Hoppa till innehållet

Barfotakänslan lockar hotellgäster till Mexiko

Svenske Yurij Gabassi styr över ett litet paradis. Under sin tid som chef har lilla Hotel Esencia gått från att vara en hertiginnas förfallna palats till att bli ett av Mexikos dyraste hotell.
Området kring Tulum lockar samtidigt allt fler turister till den charmigt rustika kuststräckan.

PÅ PLAGEN. Svenske Yurij Gabassi driver ett av Mexikos dyraste hotell.
PÅ PLAGEN. Svenske Yurij Gabassi driver ett av Mexikos dyraste hotell.

Yurij Gabassi började sin karriär med att rensa fisk på Kullahalvön i Skåne.

”I källaren på Grand Hotell fick man stå och rensa rödspätta varje dag”, berättar han om sin uppväxt i samhället Mölle, där han redan som 14-åring kom att arbeta inom turist- och besöksnäringen.

”Det var otroligt roligt. Jag har kört vidare sedan dess.”

Till Mexiko kom han 2007, som 19-åring. Redan då såg han stora möjligheter inom landets växande turistnäring.

”Det här är inget St Barths där det kostar 1 miljon dollar att öppna en restaurang”, säger han i en jämförelse med den tidigare svenska kolonin i karibiska havet, som är ökänt för sina höga priser.

Efter att ha arbetat med upprustning av en rad förfallna hotell i Mexiko, kom Yurij Gabassi i kontakt med Kevin Wendle, som är en amerikansk riskkapitalist och medie-entreprenör. Han har bland annat utvecklat tv-serier som The Simpsons och Beverly Hills 90210, och köpte det förfallna Hotel Escencia i slutet av 2014.

Byggnaden har varit semesterbostad åt en italiensk hertiginna, men har i tio år drivits som hotell. Framgångarna har dock uteblivit, trots ett attraktivt läge mellan kokosodlingar och stränder.

”Vi ändrade allt”, säger Yurij Gabassi om sitt arbete med hotellet, som påbörjades kort efter ägarskiftet.

Omstöpningen omfattade såväl värmepanna och ledningar, och menyer samt priset på en flaska champagne i baren. I arbetet ingick att tydliggöra hotellets exklusiva profil. En natt kan kosta minst 5 000 kronor och upp till 60 000 kronor för den som vill boka en hel villa.

”Vi är ett av de dyraste hotellen i Mexiko.”

Efter en ny lansering i september, säger Yurij Gabassi att verksamheten nu utvecklas i rätt riktning.

”Ekonomin håller på att bli bättre och beläggningen ökar.”

Räknat på ett genomsnittligt rumspris på 6 600 kronor, och en beläggning på 15 rum av 29 per natt, skapas intäkter på omkring 100 000 kronor per dag.

”Det har äntligen börjat gå med vinst, det är någonting jag är väldigt stolt över.”

Trots att hotellet är dyrt, så är omgivningarna enkla.

”Folk uppskattar den här barfotakänslan.”

Än då länge är det mest amerikanska turister som hittar till Xpu-ha, som samhället heter. Men han säger att intresset i Europa växer stadigt för området mellan den stora strandorten Cancún och mer bohemiskt präglade Tulum några mil söderut. Det gäller också bland svenska besökare.

”Det har kommit fram mer och mer, men Sverige ligger 18 till 24 månader efter kurvan.”

Några omedelbara planer på att själv återvända till Sverige har Yurij Gabassi inte. Ett försök häromåret slutade i besvikelse.

”Här driver jag hotell samt köper och säljer fastigheter. Hemma i Sverige kunde jag knappt ens få jobb som hovmästare.”

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera