Hoppa till innehållet

Attendo-chefen: »Jag har gjort massor av fel«

Börsbolaget Attendos vd Henrik Borelius har gått igenom ekonomisk kris och vårdskandaler innan bolaget blev Sveriges största omsorgsbolag. I Di-podden Förnuft & Känsla ger han sina sex bästa ledarskapstips.

Foto: Fredrik Persson/TT

1. Vid anställningsintervjuer: bli inte frälst av "snackarna"
"I början hade vi en stor ledaromsättning och jag gjorde många anställningsintervjuer. Då kunde jag bli frälst av någon som var väldigt talför, folk som hade en god förmåga att beskriva saker, men mer och mer lärde jag mig att de som faktiskt gjorde skillnad var de som kunde åstadkomma något konkret. För det är vad en person åstadkommer, snarare än att den är karismatisk, som spelar roll."

Lyssna på Förnuft & Känsla

2. Undvik att fastna i "såhär har vi alltid gjort"
"En bra övning vi gör i koncernledning är att ställa oss frågan: om vi alla fick sparken, och sedan blev anställda igen, vad skulle vi fortsätta göra, som vi gör i dag, och vad skulle vi sluta med? Det är ett bra sätt att ta reda på om det man fortfarande gör är relevant."

3. För bättre beslut: få anställda att ta ansvar
"Det är viktigt att inte tappa det lilla företagets perspektiv, och det jobbar vi mycket med. Vi försöker decentralisera så mycket som möjligt så att den lokala chefen känner ett eget ansvar. Det ska kännas som ens eget företag, ens egna pensionärer, ens egna pengar. Då fattar man mycket bättre beslut."

4. Ge tydlig information om vad som förväntas
"Ska man koppla ansvar och befogenheter, måste man också se till att personen som ska genomföra uppdraget har information för att göra saker och ting."

5. Se misslyckanden som investeringar
"Jag har gjort massor av fel i Attendo, och bland det mest värdefulla ett företag kan ha är anställda som har misslyckats och gjort fel. Det är en enorm investering, för ofta kostar det massor av tid och pengar. Men har man väl gjort fel och lär sig av det, blir man mycket bättre nästa gång."

6. Våga att inte lösa problemet direkt
"I början hade jag rätt definierat vad lösning var när jag gick in i ledningsbeslut, men det fick jag så småningom en del motreaktioner på. Då lärde jag mig att ställa frågor, och att det viktigaste kanske inte alltid var att hitta en lösning, utan att definiera problemet och hitta en riktning."

 Lyssna på Förnuft & Känsla

Innehåll från HörmannAnnons

Här är tekniken som gör transporterna säkrare

Pär Odén, teknisk chef hos Hörmann Svenska AB.
Pär Odén, teknisk chef hos Hörmann Svenska AB.

Lastning och lossning är farliga moment inom transport.

Nu finns dock teknik som gör arbetet tryggare – och ökar effektiviteten.

– Med våra lösningar minskar risken för olyckor och driftstopp, säger Pär Odén, teknisk chef hos Hörmann Svenska AB.

EXTERN LÄNK: Läs mer om Hörmanns industriprodukter här

1,8 procent. Så mycket beräknas godstransporterna öka årligen fram till 2040, enligt en tidigare prognos från Trafikverket. I dess fotspår följer samtidigt en stor belastning på landets logistikcenter och olyckan kan lätt vara framme.

– Jag skulle säga att incidenter sker ganska frekvent. Många situationer är farliga, det blir ingen olycka men det kunde ha blivit det, säger Pär Odén och fortsätter:

– En typisk situation kan vara att en truck står inne i släpet och lastar det sista när chauffören startar lastbilen och rullar iväg. Den stannar oftast som tur är efter några meter, men personen i trucken kan skadas allvarligt.

Därför har Hörmann utvecklat ett mekaniskt hjulblockeringssystem där lastbilen backar in mellan två stålprofiler, sedan låser föraren fast en balk mot hjulet.

– Balken måste vara i kontakt med hjulet och vara spärrad för att lastbilen ska få tillträde till dockningen, det går inte att börja lasta förrän bilen är fastlåst, vilket indikeras till föraren med ett signalljus som skiftar från rött till grönt.

Konstruktionen tryggar inte bara lastbilens position under lastning och lossning. Den säkerställer även att lastbilen är i rätt position i dockningen samt minimerar risken för påbackningsskador, menar Odén:

– Du får en säker hantering från början till slut. För att kunna lossa blockeringen och köra iväg måste lastporten vara stängd.

Han lyfter även att hjulblockeringen ska kunna användas av alla chaufförer – oavsett språkkunskaper:

– Vi strävar efter att göra processen så användarvänlig som möjligt, då import och export ökat kraftigt där internationella chaufförer kör.

Efter en mängd uppmärksammade olyckor på arbetsplatser runtom i landet noterar Odén ett ökande intresse hos logistikföretagen för en säkrare arbetsmiljö:

– Marknaden tar sig an de här frågorna på ett helt annat sätt än tidigare. Det påkallas från myndigheter, regelverk och andra instanser att säkerställa lastning och lossning på ett bättre sätt. På så sätt är våra produkter helt rätt i tiden.

Mathias Ek är försäljningschef inom industri hos Hörmann.
Mathias Ek är försäljningschef inom industri hos Hörmann.

Mathias Ek, försäljningschef inom industri hos Hörmann, pekar på två faktorer som påverkat logistikbranschen:

– Dels den mänskliga, man vill ha en trygg och säker arbetsplats för sina medarbetare och andra personer som befinner sig på arbetsplatsen. Dels den ekonomiska, då en olycka eller incident skapar driftstopp där alla inblandade blir stressade och försenade.

– Med hög säkerhet kan man garantera kvalitet i utförandet, en bra arbetsmiljö gör även att man håller tidtabellen. Det ena ger det andra.

Och det är här Hörmanns styrka ligger, anser Ek:

– Våra produkter håller en hög kvalitet och har en lång livslängd. Våra kunder investerar i produkter som är gjorda för att klara av den höga belastningen på arbetsplatsen. Det är en långsiktig investering som lönar sig över tid.

EXTERN LÄNK: Vill ni veta mer om Hörmanns lastningstekniska lösningar? Läs mer här

 

Mer från Hörmann

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Hörmann och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera