska vara en spegel av den vi gör för vuxna, hög kvalitet av svenska och internationella författare. Karin Alvtegen som vi har gett ut länge ville samarbeta med sin duktiga son och de har tillsammans skrivit Nyckeln till Hinsides som vänder sig till barn 9 – 12 år”, säger Dorotea Bromberg, förlagschef på Brombergs.

Att väletablerade vuxenförfattare också börjar skriva barn- och ungdomsböcker är en trend som har tilltagit på senare år. Ovan nämnda Lilla Piratförlaget ger till exempel ut kriminalförfattaren Kristina Ohlssons barnböcker, hennes senaste bok ”Zombiefeber” har varit en av de bäst säljande barnböckerna i Sverige det senaste halvåret, enligt Svenska förläggareföreningens topplistor.

”Mats Strandberg och Sofia Falkenhems ’Monstret i natten’ har sålt väldigt bra för att vara en nyhet och Mats är ju också en vuxenförfattare från början”, säger Ann Sköld på Rabén & Sjögren.

Medan exempelvis bästsäljande svenska deckare kan sälja långt över 100 000 exemplar säljer sällan barnböcker lika mycket. En anledning är att det inte finns mer än ungefär 100 000 barn i varje åldersgrupp. För att komma upp i de högsta siffrorna krävs böcker som också läses av vuxna, som den nya Harry Potter-boken, eller de tidigare stora boksuccéerna för unga vuxna, som ”Hungerspelen”. Segmentet unga vuxna har dock sjunkit en aning på senare tid.

”Det blir en mättnad helt enkelt, på urban fantasy och dystopier. Men det kommer alltid något nytt. Just nu märker vi att flyktingströmmarna i världen har påverkat litteraturen, det finns en hel del berättelser om utsatta människor som slits upp från sin trygghet och måste fly, som ’Flykten’ av Francesca Sanna. Mer realism och relationer, parallellt med att spänning och skräck fortfarande är stort”, konstaterar Ann Sköld.

Böcker för de yngsta som kräver högläsning behöver inte bara fascinera barnet utan också vara rolig nog att den vuxna orkar läsa boken 20 gånger. När e-boken kom fanns en rädsla att den skulle påverka barns läsande, men digital läsning har inte slagit igenom alls i den utsträckningen. Däremot har ljudböcker vuxit ännu mer.

”Både vuxna och barn lyssnar alltmer på böcker. Förr satte man på en cd i barnens rum, nu kan man lyssna genom Ipad och telefon. Här efterfrågas fortfarande Astrid Lindgrens inläsningar av hennes egna böcker. För barnen är hennes röst inte bekant, men där är det vi vuxna som har relationen och vill föra den vidare till barnen”, säger Ann Sköld.

Innehåll från QuickbitAnnons

Snabba betallösningar får kryptobolaget att växa snabbt

Svenska fintechbolaget Quickbit växer just nu snabbt tack vare sina lösningar för e-handlare som vill ta betalt i kryptovaluta eller endast nyttja fördelarna med blockkedjan i sina betalningar.

– Vi har en stark produktportfölj som är mycket konkurrenskraftig även internationellt, säger Daniel Sonesson, vd för Quickbit.

Läs mer på Quickbit.com 

Globaliseringen och den ökande e-handeln har skapat en växande efterfrågan på betalningar och överföringar som dels är säkra, men också snabba och smidiga. För att möta framtidens efterfrågan grundades Quickbit 2016 och man har nu byggt upp ett ekosystem av lösningar som underlättar för människor och företag att använda kryptovaluta i sin vardag.

– Vi är duktiga på att utnyttja fördelarna med blockkedjan som ger trygga och hackningsfria betalsätt. Blockkedjan möjliggör omedelbara internationella överföringar mellan människor till låga kostnader, och växling mellan olika valutor till minimala avgifter. Det är även möjligt att följa hur kryptovalutan har bytt ägare, säger Daniel Sonesson.

Snabba överföringar

Quickbits produkter hjälper handlare att kunna få pengarna på kontot i samma ögonblick som de säljer sin vara, understryker Daniel Sonesson.

– Våra lösningar innebär att handlarna inte ens behöver hålla på med kryptovalutan själva. Vi kan sköta det ”jobbiga” som kryptovaluta kan innebära och sköta växlingen till deras nationella valuta.

Hela sex procent av svenskarna har investerat i kryptotillgångar, enligt Finansinspektionens rapport ”Hushållens ekonomi” (2023). Globalt växer antalet kryptoägare kraftigt. För Quickbit märks det ökande intresset tydligt - bolaget befinner sig just nu i en stark tillväxtperiod. 

– Vi har genomgått ett intressant år där vi har fortsatt att utveckla vårt erbjudande. Vi ser att en allt större bredd av företag blir mer och mer nyfikna på att jobba med oss eftersom de ser att våra produkter fungerar.

Daniel Sonesson, VD för Quickbit
Daniel Sonesson, VD för Quickbit

Många marknader ger tillväxt

– Vi satsar på en fortsatt stark, global tillväxt. Vi rör oss i en riktning nu där vi ser att intresset för vår produktportfölj bara ökar. Inom några år kommer Quickbit att vara en av de stora dominanterna internationellt som hjälper allt fler branscher och stora globala kunder att förse sina slutkunder med ännu smidigare och säkrare betalningssystem.

En viktig nyckel till framgången är att bolaget jobbar mot många olika marknader, framhåller Daniel Sonesson:

– Våra lösningar begränsas inte av landsgränser vilket gör att vi kan expandera geografiskt i hög takt till alla marknader där kryptovaluta är tillåtet.

– Vi har unika produkter som hjälper handlarna att kunna nå en alltmer växande kundgrupp av människor som förfogar över digitala tillgångar, som till exempel kryptovaluta. Det gör att de plötsligt kan nå en marknad som de inte tidigare har nått.

Förutom att erbjuda en produktportfölj riktad mot handlare i alla branscher som vill ta betalt i kryptovaluta har Quickbit även utvecklat lösningar riktade mot konsumenter.

Skalbar affärsmodell

– För oss innebär det ökade möjligheter för tillväxt när allt fler människor och handlare på fler marknader använder våra lösningar.

Daniel Sonesson säger att tillväxt visserligen kan vara utmanande, men att han känner en trygghet även under det höga tempot framåt tack vare Quickbits affärsmodell. 

– Den är skalbar och lönsam i grunden. Det innebär att vi kan växa i hög takt utan att göra större investeringar, vilket gör att vi kan fortsätta vara lönsamma trots stark tillväxt.

Läs mer på Quickbit.com

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Quickbit och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera