Hoppa till innehållet

Återvunnet mode blev en lönsam affär

När franska modebloggare började sälja av sina designerkläder för 8 år sedan, såg Fanny Moizant behovet av en lyxig vintagesajt.

Sedan dess har Vestiaire Collective tagit in investeringar på över 1 miljard kronor och expanderar nu globalt.

FOKUSERAR PÅ PREMIUMMODE. Fanny Moizant.
FOKUSERAR PÅ PREMIUMMODE. Fanny Moizant.

På sin morgonföreläsning under ett snabbt besök i Stockholm radar fransyskan Fanny Moizant bakom e-handelssajten Vestiaire Collective upp tio punkter om hur man når framgång med sitt bolag. Vikten av att vara passionerad, sätta kunden i första rummet och att välja rätt medarbetare är några av råden hon ger till publiken.

”Och till sist, drick franskt vin. Det hjälper.”

Det har gått åtta år sedan Fanny Moizant startade e-handelssajten Vestiaire Collective som fokuserar på premiummode. Det avser inte bara lyxmärken som Chanel och Hermès, utan även billigare märken med hög modegrad, som Filippa K och H&M:s studiokollektioner.

I dag är Fanny Moizant pr-chef och leder företagets expansion i Europa. Hennes egen resa började i mammans klädbutik. Fanny Moizant tog en examen i marknadsföring och företagsekonomi, och arbetade bland annat för designern John Galliano, modemärket Mexx och det franska inredningsföretaget Venilia.

”Inredning var väldigt tråkigt och jag kände att jag var tvungen att komma tillbaka till mode på något sätt.”

Fanny Moizant tog ytterligare en examen i modemarknadsföring, och blev inspirerad att starta eget.

I samma veva uppmärksammade hon hur franska modebloggare började sälja sina designerkläder och väskor för att investera i nytt. Tillsammans med fem partners lanserade hon Vestiaire Collective 2009. Då erbjöd de 3 000 plagg och accessoarer som de samlat ihop från familj och vänner. Det första sålda objektet var Moizants egna Gucci-handväska.

”Jag tror att vi lanserade sajten vid rätt tillfälle och på rätt marknad. Delvis var det tur, men också rätt tid för folk att omfamna ett nytt sätt att konsumera mode på”, säger Fanny Moizant.

I dag består Vestiaire Collective av 5 miljoner medlemmar och sajten har drygt 600 000 produkter. Ungefär 85 procent består av dammode.

För några veckor sedan tog Vestiaire Collective in en investering på 58 miljoner euro, drygt 551 miljoner kronor, för att finansiera ytterligare internationell tillväxt. Sedan starten 2009 har de tagit in investeringar på mer än 116 miljoner euro, 1,1 miljarder kronor, från bland annat Zadig & Voltaire, Ventech, Balderton Capital, Condé Nast International, Idinvest Partners, Eurazeo och Vitruvian Partners.

Vestiaire Collective är långt ifrån ensamma på marknaden. Aktörer som The RealReal, Poshmark och ThredUp har också fått investerarna att öppna plånböckerna. The RealReal tog förra året in 40 miljoner dollar, 356 miljoner kronor och Poshmark 25 miljoner dollar, 223 miljoner kronor.

På Vestiaire Collective lägger säljaren upp en annons med beskrivning, bilder och sätter ett pris. Annonsen skickas sedan digitalt till Vestiaires egna expertteam som bedömer varans kvalitet. Ungefär 70 procent av alla inskickade varor godkänns.

”Målet var att ha ett så bra lager som möjligt, och inte blanda bra saker med dåliga. Vi ville bara ha de bästa produkterna från modevärlden”, säger Fanny Moizant.

Blir produkten godkänd och såld, får säljaren en gratis avi för att kunna skicka vidare varan till Vestiaire. Där kollar de så att den är äkta och stämmer överens med beskrivningen, innan de skickar i väg den till köparen.

Vestiaire tar själva ut i snitt 25 procent i provision, beroende på vilken prisklass varan ligger i.

Det som skiljer Vestiaire Collective från konkurrenterna är blandningen av e-handel, redaktionellt innehåll och ett socialt nätverk där säljarna har egna profiler. Medlemmar kan interagera med varandra, ställa frågor eller förhandla om pris.

Varför är sajten byggd som en hybrid mellan e-handel och community?

”Vår generation har växt upp med sociala medier. Därför var det naturligt att inkludera ett sådant element på sajten. Det blir inte bara kommersiellt, utan en plattform där människor kan engagera sig. Det finns inget bättre än att köpa ett plagg som man har sett en inspirerande människa ha på sig.”

Vilka saker är heta just nu?

”Gucci har skjutit i höjden sedan Alessandro Michele blev creative director. När designers går in eller ut från ett märke ser man det på sajten. Märkenas popularitet beror mycket på designers. Sedan verkar det som att intresset nu rör sig från väskor till smycken.”

Finns det några svenska märken som säljer bra?

”Acne, Filippa K och House of Dagmar går väldigt bra. Estetiken i Norden är annorlunda och kompletterar innehållet på sajten.”

Vad skulle du rekommendera att man investerar i just nu?

”Gucci och Dior är bra märken att investera i. Om du ska köpa prylarna som är trendiga just nu måste du sälja dem inom en hyfsat kort tidsperiod för att få bäst avkastning. Det handlar om veckor eller månader. Den andra vägen är att investera i klassiker som Hermès, Chanel och Louis Vuitton. Du kan njuta av en fantastisk väska under lång tid och sedan sälja den vidare.”

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera